تولدرویدادهنرمندان

بیژن کامکار در اندیشه، هفتاد ساله شد

به گزارش کامینگ سون موزیک:  تالار اندیشه حوزه هنری در شب ۲۱ دی ماه ۱۳۹۸ میزبان جشن هفتادمین سالروز تولد بیژن کامکار(۱۳۲۸-سنندج)، این استاد بلامنازع هنر معاصر ایرانی بود.

بیژن کامکار که بیش از ۶۰سال در عرصه موسیقی دستگاهی ایران فعالیت مستمر و مداوم داشته(از ده سالگی تا به امروز) دست از خدمت و تلاش در مسیر اعتلای هنر این مرز و بوم برنداشته است. وی که یکی از برجسته ترین موزیسین های ایرانی است، پیشگام عمومی سازی ساز دف نیز می‌باشد. دف که یکی از سازهای اختصاصی وی محسوب می‌شود از دل موسیقی خانقاهی و صوفیانه، به صحنه اجرای موسیقی سنتی ایران راه یافت. بیژن کامکار برای نخستین بار و به پیشنهاد محمدرضا لطفی (در گروه افسانه‌ای شیدا)بود که در اجراهای صحنه‌ای از ساز دف استفاده کرد و همین امر باعث شد جامعه هنری ایران نام دف را در کنار نام پرآوازه بیژن کامکار به یاد آورد.

برخلاف اتفاقات ناگوار روزهای اخیر، این‌بار گروه دف نوازان ماهور، در اقدامی بسیار بجا و پسندیده حق استاد پرآوازه ایرانی را ادا کرده و به مناسبت هفتاد سالگی بیژن کامکار در سالن اندیشه حوزه هنری، با تهیه کنندگی مجید فلاح‌پور به روی صحنه رفتند. در این کنسرت حسین رضائی‌نیا و ماهور روشن نیز سرپرست و رهبر ارکستر بودند.

گروه دف نوازانی که بیژن کامکار را در این اجرا همراهی کردند؛ آرین رضایی، نگار اعزازی، میلاد عباسی، سینا شهریاری و حسین شاه‌میری. و همچنین اعضای گروه نی نوازان نیز به قرار زیر است؛ فردین لاهورپور، حسن مکانیکی، مرتضی صنایعی و حسین قاسم زاده.

اما پیش از اجرای برنامه، بیژن کامکار به ایراد سخنانی در ارتباط با وقایع ناگواری که در روزهای اخیر رخ داده است پرداخت و همدردی خود و خانواده کامکارها را با خانواده‌های درگذشتگان سوانح اخیر ابراز نمود. کامکار پس از این سخنان از حاضرین در سالن درخواست کرد که به احترام جان‌باختگان حادثه هواپیمای اوکراینی، یک دقیقه سکوت کنند.

اجرای دلنشین گروه ماهور با صدای گرم استاد همراه شد، به نحوی که حاضرین در سالن را به شدت تحت تاثیر قرار داد. بیژن کامکار در این برنامه قطعات مختلفی را اجرا نمود که غالبا خاستگاه عرفانی و صوفیانه داشتند، همین امر نیز باعث شده بود فضای سالن حالتی توام با آرامش داشته باشد. پس از پایان اجرای رپرتوار، گروه قطعه‌ای‌کردی نواخت که به گفته بیژن کامکار این قطعه امضای آن‌هاست و در تمامی اجراها نواخته می‌شود.

از مهمانان ویژه این کنسرت نیز می‌توان به کیخسرو پورناظری، سهراب پورناظری، وحید اسداللهی و اردوان کامکار اشاره کرد. بیژن کامکار پس از معرفی‌ مهمانان، به تشکر ویژه‌ای هم از همسرش (نجمه تجدد-خواننده و نوازنده) کرد که در سالن نیز حضور داشت.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=5479

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا