جشنواره موسیقی ایرانموسیقی ایران

تلفیقی از موسیقی امواج جنوب و کرانه‌های جهان

به گزارش کامینگ سون موزیک: چهارمین دوره رویداد موسیقی «شب‌های جنوب» بر خلاف سال‌های گذشته که به اجرای هنرمندان ایرانی؛ به ویژه هنرمندان خطه جنوب منحصر بود، امسال با نگاهی بین‌المللی و با حضور هنرمندان ایرانی و از سایر نقاط جهان برگزار شد.

چهارمین رویداد موسیقی شب های جنوب شب گذشته با اجرای هنرمندانی از ایران و سایر نقاط جهان بعد از سه شب در فرهنگسرای نیاوران در حالی به کار خود پایان داد که در اولین گام خود برای جهانی شدن به کمک اجراهای کم‌نقص و هنرمندان دستچین شده، کاملا موفق عمل کرد.

از هومبای خالو قنبر تا پریزاد داماهی

با نگاهی به سه دوره گذشته می بینیم حضور خالو قنبر راستگو اسطوره موسیقی جنوب و گروه داماهی در تمام دوره ها باعث شده طیف قابل توجهی از مخاطبان موسیقی خالو قنبر و داماهی به عنوان مخاطبان ثابت رویداد موسیقی شب های جنوب شناخته شوند. امسال هم این این امر با قدری تفاوت تکرار شد و در این دوره قنبر راستگو همراه با عود ابراهیم علوی و سازهای کوبه‌ای بندری به نوازندگی مصطفی صفا و محمدجواد قریشی روی صحنه رفت. تاکید بر استفاده از دُهُل کَسِر که ترکیبی از پرکاشن‌های هرمزگان است در اجرای خالو قنبر و داماهی از مهمترین اتفاقات اجرا بود.

قنبر راستگو تعدادی از آثار فولکلوریک بندرعباس را اجرا کرد که «هومبا» با استقبال متفاوتی مواجه شد. همچنین داماهی در این اجرا تنها قطعات بندری‌اش را اجرا کرد. در ابتدا قطعه‌ای جدیدی با آواز رضا کولغانی و همراهی گیتار ابراهیم علوی اجرا شد و پس از آن قطعه محبوب مردن مردانه با شعری از ابراهیم منصفی و در ادامه داماهی دو قطعه جدید به نام پریزاد با شعری از رامی و مایامله با شعری از علیخان حبیب زاده را اجرا کرد. به این قطعه که براساس موسیقی کار دریایی بندرعباس ساخته شده و مضمونی در رابطه با همبستگی داشت بسیار توجه شد. داماهی در پایان با تشویق مخاطبانش به صحنه بازگشت و قطعه دیوانه را اجرا کرد.

اشاره تلویحی به جزبندری و یادی از پیتر سلیمانی‌پور

نام جز بندری مدتی است به عنوان یک شیوه و سبک در موسیقی نوین ایران مطرح شده، اما به دلایلی که بر کسی روشن نیست برخی از هنرمندانی که از موسیقی آنها با این عنوان یاد می‌شود به این نام نگاه مثبتی ندارند؛ با این حال در شب دوم رویداد شب‌های جنوب این نام به صورت غیر مستقیم در اذهان بسیاری مخاطبان تکرار شد اما این‌بار پررنگ تر. در شب دوم این رویداد ابتدا ماهان میرعرب همراه با مارتین برار و امیر وحبه روی صحنه رفت. میرعرب که سال‌هاست به عنوان موزیسین و گیتاریست سبک جز در ایران شناخته می‌شود؛ همیشه در تلاش برای تلفیق جز با موسیقی ایرانی بوده‌ است.

این بار تریو میرعرب سعی کرد موسیقی جز را با نواهای مراکشی، مصری و الجزایری ترکیب کند. در مجموع این بخش بیشتر تاکید بر موسیقی جز مدرن داشت که با اجرای دو اثر از زنده‌یاد پیتر سلیمانی‌پور موسیقیدان و گرافیست فقید ایرانی بارزتر هم شد.

همچنین قطعه خلیج خوشحال از آلبوم سوی ایرانی جز و قطعه‌ای به نام سعید هم در این قسمت اجرا شد. در بخش دوم حمزه یگانه، رضا کولغانی به تریوی ماهان میرعرب اضافه شدند. موسیقی این بخش بسیار تجربی‌تر و بر پایه‌ی آوا، سنکوپ، ریتم‌های متفاوت، پرفورمنس و بداهه شکل گرفته بود. به نظر می‌رسد این موسیقی در تمرینات چند روز اخیر این گروه شکل گرفته و در ادامه تبدیل به پروژه‌ی متفاوتی از جزبندری شود.

هنر مرز ندارد

در شب سوم این رویداد و در آخرین اجراها تریوی بابک مداح و تی‌تی روبن هنرمند فرانسوی اجرا کردند. تی‌تی روبن که از برجسته‌ترین هنرمندان موسیقی وُرد موزیک دنیاست همراه تعدادی از نوازندگان ایرانی با اجرای پر از نوآوری خود اختتامیه به یاد ماندنی و زیبایی را در فرهنگسرای نیاوران برای مخاطبان رقم زدند.

تی تی روبن در شب سوم رویداد موسیقی شب‌های جنوب خطاب به حاضران در سالن گفت: با وجود هشدار سفر به ایران توسط فرانسه، من آمدم چون معتقدم هنر مرزی نمی‌شناسد. اینجا هستم و همراه هنرمندانی از ایران برای شما اجرا خواهم کرد. پس از آن در اجرایی سراسر بداهه در کنار هنرمندان دیگر گوشه‌ای از زیبایی‌های موسیقی جز در زمان بداهه‌نوازی را به نمایش گذاشته و یکی از خاطره انگیزترین اجراهای مربوط به رویداد موسیقی شب های جنوب را در چهاردوره گذشته رقم زد.

در قسمت پایانی این رویداد بابک مداح نوازنده درامز خوزستانی که در هلند زندگی می‌کند، با گروه خود برنامه اجرا کردند و در قسمت هایی از این برنامه رضا عسگرزاده نوازنده دودوک به این گروه اضافه شد. در این اجرا تلاش گروه در تلفیق ریتم‌های موسیقی جنوب با اجرای کم‌نقص بابک مداح با موسیقی جز به خوبی مشهود بود. این اجرا را باید دقیقا همان چیزی دانست که رویدادموسیقی شب های جنوب در چهار دوره خود عمیقا دنبال آن بوده است. در این اجرا قطعه نیایش برای همدردی با بازماندگان سانحه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراین به اجرا در آمد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=5766

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا