موسیقیموسیقی ایران

جایگاه بین‌المللی یک گروه موسیقی در ایران گم شده است

به گزارش کامینگ سون موزیک: گروه «وایت نویز» که در سال نود و چهار با هدف تولید آثار متفاوت تاسیس شده، به تازگی اولین آلبوم خود را منتشر کرده است. مسعود همایونی و امیرعلی عظیمی موسسان و سرپرستان «وایت نویز» درباره اولین آلبوم رسمی و مجوز ار این گروه گفتگو کردند.

سال ۱۴۰۰ برای اهالی موسیقی با توجه به شرایط نابسامان حاصل از بحران کرونا مقطع پرثمری بود زیرا به تولید آلبوم‌های متعددی انجامید. آلبوم‌های تولید شده در سال گذشته طی گزارشی به بیست‌تای آن‌ها پرداخته بود، در سبک‌های مختلف تولید و ارائه شده‌اند و حال در قالب مجموعه‌هایی فیزیکی و دیجیتال در دسترس مخاطبان قرار دارند.

یکی از آلبوم‌های تولید و ارائه شده در اسفندماه سال گذشته «فصل اول عاشقانه‌ها» نام داشت که پس از شش سال فعالیت، اولین آلبوم رسمی گروه «وایت نویز» محسوب می‌شود. لازم به ذکر است این گروه با هدف تولید آثار استاندارد و متفاوت از زمستان ۱۳۹۴ توسط مسعود همایونی و امیرعلی عظیمی تشکیل شده.

در آلبوم «فصل اول عاشقانه‌ها» که شامل شش قطعه است، امیرعلی عظیمی، مسعود همایونی و امید جامع آهنگسازی قطعات را به عهده داشته‌اند و مهشاد عرب، حسین غیاثی، مهلا سلیمانی و امیرعلی عظیمی ترانه‌ها را سروده‌اند. بنا به گفته اعضا، گروه موسیقی «وایت نویز» در آینده‌ای نزدیک قرار است علاوه بر آثار فارسی، قطعات بین‌المللی را نیز در قالب آلبومی دیگر به گوش مخاطبان برسانند.

به بهانه انتشار آلبوم «فصل اول عاشقانه‌ها» با مسعود همایونی و امیرعلی عظیمی آهنگسازان مجموعه مذکور گفتگویی داشته ایم که در پی می‌آید.

گفتنی است، مسعود همایونی نوازنده گیتار الکتریک در مقطعی رهبر ارکستر بابک جهانبخش بوده و طی این سال‌ها با خوانندگانی چون علیرضا عصار، رضا صادقی، سیروان خسروی، محسن یگانه، فرزاد فرزین و کاوه یغمایی همکاری کرده است. او که سابقه همکاری با گروه‌های «دارکوب» و «دیوار» را دارد، در مقام تنظیم‌کننده هم با اردشیر کامکار و داود آزاد هم همکاری داشته است. امیرعلی عظیمی نیز خواننده گروه «وایت نویز» است شغلش دندان‌‌پزشکی است.

 

پرداختن به شرایط اجتماع و مردم در آلبوم برایمان اهمیت داشت

مسعود همایونی در ابتدای صحبت‌هایش، با اشاره به اینکه دوستی او و امیرعلی عظیمی به سال ۱۳۹۰ و تولید آلبوم «روزهای سردرگم» برمی‌گردد، اظهار داشت: در آلبوم «روزهای سردرگم» به عنوان پرودیوسر و تنظیم‌کننده با امیرعلی همکاری کردم و چهار سال پس از تولید آن آلبوم تصمیم گرفتیم یک گروه مشترک راه‌اندازی کنیم که هر دوی ما در آن بخوانیم و این طور بود که «وایت نویز» شکل گرفت.

همایونی در ادامه گفت: در طول این سال‌ها سعی کردیم تک‌آهنگ‌هایی را بر اساس حال و روز خودمان و شرایط اجتماع و مردم تولید کنیم که ماحصل آن آلبوم «فصل اول عاشقانه‌ها» است.

تنظیم قطعات بر اساس «پاپ کانتری»، «پاپ راک»، «پاپ استاندارد» و «پاپ کلاسیک راک»

ادای دین «وایت نویز» به کادر درمان است

همایونی در پاسخ به این سوال که آیا او علاوه بر نوازندگی و آهنگسازی به عنوان خواننده هم در آلبوم حضور دارد یا خیر، گفت: بله در آلبوم هم من و هم امیرعلی می‌خوانیم و خوانندگان گروه هستیم، اما بیشتر بار خوانندگی روی دوش امیرعلی است و انجام بخش موزیک‌ها و تنظیم‌ها به عهده من است.

او درباره فضای آلبوم گروه «وایت نویز» هم اینگونه توضیح داد: کلیت ژانر آلبوم «پاپ» است و سعی کرده‌ایم بُعد پاپیولار آلبوم حفظ شود. تنظیم‌های مختلفی در فضای پاپ از جمله «پاپ کانتری»، «پاپ راک»، «پاپ استاندارد» و «پاپ کلاسیک راک» در آلبوم وجود دارد.

همایونی در پاسخ به این سوال که کدام آثار آلبوم بر اساس شرایط اجتماعی روز کشور تولید شده، بیان کرد: «امسال سال ماست» که آن را یکی از بهترین آثار گروه می‌دانم، ادای دینی از طرف «وایت نویز» به کادر درمان است که به مدت دوسال است زحمت می‌کشند و متاسفانه در این بین، خیلی از آن‌ها از میان ما رفتند.

او در ادامه توضیحاتش گفت: پیامی که آهنگ «امسال سال ماست» برای مردم ما دارد، این است که بعد از دو سال دشوار که طی شد؛ سال جدید، سال ماست و ما بیماری کرونا را کنار می‌گذاریم و دوباره سبز خواهیم شد و جامعه هم پیشرفت خواهد کرد.

موسیقی‌های تفکربرانگیز و صاحب ایدئولوژی، مورد حمایت تهیه‌کنندگان نیست

این آهنگساز و نوازنده گیتار در پاسخ به این سوال که برای تولید آلبوم «فصل اول عاشقانه‌ها» چه روالی طی شده، گفت: واقعا برای تولید و انتشار اولین آلبوم گروه «وایت نویز» مسیر سختی را طی کرده‌ایم. اصولاً کار موسیقی در ایران پر از چالش است و آن نوع موسیقی که در پس آن تفکر و ایدئولوژی وجود داشته باشد، از سوی تهیه‌کنندگان و بخش اجرایی حمایت نمی‌شود.

وی درباره وضعیت کلی بازار موسیقی در دنیای امروز هم گفت: متأسفانه مارکت ما بد و کوچه‌بازاری شده و فقط یک عده اندک هستند که دارند کار درست انجام می‌دهند که آن‌ها هم همیشه درگیری‌های خودشان را دارند.

این آهنگساز درباره بازخورد مخاطبان از اولین آلبوم رسمی «وایت نویز»، اذعان داشت: در مدت کوتاهی که از انتشار آلبوم گذشته، استقبال مخاطبان فراتر از حد تصور خودم بود، بنابراین از مخاطبان و طرفداران گروه و هنرمندان خوب‌مان که ما را حمایت کردند بسیار تشکر می‌کنم.

آلبوم دوم‌مان عاشقانه‌ای اجتماعی خواهد بود و در کانادا ضبط می‌شود

همایونی در ادامه صحبت‌هایش با اعلام اینکه جمع‌آوری آلبوم دوم گروه «وایت نویز» آغاز شده است، اضافه کرد: ترانه‌های این آلبوم که حدودا شش یا هفت قطعه‌اند؛ توسط دوست قدیمی و آرتیست خوب کشورمان آقای روزبه بمانی سروده شده‌اند.

وی درباره فضا و سبک و سیاق آلبوم بعدی «وایت نویز» گفت: فضای آلبوم دوم اجتماعی و تا حدودی عاشقانه اجتماعی است. موسیقی این کار در کانادا ضبط می‌شود و با دو هنرمند بسیار خوب ایرانی و همین‌طور نوازندگان بین‌المللی همکاری خواهیم کرد.

تولید اثری به زبان انگلیسی در قالب کاور آلبومی بین‌المللی

همایونی در ادامه از تولید آلبومی گفت که قرار است به زبان انگلیسی منتشر شود: در طول ۶ سال فعالیت گروه «وایت نویز»، چند قطعه انگلیسی از آرتیست‌های بزرگ دنیا را با تنظیم کاملاً متفاوت و در حال و هوای «وایت نویز» کاور کرده‌ایم که قصد داریم آن را به زودی در قالب یک کاورآلبوم بین‌المللی ارائه دهیم. اطمینان دارم که آلبوم خوبی خواهد بود و امیدوارم با آن بتوانیم در عرصه بین‌المللی هم وارد گردونه رقابت شویم.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال برگزاری اولین کنسرت «وایت نویز» گفت: به زودی با آغاز آلبوم دوم و ساخت دو قطعه از این آلبوم، تور کنسرت‌های گروه را شروع خواهیم کرد و امیدواریم که با برنامه‌ریزی تیم خوب‌مان کنسرت‌های متفاوتی را روی صحنه ببریم.

بزودی اخبار خوبی درباره همکاری‌ام با کاوه یغمایی خواهم داشت

«دارکوب» گروه همیشگی ماست

همایونی که فعالیت‌هایش محدود به گروه «وایت نویز» نیست، درباره کارهای دیگر و همکاری‌هایش با دیگر موزیسین‌ها توضیح داد: من مشغول به کار تنظیم، آهنگسازی و نوازندگی گیتار هستم و ۲۲ سال است که این کار را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهم و با افتخار می‌گویم که با کل خواننده‌های کشورمان کار کرده‌ام. در حال حاضر رهبر ارکستر نیما مسیحا هستم و با جناب مهران مدیری هم در کنسرت‌ها همکاری می‌کنم. در کنار کاوه یغمایی هستم که همیشه باعث افتخارم بودم و به زودی خبرهای خوبی از این همکاری‌ها خواهید شنید. گروه «دارکوب» نیز گروه همیشگی خودمان است.

 

موسیقی کشور به داشتن گروه بین‌المللی نیاز دارد

وسواس و حساسیت گروه باعث می‌شود تعداد کنسرت‌هایمان زیاد نباشد

ترجیح می‌دهم تمرکزم روی گروه «وایت نویز» باشد

در ادامه امیرعلی عظیمی، خواننده گروه «وایت نویز» هم از جزییات آلبوم «فصل اول عاشقانه‌ها» و دیگر فعالیت‌هایش گفت.

عظیمی گفت: من و مسعود همایونی اعتقاد داریم که جایگاه بین‌المللی یک گروه موسیقی در ایران گم شده است و ما نیاز داریم که یک گروه بین‌المللی داشته باشیم. با توجه به توانایی‌های مسعود در زمینه نوازندگی و تنظیم (به خصوص اجراهای زنده)، مطمئنم که اگر پای ما به استیج باز شود، حرف‌های زیادی برای گفتن داریم.

وی ضمن اعلام اینکه در حال حاضر قصد تولید آثار شخصی ندارد و تمام تمرکزش روی گروه «وایت نویز» و حرفه طبابت است، ادامه داد: من آثاری دارم که مرتبط با «وایت نویز» نیست، اما ترجیح می‌دهم فعلاً تمرکزم روی «وایت نویز» باشد. امیدوارم در سال ۱۴۰۱ بتوانیم پروژه آلبوم دوم گروه را هم کلید بزنیم و آن را خیلی زودتر از آلبوم قبلی به گوش مخاطبان برسانیم.

او تاکید کرد: آلبوم مذکور بسیار متفاوت است و به نوعی یک سوپرایز برای مخاطبان «وایت نویز» خواهد بود.

عظیمی درباره فعالیت‌های اجرایی «وایت نویز» هم اینگونه توضیح داد: ما برنامه‌هایی برای برگزاری کنسرت در چند شهر داشتیم که با توجه به استقبال خوبی که از آلبوم شد، قصدمان برای انجام این کار خیلی جدی‌تر شده است. با توجه به وسواس و حساسیتی که داریم قطعاً تعداد کنسرت‌هایمان خیلی زیاد نخواهد بود ولی سعی می‌کنیم اجراهایی که به صحنه می‌بریم از کیفیت بالایی برخوردار باشد تا مخاطبان وایت نویز از ما راضی شوند. ایلنا

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=55642

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا