کنسرت تهرانموسیقی ایران

هنرمندان مجبور نیستند در واکنش به وقایع تلخ از شغل خود قهر کنند

به گزارش کامینگ سون موزیک: مدیر اجرایی چهارمین جشنواره موسیقی «شب‌های جنوب» بر اهمیت تداوم فعالیت‌های هنری موسیقیدان‌ها در بحران‌های اجتماعی تاکیدکرد و گفت: موسیقی شغل موسیقیدانان است و اینکه انتظار داشته باشیم، آنها در واکنش به تلخی‌های اجتماعی با شغلشان قهر و آن را تحریم کنند تفکری است که پایه و بنیانش اشتباه است.

نشست خبری عوامل اجرایی چهارمین دوره رویداد موسیقایی «شب‌های جنوب» فستیوال موسیقی شب‌های جنوب۴ امروز (شنبه ۲۸ دی) در بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران تهران با حضور پدرام نیک سیرت مدیر نهاد فرهنگی سازباز به عنوان مدیر اجرایی این رویداد، ماهان میرعرب نوازنده بین المللی گیتار بعنوان نماینده یکی از گروه های شرکت کننده و امید خاکباز معاون اجرایی بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران برگزار شد.

در ابتدای این نشست پدرام نیک سیرت گفت: ایده برگزاری شب‌های جنوب از چهار سال پیش مطرح و روی آن فکر شده است. معتقدیم موسیقی جنوب و جنوب غرب ایران، دارای ویژگی‌های منحصر به فرد زیادی است که قابلیت‌ جهانی شدن را هم دارند و در سه سال اول گروه‌های فعال این حوزه را از داخل کشور دعوت کردیم؛ اما در این دوره قصد داریم به جنبه بین‌المللی کار نیز توجه کرده و آنرا تقویت کنیم و در این دوره گروه‌ها و هنرمندان مختلفی از کشورهای دیگر در این رویداد حضور خواهند داشت.

همکاری هنرمندان ایرانی و خارجی و خلق فضایی متفاوت

وی ضمن معرفی برنامه‌های فستیوال شب‌های جنوب‌۴ افزود: معتقدم حضور نوازندگان ایرانی در کنار نوازندگان بین‌المللی می‌تواند فضای متفاوتی را برای این دوره خلق کند؛ البته تعدادی از هنرمندان خارجی هم بودند که از آن‌ها برای حضور در فستیوال دعوت کرده بودیم اما این هنرمندان با تمام تلاشی که شد به دلیل شرایط دو هفته اخیر در کشور حاضر به شرکت در فستیوال نشدند.

مدیر برگزاری فستیوال موسیقی شب‌های جنوب‌۴ با بیان اینکه در برگزاری رویداد چهارم با مشکلات مالی فراوانی روبه‌رو بوده‌ایم، گفت: امکانات ما برای برگزاری فستیوال شب‌های جنوب دربرگیرنده بودجه محدودی است که نمی‌توانیم در گستره بیشتری از موسیقی جنوب کشور حرکت کنیم با اینکه علاقه داریم گستره بیشتری را مدنظر قرار دهیم. اما فکر می‌کنم همین محدوده‌ای که مد نظرمان قرار دادیم دارای گستره عمیقی است که می‌توانیم به کار خود ادامه دهیم.

برخی از دامن زدن به حاشیه ها لذت می‌برند

وی افزود: طی سه سال اخیر با هنرمندانی کار کردیم که همگی از نوازندگان مطرح و شناخته موسیقی کشور بودند. اما اکنون در شرایطی هستیم که عبور از بعضی بحران‌ها فارغ از مسائل مالی در کشور برای ما اولویت دارد؛ امروزه موسیقی ما درگیر شرایطی است که طیف وسیعی از افکار عمومی از هنرمندان انتظار دارند به خاطر وقایع ناگوار روزهای اخیر برنامه های خود را لغو کنند اما موسیقی شغل موسیقیدانان است و این که انتظار داشته باشیم در واکنش به تلخی های اجتماعی آنها با شغلشان قهر و یا آن را لغو کنند تفکری از پایه و بنیان اشتباه است. ما اگر در واکنش به رویدادهای تلخ روزهای اخیر این فستیوال را لغو می‌کردیم زحمات شبانه روزی تیم اجرایی و تمرینات مستمر هنرمندان و گروه ها و انتظار مخاطبان چند ساله ما همگی بدون ثمر می‌شد.

وی ادامه داد: در این چهاردوره متاسفانه متوجه شدیم که برخی از هنرمندان از دامن زدن به حاشیه ها لذت میبرند و هرگز به عواقب آن نمی اندیشند.ما گاهی با برخی واکنش‌ها از سوی هنرمندان مواجه می‌شویم که موجب بروز حاشیه می‌شود. نمی‌دانم چه مساله‌ای است که تعدادی از هنرمندان وقتی مطلع می‌شوند که فلان هنرمند در گروه دیگر نیز در این فستیوال حضور دارد به یکباره اعلام می‌کند که به دلیل حضور همین هنرمند یا گروه من در فستیوال حضور پیدا نمی‌کنم.

تلاش در تلفیق ریشه ها و تجربه ها

در ادامه این نشست؛ ماهان میرعرب نوازنده بین المللی گیتار درباره انگیزه‌های حضورش در این رویداد گفت: موسیقی من در تلاش است تا در برگیرنده طیف های مختلف موسیقیایی و تجربیات شخصی و ریشه های فرهنگی من باشد. من با توجه به اشراف بر تجربه‌های خودم در ایران و خارج از ایران سعی می‌کنم آمیخته‌ای از این تجربیات را به موسیقی تبدیل کنم.

وی افزود: بر این اساس با توجه به پیشینه‌ای که در این زمینه وجود داشته این کنسرت به گونه‌ای طراحی شده که همراه با هنرمندان مراکشی به فضایی برسیم که بتواند گویای فصل مشترک فضای موسیقایی کشوری چون مراکش با موسیقی جنوب کشورمان باشد. موسیقی ایرانی جنوب کشور در موارد زیادی وامدار موسیقی عربی است پس نقطه تمرکز ما در این کنسرت‌ها ترکیبی از موسیقی کشورهای آفریقایی و موسیقی مناطق جنوبی خواهد بود.

رویداد موسیقیایی «شب‌های جنوب» که در ۳ سال‌ گذشته میزبان هنرمند زیادی از جمله گروه جالبوت، کماکان، سلیدون، لیان، ماکان اشگواری بوده است در این دوره با دعوت از هنرمندان و گروه های خارجی از ۲۹ دی ماه تا اول بهمن در سالن فرهنگسرای نیاوران و به همت نهاد فرهنگی سازباز برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=5535

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا