موسیقیموسیقی ایران

اجرای علی قمصری با همنوازان حصار «تار مجنون، موی لیلی»

به گزارش کامینگ سون موزیک: همنوازان حصار به سرپرستی علی قمصری کنسرت جدید خود را با عنوان «تار مجنون، موی لیلی» در تالار وحدت به صحنه می‌برند.

کنسرت هم‌نوازی «تار مجنون، موی لیلی» در چارچوب سلسله رویدادهای بزرگداشت حکیم نظامی و به همت بنیاد فرهنگ هنری رودکی روزهای دوازدهم و سیزدهم اردیبهشت‌ماه از ساعت ۲۱:۳۰ اجرا می‌شود و علی قمصری نوازنده تار و آهنگساز پس از سال‌ها در قالب یک کنسرت به صورت رسمی می‌نوازد.

هم‌نوازان حصار، کوارتت آوازی کانتات و آواز سهیل رجب و محمد رضازاده در این اجرا هنرنمایی می‌کنند.

همایون نصیری و حمیدرضا یوسفی (سازهای کوبه‌ای)، اشکان مرادی (کمانچه)، علیرضا عقیقی و پانیذ مجاهدنیا (تار)، مهدی مرتضایی (سنتور) و تینا لاجوردیان (عود) از نوازندگان این کنسرت هستند.

بخش اول این اجرا، تار مجنون (تارنوازی و سازهای کوبه‌ای) و بخش دوم تار مجنون، موی لیلی (گزیده لیلی و مجنون نظامی گنجوی) است. کارگردانی هنری این کنسرت به عهده رضا موسوی است.

علی قمصری نوازنده تار و آهنگساز متولد ۱۳۶۲ در تهران، آموزش موسیقی را در هنرستان موسیقی آغاز کرد. او دوره راهنمایی و دبیرستان را در هنرستان عالی موسیقی گذراند و در عین حال دیپلم رشته ریاضی فیزیک را نیز کسب کرد.

همزمان با ورود به دانشگاه برای پیگیری تحصیلات آکادمیک در رشته موسیقی، در هجده سالگی ارکستری به نام سرمد تأسیس کرد و در آن به عنوان سرپرست، آهنگساز و نوازنده مشغول به فعالیت شد. قمصری در همین دوره عنوان نخست جشنواره موسیقی جوان را هم از آن خود کرد.

وی زمانی شهرت یافت که در بیست‌ودو سالگی، آلبوم نقش خیال (۱۳۸۴) را با خوانندگی همایون شجریان آهنگسازی کرد. قمصری آهنگساز چند آلبوم دیگر این خواننده از جمله آب، نان، آواز (۱۳۸۸) و چه آتش‌ها (۱۳۹۲) بوده است.

قمصری اجراهای متعددی در ایران داشته است. او همچنین در کشورهای فرانسه، مراکش، اسپانیا، سوئیس، کانادا، آلمان، هلند، سوئد و ایالات متحده آمریکا برنامه اجرا کرده است.

همچنین وی به پژوهش در زمینه هارمونی در موسیقی سنتی ایرانی می‌پردازد. از فعالیت‌های مرتبط او در این زمینه می‌توان به کتاب هارمونی موسیقی ایرانی که سال ۱۳۹۱ منتشر کرد و برگزاری دوره‌های آموزشی در این باره اشاره کرد. همچنین در آثاری که آهنگسازی کرده است نیز سبک خاصی از هم‌نوازی او دیده می‌شود که برای نمونه می‌توان به استفاده از چهار کمانچه در آلبوم سرو روان اشاره کرد. او علاوه بر تار در سازهای گیتار، باغلاما و سه‌تار نیز تخصص دارد.

آلبومی از تکنوازی قمصری به نام شور پریشانی منتشر شده که روشنگر قابلیت‌های بالای نوازندگی او، تکنیک، سرعت و قدرت زخمه‌هایش و تسلط او بر ردیف موسیقی ایرانی است. وی تاکنون دو ابداع مشخص را به نام خود ثبت کرده است.

یکی ساخت کمانچه‌باس یا بم‌کمان که نسبت به کمانچه معمولی صدای بم‌تر و ابعاد بزرگ‌تری دارد و برادرش، مصباح قمصری آن را می‌نوازد و دیگری تشکیل کوارتت زهی شامل دو کمانچه، یک کمانچه‌آلتو و یک کمانچه‌باس که در کاخ نیاوران کنسرتی را به همراه سهراب پورناظری و آواز علیرضا قربانی به روی صحنه برد.

اکنون «پروژه تار ایرانی» به همت و ایده قمصری و با محوریت تارنوازی، طراحی و در حال اجرا است. قمصری در این پروژه به استان‌ها و شهرهای مختلف کشور سفر می‌کند و در هر شهر به تارنوازی می‌پردازد. حاصل هر کدام از این سفرها و اجراها به شکل تصویری ضبط و منتشر می‌شود.

تاکنون قمصری در قالب پروژه تار ایرانی به شهرهایی همچون قزوین، تهران، شیراز، تبریز، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خرم‌آباد، بروجرد، سنندج، صحنه، کنگاور، قوچان، گرگان، خوزستان، تربت‌جام، شهرکرد، مشهد، نیشابور، توس، بجنورد، مهاباد، زابل، سیستان، چابهار، بیرجند، سبزوار، تالش، گنبد کاووس، زنجان، کاشمر، شوشتر، بندرعباس، قم، مشهد، جلفا، قشم، کرمان، رفسنجان، بم، بابل، یزد، میبد، رشت، کرج، بوشهر و فیروزآباد سفر کرده است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=56438

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا