موسیقیموسیقی ایران

رجعت دوباره همایون شجریان به «آواز»/ بازخوانی آثار شجریان و پرویز مشکاتیان در تور کنسرت‌های اروپا

به گزارش کامینگ سون موزیک: همایون شجریان با همراهی اعضای گروهش «سیاوش» تورکنسرتهایی را در اروپا آغاز کرده که برای او به عنوان بازخوان آثار پدر محکی جدی در عرصه آواز محسوب می‌شود.

همایون شجریان به اتفاق آیین مشکاتیان و اعضای گروه «سیاوش» در بروکسل و هلند روی صحنه رفت. این اولین کنسرت جدی همایون شجریان و اعضای گروهش پس از پاندمی کرونا به حساب می آید.

index.jpgل

گفتنی است، صفحه «خانه شجریان» که تنها رسانه رسمی اعلام اخبار کنسرت های گروه «سیاوش» است، این خبر را اعلام کرده و با ذکر جزییاتی، فایلهایی تصویری از بخشهایی از اجرا منتشر نموده است.

گفتنی است این کنسرتها به یاد محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان در حال برگزاری هستند. همایون شجریان و اعضای گروه «سیاوش» به همین مناسبت قطعاتی از زنده یادان شجریان و پرویز مشکاتیان؛ این دو استاد موسیقی ایرانی را اجرا کردند. این تور در ابتدا روز بیست و هشتم اسفند، در بروکسل روی صحنه و به تازگی نیز در هلند به اجرای برنامه پرداخته است.

آزاده میرزاپور (نوازنده عود)، مهیار طریقی (نوازنده سنتور)، مهرزاد اعظمی کیا (نوازنده  کمانچه)، آیین مشکاتیان (نوازنده تنبک)، حسین رضایی (نوازنده دف و دایره) اعضای گروه «سیاوش» در این دوره از کنسرت‌ها هستند.

کنسرت بروکسل قطعات اجرا شده به این قرارند؛ مقدمه دشتی (ساخته پرویز مشکاتیان)، ساز و آواز دشتی بر روی غزلی از حافظ، تصنیف گنبد مینا (ساخته پرویز مشکاتیان)، تصنیف «زلف بر باد مده» و تصنیف «یک نفس آرزوی تو» ساخته سعید فرج پوری، ساز و آواز با پرده گردانی از بیات اصفهان به ماهور، تصنیف «بی همزبان» ساخته محمدرضا شجریان، ساز و آواز شکسته بر غزل سعدی، تصنیف قدیمی «عشق تو»، تصنیف «سرو چمان» ساخته محمدرضا شجریان و تصنیف «مرغ» سحر.

بخش اول کنسرت  اخیر نیز (در آواز دشتی) به اجرای دوباره آلبوم «گنبد مینا» اختصاص داشته. مقدمه دشتی و تصنیف «گنبد مینا» قطعات اجرا شده در این بخش هستند. طی این کنسرت در اجرای ساز و آواز دشتی علاوه بر آواز جواب آواز نیز بوده و می توان گفت، بیشتر بخش‌های نسخه اصلی اثر اجرا شده است.

محکی جدی برای همایون شجریان

گفته می‌شود یکی از ویژگی‌های این دوره از کنسرت‌های همایون با همراهی گروه «سیاوش» توجه ویژه به آواز است که به دلیل بازخوانی ساز و آواز پرویز مشکاتیان و محمدرضا شجریان در قطعات وجود دارد؛ هرچند اجرای تصنیف هم بخش ثابت این دوره از کنسرت‌ها تا به اینجاست.

باید دید همایون با رجعت دوباره به «آواز» تا چه حد مخاطب را غافلگیر می‌کند! آثار ارائه شده از همایون شجریان طی دو، سه سال اخیر گویای این است که او با پرداختن به تصنیف و آثار تلفیقی از آواز دور شده است. تولید و ارائه تک آهنگ‌ها و خواندن تیتراژ سریال‌ها بخش چشمگیری از کارنامه همایون شجریان طی چند سال اخیر است.

او چندی پیش هم بخشی از شعر «نشود فاش کسی آنچه میان من و توست…» از سروده‌های شاعر معاصر هوشنگ ابتهاج را خواند و در صفحه‌اش منتشر کرده که انتقادهایی را در صفحات مجازی از سوی مخاطبان و هوادارانش به دنبال داشت؛ مبنی بر اینکه همایون شجریان به دلیل تمرین نداشتن یا هر موضوع دیگر از آواز که بخش مهمی از ویژگیهای اوست؛ دور شده است. حال بر همین اساس است که باید دید همایون شجریان تا چه حد می‌تواند یاد آوازهای قدرتمند محمدرضا شجریان و ساخته‌های بی‌نقص پرویز مشکاتیان را زنده کند. برای تحلیل درست باید تا پایان کنسرت‌ها صبر کرد.

گفتنی است همایون شجریان اوائل دی ماه سال ۱۴۰۰ درباره این تور کنسرت‌ها نوشته بود: کنسرت‌های پیش رو به همراهی «گروه سیاوش» بدین شرح است: «۱۹ مارس بروکسل (بلژیک)، ۲۲ مارس لاهه (هلند)، ۲۶ مارس پاریس (فرانسه). حال این روال در برگزاری کنسرت‌ها وجود دارد.

گروه «سیاوش» تحت سرپرسی همایون شجریان است و اجرای کنسرت‌های «آیینه‌ها» به آهنگسازی کیخسرو و سهراب پورناظری را در کارنامه دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=55032

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا