بیوگرافیتولدموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

متولدین ۷آوریل سینما ، تئاتر و موسیقی؛راسل کرو

به گزارش کامینگ سون موزیک: راسل ایرا کرو (به انگلیسی: Russell Ira Crowe) بازیگر، تهیه‌کننده و نوازنده است. او یک شهروند نیوزلندی است، اما بیشتر عمرش را در استرالیا زندگی کرده‌است. او برای نقش‌اش به عنوان فرماندهٔ رومی، ماکسیموس دسیموس مِریدویس در فیلم حماسی، گلادیاتور (فیلم ۲۰۰۰) که توسط ریدلی اسکات ساخته شده، مورد توجه بین‌المللی قرار گرفته‌است. همچنین برای این فیلم جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد، جایزه سینمایی انتخاب منتقدان برای بهترین بازیگر مرد، جایزهٔ امپراتور برای بهترین بازیگری نقش اول مرد، جایزهٔ محفل منتقدان فیلم لندن برای بهترین بازیگر نقش اول مرد را برنده شد و کاندیدای ۱۰ جایزهٔ دیگر برای بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.
کرو در ۲۰۱۷
نام اصلی راسل ایرا کرو
زمینه فعالیت سینما
تولد ۷ آوریل ۱۹۶۴ ‏(۵۷ سال)
ولینگتون، نیوزلند
ملیت نیوزلندی
پیشه بازیگر، موسیقیدان
سال‌های فعالیت ۱۹۷۲-اکنون
همسر(ها) (جدا شده)
شریک(های)
زندگی
دانیله اسپنسر (ا. ۲۰۰۳)
فرزندان دو فرزند

 

 

او در سال ۱۹۹۹ در فیلم نفوذی به عنوان افشاگر شرکت تنباکو جفری ویگارد ظاهر شد. کرو برای این فیلم ۵ جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرد و کاندیدای ۷ جایزهٔ دیگر با عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد شد

در ۲۰۰۱، کرو تجسم ریاضیدان و برندهٔ جایزهٔ نوبل، جان اف نَش، در فیلم زندگی‌نامه‌ای، یک ذهن زیبا بود که جوایز متعددی برای او به ارمغان آورد. از جمله: جایزه بفتای بهترین بازیگر نقش اول مرد، جایزه گلدن گلوپ بهترین بازیگر مرد فیلم درام و جایزه انجمن بازیگران فیلم برای بهترین بازیگر مرد.

دیگر فیلم‌های راسل کرو شامل: رومپر استومپر (۱۹۹۲)، محرمانه لس آنجلس (۱۹۹۷)، ناخدا و فرمانده: آخر دنیا (۲۰۰۳)، مرد سیندرلایی (۲۰۰۵)، گانگستر آمریکایی (۲۰۰۷)، وضعیت فعلی (۲۰۰۹)، رابین هود (۲۰۱۰) ،بینوایان (۲۰۱۲)، مرد پولادین (۲۰۱۳) و نوح (۲۰۱۴).

در ۲۰۱۵ کرو اولین فیلم‌اش را به نام آب‌شناس، که در آن بازی هم می‌کرد را ساخت. اینکار کرو برایش چندین ستایش در طول حرفه‌اش به دست آورد و او شد جز ستارگان پیاده‌روی مشاهیر هالیوود. سه نامزدی اسکار متوالی (۱۹۹۱–۲۰۰۱)، یک جایزهٔ گولدن گلوپ برای بهترین بازیگر مرد، یک بفتای، و یک جایزهٔ اسکار.

کرو همچنین از سال ۲۰۰۶ صاحب تیم South Sydney Rabbitohs در لیگ ملی راگبی (NRL) است.

اوایل زندگی

راسل کرو در ۷ آوریل ۱۹۶۴ در شهر ولینگتون، نیوزلند متولد شد، پسر ژاکلین ایون و جان الکساندر کرو، پدر و مادر وی هر دو در کار سینما بودند؛ پدرش همچنین مدیر یک هتل بود. پدربزرگ مادری کرو، استن ویمس، فیلم‌بردار بود که او یک جایزه برای فیلم‌برداری فیلم جنگ جهانی دوم را برد. پدربزرگ پدری کرو، جان دابلدی کرو، اهل ورکسام در ولز، همچنین مادربزرگ مادربزرگ مادربزرگ مادرش مائوری بود. کرو همچنین انگلیسی، آلمانی، ایرلندی، ایتالیایی، نروژی، اسکاتلندی، سوئدی و اصل نسب ولزی دارد. او هست یک پسرعموی کاپیتان سابق کریکت نیوزیلند مارتین کرو و جف کرو است، و برادرزادهٔ کریکت داو کرو. راسل یک رشتهٔ کریکت به نام عمواش ساخته‌است.

زمانی که او چهار ساله بود، خانواده‌اش حرکت کردند به سیدنی، استرالیا، جایی که والدین‌اش دنبال کردند حرفه‌ایشان را در یک مجموعه تنظیم غذا. سریال Spyforce ساخته شده بود توسط شبکه استرالیا با حضور مادر مادربزرگ‌اش و کرو (در ۵ یا ۶ سالگی) استخدام شده بود برای یک خط دیالوگ در یک اپیزود، ستارهٔ مخالف سریال، جک تامپسون (در ۱۹۹۴ تامپسون بازی کرد نقش پدر کرو در جمع ما) کرو همچنین به‌طور مختصر در سریال دکترهای جوان حضور یافت.

کرو تحصیل کرد در مدرسه عمومی ووکلوز اما بعد به دبیرستان پسران سیدنی منتقل شد. زمانی او ۱۴ ساله بود، خانواده‌اش به نیوزیلند برگشتند، او تنها با برادرش تری در استرالیا و در دبیرستان اکلند ماند (همچنین پسرعموهایش مارتین کرو و جف کرو نیز حضور داشتند). او سپس تحصیلات ثانویه‌اش را در کوه رزکیل دبیرستان ادامه داد، که او در ۱۶ سالگی به دنبال جاه طلبی خود برای تبدیل شدن به یک بازیگر انصراف داد.

کرو حرفهٔ اش را به صورت تخصصی به عنوان یک موزیسین در اوایل سدهٔ ۱۹۸۰، با راهنمایی دوست خوبش تام شارلین زمانی که او تخت نام استیج “راس لی راک “را اجرا کرد، آغاز کرد. او چندین آهنگ نیوزی لندی شامل ” من فقط می‌خواستم شبیه مارلون براندو باشم “، ” پیر ۱۳ “، “شیشه خورد شوده “، “هیچ کدام از آن‌ها را فهرست نکرد”. را منتشر کرد.

او یک محل برگزاری جشنواره Auckland معروف به ” وینو ” را در ۱۹۸۴مدیریت کرد. زمانی که او ۱۸ سالش بود یک فرد خیلی خاص بود و در یک ویدیو تبلیغاتی برای درس تئولوژی / مینستری در کالج آوندل، ارائه دهندگان آموزش عالی در هفتم دسامبر در نیو ساوت ولز استرالیا برجسته بود.

کرو در ۲۱ سالگی به استرالیا بازگشت.

فعالیت هنری

اولین حضور حرفه‌ای وی، بازی در اپیزودی از سریال تلویزیونی نیروی جاسوس بود در حالی‌که تنها ۶ سال داشت. از ۱۲ سالگی به‌طور جدی آموختن حرفه‌ای بازیگری را آغاز کرد و آن را تا ۱۸ سالگی ادامه داد.

اولین نقش‌های مهمش در درام‌هایی مانند عبور (۱۹۹۰) و مدرک بود. او با ایفای نقش از یک نژادپرست روانی در ساختهٔ فری رایت به نام رمپر استار شهرت جهانی یافت. او با کمک شارون استون به هالیوود راه یافت و با بازی در فیلم برنده و بازنده (۱۹۹۵) کار خود را در هالیوود آغاز کرد.
Russell Crowe North Sydney Bears.jpg

او با بازی در فیلم گلادیاتور (۲۰۰۰) به چهره‌ای جهانی تبدیل شد. هر چند در سال ۱۹۹۷ با بازی در فیلم محرمانه لس آنجلس خود را به عنوان یک بازیگر طراز اول مطرح نمود.

راسل کرو تنها بازیگری است که ۵ فیلم او در ۷ سال متوالی نامزد جایزه بهترین فیلم سال شده‌اند که سه سال آن متوالی بوده‌است. در سال ۱۹۹۹ برای فیلم نفوذی اولین نامزدی اسکار خود را تجربه کرد. او در این فیلم با یکی از بزرگترین بازیگران تاریخ سینما یعنی آل پاچینو همبازی بود. این فیلم در ۷ رشته نامزد جایزه اسکار بود. در سال ۲۰۰۰ در یکی از فیلم‌های به یاد ماندنی سینما بازی کرد. گلادیاتور فیلمی بود که برای او جایزه اسکار را به خاطر یک نقش آفرینی ماندگار به ارمغان آورد. در سال ۲۰۰۱ در فیلم ذهن زیبا نقش آفرینی برجسته‌ای انجام داد و برای سومین سال متوالی نامزد جایزه اسکار شد و نام خود را در کنار بازیگران بزرگی همچون مارلون براندو و آل پاچینو که سه سال متوالی نامزد اسکار شده بودند دید که البته به آن نرسید.

این سه فیلم او نامزد جایزه بهترین فیلم سال نیز بودند که دو فیلم آخر یعنی گلادیاتور و ذهن زیبا برنده بهترین فیلم سال شدند.

فیلم‌شناسی

فیلم‌ها

 

فیلم‌ها

 
نام فیلم (فارسی) نام فیلم (زبان اصلی) سال کارگردان جوایز
زندانیان خورشید Prisoners of the Sun ۱۹۹۰ استفن والاس
گذرگاه The Crossing ۱۹۹۰ جورج اوجیلوی نامزد جایزه اکتا بهترین بازیگر نقش اول مرد
مدرک Proof ۱۹۹۱ جوسلین مورهوس برندهٔ جایزه اکتای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
اسپاتسوود Spotswood ۱۹۹۲ مارک جوف
رومپر استومپر Romper Stomper ۱۹۹۲ جفری رایت برندهٔ جایزه اکتای بهترین بازیگر نقش اول مردبرندهٔ جایزه منتقدان جشنواره بین‌المللی فیلم سیاتل برای نقش اول مرد
چکش‌های بیش از جنایات Hammers Over the Anvil ۱۹۹۳ ان ترونر برندهٔ جایزه منتقدان جشنواره بین‌المللی فیلم سیاتل برای نقش اول مرد
برومبی نقره‌ای The Silver Brumby ۱۹۹۳ جان تاتولیس
برای یک لحظه For the Moment ۱۹۹۳ آرون کیم جونستون
عشق در لیمبو Love in Limbo ۱۹۹۳ دیوید الفیک
جمع ما The Sum of Us ۱۹۹۴ کوین دولینگ
برنده و بازنده The Quick and the Dead ۱۹۹۵ سم ریمی
هیچ راهی برای بازگشت نیست No Way Back ۱۹۹۵ فرانک کاپپلو
چیره‌دستی Virtuosity ۱۹۹۵ برت لنرد
سحر و جادو خشن Rough Magic ۱۹۹۵ کلر پپلو
محرمانه لس آنجلس L.A. Confidential ۱۹۹۷ کرتیس هنسن نامزد جایزه ستلایت بهترین نقش اول مرد – فیلم متحرک درامنامزد جایزه انجمن بازیگران بهترین بازیگر بهترین عملکرد توسط یک بازیگر در یک فیلم
بهشت سوخته Heaven’s Burning ۱۹۹۷ کریگ لایف
جدا شدن Breaking Up ۱۹۹۷ رابرت گرینوالد
معما، آلاسکا Mystery, Alaska ۱۹۹۹ جی روچ
نفوذی The Insider ۱۹۹۹ مایکل مان نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مردنامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم درام

نامزد جایزه ستلایت بهترین نقش اول مرد – فیلم متحرک درام

نامزد جایزه انجمن بازیگران عملکرد برجسته یک بازیگر مرد در نقش اصلی

برندهٔ جایزه منتقدان پخش فیلم برای بهترین بازیگر نقش اول مرد

برندهٔ جایزه انجمن منتقدان فیلم لندن برای نقش اول مرد

برندهٔ جایزه انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس برای نقش اول مرد

برندهٔ جایزه جامعه ملی منتقدان فیلم برای نقش اول مرد

برندهٔ جایزه حلقه منتقدان فیلم نیویورک برای نقش اول مرد

برندهٔ جایزه انجمن منتقدان فیلم سن دیگو برای نقش اول مرد

برندهٔ جایزه انجمن منتقدان فیلم جنوب شرقی نقش اول مرد

نامزد جایزه انجمن منتقدان فیلم شیکاگو نقش اول مرد

نامزد جایزه انجمن منتقدان فیلم لاس وگاس برای نقش اول مرد

نامزد جایزه جامعه آنلاین منتقدان فیلم برای نقش اول مرد

برندهٔ جایزه هیئت ملی بازبینی فیلم برای بهترین بازیگر نقش اول مرد

گلادیاتور Gladiator ۲۰۰۰ ریدلی اسکات برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مردنامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم درام

نامزد جایزه بهترین عملکرد سینمایی و تلویزیونی ام‌تی‌وی

نامزد جایزه بهترین مبارز سینمایی و تلویزیونی ام‌تی‌وی

نامزد جایزه ستلایت بهترین نقش اول مرد – فیلم متحرک درام

نامزد جایزه ساترن بهترین بازیگر نقش اول

نامزد جایزه انجمن بازیگران عملکرد برجسته یک بازیگر مرد در نقش اصلی

نامزد جایزه انجمن بازیگران عملکرد فوق‌العاده توسط یک بازیگر در یک فیلم

برندهٔ جایزه انجمن منتقدان پخش فیلم برای نقش اول مرد

برندهٔ جایزه انجمن منتقدان فیلم دالاس‌فورت وورث برای نقش اول مرد

برندهٔ جایزه انجمن منتقدان فیلم لندن برای نقش اول مرد برندهٔ جایزهٔ انجمن منتقدان فیلم سن دیگو برای نقش اول مرد

نامزد جایزه انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس برای نقش اول مرد

نامزد جایزه جامعه آنلاین منتقدان فیلم برای نقش اول مرد

برندهٔ جایزه امپراتور برای بهترین بازیگر نقش اول مرد

دلیل زندگی Proof of Life ۲۰۰۰ تیلور هاکفورد
ذهن زیبا A Beautiful Mind ۲۰۰۱ ران هاوارد نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مردنامزد جایزه اکتای بهترین بازیگر نقش اول مرد

برنده جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم درام

نامزد جایزه بهترین عملکرد سینمایی و تلویزیونی ام‌تی‌وی

نامزد جایزه ستلایت بهترین نقش اول مرد – فیلم متحرک درام

برنده جایزه انجمن بازیگران عملکرد برجسته یک بازیگر مرد در نقش اصلی

نامزد جایزه انجمن بازیگران عملکرد فوق‌العاده توسط یک بازیگر در یک فیلم

برندهٔ جایزه انجمن منتقدان پخش فیلم برای نقش اول مرد

برندهٔ جایزه انجمن منتقدان فیلم دالاس‌فورت وورث برای نقش اول مرد

برندهٔ جایزه انجمن منتقدان فیلم سن دیگو برای نقش اول مرد

برندهٔ جایزه انجمن منتقدان فیلم فونیکس برای نقش اول مرد

نامزد جایزه انجمن منتقدان فیلم شیکاگو برای نقش اول مرد

نامزد جایزه جامعه آنلاین منتقدان فیلم برای نقش اول مرد

نامزد جایزه حلقه منتقدان فیلم ونکوور برای نقش اول مرد

ناخدا و فرمانده: آخر دنیا Master and Commander: The Far Side of the World ۲۰۰۳ پیتر ویر نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم درامنامزد جایزه انجمن منتقدان پخش فیلم برای نقش اول مرد

نامزد جایزه انجمن منتقدان لندن برای نقش اول مرد

مرد سیندرلایی Cinderella Man ۲۰۰۵ ران هاوارد برنده جایزه اکتای بهترین بازیگر نقش اول مرد جهاننامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم درام

نامزد جایزه انجمن بازیگران عملکرد برجسته یک بازیگر مرد در نقش اصلی

نامزد جایزه انجمن منتقدان پخش فیلم برای نقش اول مرد

نامزد جایزه انجمن منتقدان دالاس فورث ورث برای نقش اول مرد

یک سال خوب A Good Year ۲۰۰۶ ریدلی اسکات
۳:۱۰ به یوما 3:10 to Yuma ۲۰۰۷ جیمز منگولد نامزد جایزه انجمن بازیگران عملکرد فوق‌العاده توسط یک بازیگر در یک فیلم
گانگستر آمریکایی American Gangster ۲۰۰۷ ریدلی اسکات نامزد جایزه اکتای بهترین بازیگر نقش اول مرد جهاننامزد جایزه انجمن بازیگران عملکرد فوق‌العاده توسط یک بازیگر در یک فیلم
یک مشت دروغ Body of Lies ۲۰۰۸ ریدلی اسکات
لطافت Tenderness ۲۰۰۹ جان پولسون
وضعیت فعلی State of Play ۲۰۰۹ کوین مک‌دانلد برنده جایزه اکتای بهترین بازیگر نقش اول مرد جهان
رابین هود Robin Hood ۲۰۱۰ ریدلی اسکات نامزد جایزه برگزیده نوجوانان برای بازیگر منتخب نقش اکشن
سه روز آینده The Next Three Days ۲۰۱۰ پل هگیس
مردی با مشت‌های آهنین The Man with the Iron Fists ۲۰۱۲ رابرت فیتزجرالد دیگز
بینوایان Les Misérables ۲۰۱۲ تام هوپر نامزد جایزه ستلایت بهترین نقش اول مرد – فیلم متحرکنامزد جایزه انجمن بازیگران عملکرد فوق‌العاده توسط یک بازیگر در یک فیلم

برنده جایزه انجمن منتقدان فیلم منطقه واشینگتن، دی.سی. برای بهترین گروه

نامزد جایزه انجمن منتقدان پخش فیلم برای نقش اول مرد

نامزد جایزه انجمن منتقدان فیلم فونیکس برای نقش اول مرد

انجمن منتقدان فیلم سن دیگو برای نقش اول مرد

برنده جایزه هیئت ملی بازبینی فیلم برای بهترین بهترین گروه

شهر ویران Broken City ۲۰۱۳ برادران هیوز
مرد پولادین Man of Steel ۲۰۱۳ زک اسنایدر
افسانه زمستان Winter’s Tale ۲۰۱۴ آکیوا گلدزمن
نوح Noah ۲۰۱۴ دارن آرونوفسکی
آب‌شناس The Water Diviner ۲۰۱۴ راسل کرو نامزد جایزهٔ اکتای بهترین بازیگر نقش اول مرد جهان
پدران و دختران Fathers and Daughters ۲۰۱۵ گابریل موچینو
مردان خوب The Nice Guys ۲۰۱۶ شین بلک
ماشین جنگ War Machine ۲۰۱۷ دیوید می‌شد
مومیایی The Mummy ۲۰۱۷ الکس کورتزمن
پسر پاک شد Boy Erased ۲۰۱۸ جوئل اجرتون
تاریخ واقعی کلیسای باند True History of the Kelly Gang TBA جاستین کورزل
نامتعادل Unhinged ۲۰۲۰ دریک بورت

سریال

 
نام (فارسی) نام (زبان اصلی) سال کارگردان
همسایه‌ها Neighbours ۱۹۸۷ پل مولونی و مارک پائپر
عروس مسیح Brides of Christ ۱۹۹۱ دومینیک مالونی
جمهوری دویل Republic of Doyle ۲۰۱۲ کیت سمپلز
بلندترین صدا en:The Loudest Voicethe loudest voice ۲۰۱۹ گابریل شرمن

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=55551

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا