بیوگرافیتولدموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

متولدین ۲۰ آوریل سینما ، تئاتر و موسیقی؛ هارولد لوید

به گزارش کامینگ سون موزیک:  هارولد کلایتون لوید سینیور (به انگلیسی: Harold Clayton Lloyd, Sr.) (زادهٔ ۲۰ آوریل ۱۸۹۳ – درگذشتهٔ ۸ مارس ۱۹۷۱) بازیگر ، کمدین و تهیه‌کنندهٔ آمریکایی بود که بیشتر به‌خاطر فیلم‌های صامتش معروف است.

زندگی هنری

هارولد لوید به‌همراه چارلی چاپلین و باستر کیتون در زمرهٔ محبوب‌ترین کمدین‌های دوران فیلم صامت به‌شمار می‌آید. معروف‌ترین پرسوناژ هارولد لوید، مرد جوان خوش‌بین اما دست‌وپاچلفتی‌ای بود که عینکی گِرد و بزرگ به چشم می‌گذاشت و به یاریِ بخت و اقبال و پشتکار خود به موفقیت می‌رسید و در پایان فیلم از او به‌عنوان یک قهرمان استقبال می‌شد.

هارولد لوید در ۲۰ آوریل ۱۸۹۳ در بورچارد نبراسکا به دنیا آمد. او یک بازیگر، کمدین، کارگردان، تهیه‌کننده، فیلمنامه‌نویس و بدلکار آمریکایی بود که بیشتر به خاطر فیلم‌های کمدی صامتش شناخته شده‌است. او همچنین یکی از اعضای مؤسس آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک بود. او در کنار باستر کیتون و چارلی چاپلین یکی از محبوب‌ترین بازیگران دوران فیلم صامت بود.

نام اصلی هارولد کلایتون لوید
زمینه فعالیت فیلم صامت
تولد ۲۰ آوریل ۱۸۹۳
بورچارد، نبراسکا
مرگ ۸ مارس ۱۹۷۱ (۷۷ سال)
بورلی هیلز، کالیفرنیا
ملیت  ایالات متحده آمریکا
پیشه بازیگر، کمدین و تهیه‌کننده
سال‌های فعالیت ۱۹۱۳–۱۹۵۰
همسر(ها) میلدرد دیویس (۱۹۲۳–۱۹۶۹)
فرزندان ۳
وبگاه رسمی www.haroldlloyd.com

اجرای لوید از عقربه‌های ساعت در بالای خیابان در Safety Last! (۱۹۲۳) یکی از نمادین‌ترین تصاویر در کل سینما است. لوید بازیگری را در ۲۰ سالگی آغاز کرد و با هال روچ، فیلمساز دوست شد. او در سال ۱۹۱۹ در حالی که بمبی را که فکر می‌کرد در دست داشت به شدت مجروح شد. منفجر شد و باعث شد انگشت شست و سبابه دست راستش را از دست بدهد. در سال ۱۹۲۱ لوید و روچ از فیلم‌های کوتاه به کمدی‌های بلند روی آوردند.

این فیلم‌ها محبوب و بسیار سودآور بودند و او را به یکی از ثروتمندترین و تاثیرگذارترین چهره‌های اولیه هالیوود تبدیل کرد. لوید در روز شنبه ۱۰ فوریه ۱۹۲۳ در لس آنجلس با بازیگر میلدرد دیویس ازدواج کرد. این زوج سه فرزند داشتند (یکی به فرزندخواندگی). پس از دوران فیلم صامت، محبوبیت او کاهش یافت و او اساساً از سینما کناره‌گیری کرد. در سال ۱۹۴۴ او کارگردان و مجری یک سریال گلچین رادیویی شد که تنها یک فصل به طول انجامید.

او وارد کارهای مدنی و خیریه شد و عکاسی را تجربه کرد. وی در ۸ مارس ۱۹۷۱ درگذشت. میلدرد گلوریا لوید، بزرگترین فرزند لوید، در سال ۱۹۲۴ به دنیا آمد. او مدل و بازیگر شد و در سال ۲۰۱۲ درگذشت. مارجوری الیزابت «پگی» لوید در سال ۱۹۲۵ به دنیا آمد و در سال ۱۹۳۰ توسط لویدز به فرزندی قبول شد. او همچنین یک مدل بود. بازیگر. او در سال ۱۹۸۶ درگذشت. هارولد لوید، جونیور. در سال ۱۹۳۱ به دنیا آمد و در بزرگسالی آواز خواند، در چند فیلم بازی کرد و در برخی از فیلم‌های تلفیقی پدرش در تولید شرکت کرد.

هارولد لوید ورزشکار بود و حرکات خطرناک در داستان فیلم را خود انجام می‌داد. صحنه‌ای از فیلم ایمنی آخر از همه! (!Safety Last) محصول سال ۱۹۲۳ میلادی، که در آن هارولد لوید از عقربهٔ ساعتی بزرگ آویزان است، یکی از معروف‌ترین صحنه‌های تاریخ سینما به‌شمار می‌آید.

هارولد لوید به دانشگاه می‌رود (عنوان آمریکایی: دانشجوی سال اول) فیلمی بود صامت با ژانر کمدی که در سال ۱۹۲۵ در آمریکا و چند کشور دیگر اکران شد. بازیگر اصلی این فیلم هارولد لوید بود. این اثر موفق‌ترین فیلم این هنرپیشه محسوب می‌شود.

درگذشت

هارولد لوید بر اثر سرطان پروستات در ۸ مارس ۱۹۷۱ در سن ۷۷ سالگی در بورلی هیلز، کالیفرنیا درگذشت.

صداپیشهٔ فارسی

عموماً ناصر طهماسب صداپیشهٔ اصلی هارولد لوید در زبان فارسی بوده‌است.

گزیدهٔ فیلم‌شناسی

  • راه شیری (۱۹۳۶)
  • پنجهٔ گربه (۱۹۳۴)
  • دیوانه سینما (۱۹۳۲)
  • اسپیدی (۱۹۲۸)
  • برادر کوچک (۱۹۲۷)
  • محض رضای خدا (۱۹۲۶)
  • دانشجوی سال اول (۱۹۲۵)
  • مخمصه (۱۹۲۴)
  • خجالتی (۱۹۲۴)
  • ایمنی آخر از همه! (۱۹۲۳)
  • یا همین حالا یا هیچ‌وقت (۱۹۲۱)
  • بزن به چاک (۱۹۱۸)
  • از یک قماش (۱۹۱۷)
  • سامسون (۱۹۱۴) (نامش در عنوان‌بندی نیامده)

بخشی از جوایز

  • کاندیدای گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد کمدی یا موزیکال برای فیلم دیوانه چهارشنبه در سال ۱۹۵۰

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=56143

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا