موسیقیموسیقی ایران

«تار و تاریخ» به تخت جمشید رسید

به گزارش کامینگ سون موزیک:  میدیا فرج نژاد در تازه‌ترین گامِ پروژه «تار و تاریخ» و در قالب تابلو موزیکال «آتشِ آغاز» به روایت تخت جمشید پرداخت.

در راستای پروژه «تار و تاریخ» میدیا فرج‌نژاد تابلو موزیکال «آتش آغاز» را در نغمه گردانی‌های دستگاه «چهارگاه» و «همایون» ساخته است.

شعر «آتشِ آغاز» را هم فرهاد وحدتی روی ایده‌ای از میدیا فرج نژاد سروده است. در این اثر حمیدرضا ترکاشوند آواز خوانده، علیرضا نصیری‌فرد دف و بندیر و کریم ابراهیمی تنبک و ضرب زورخانه‌ای نواخته‌اند.

میدیا فرج‌نژاد آهنگساز و نوازنده تار درباره «آتشِ آغاز» می‌گوید: این آهنگ در حقیقت درد دلی است با تاریخ، آن هم تاریخ ایران زمین که پر از فراز و نشیب‌های گوناگون است. برای ثبت تابلوموزیکال تخت جمشید شاید این بهترین راهی بود که به ذهنمان رسید.

او ادامه می‌دهد: شعرِ این اثر در مدت بسیار کوتاهی سروده شد و موسیقی و آواز، هر دو در یک روز ساخته و ضبط شدند و فردای همان روز نیز ضبط تصویر داشتیم. البته این روند برای ما در «تار و تاریخ» عادی است. چون گاهی میان ضبط یک اثر تا اثر بعدی فاصله بسیار کوتاه است و باید به شکلی سریع کار انجام شود.

فرج نژاد می‌گوید: ایده ساخت تابلو موزیکال «آتشِ آغاز» را با هنرمند ارجمند سیف‌اله شکری مطرح کردم. ایشان پیشتر پروژه‌ای به نام «صدای تاریخ» را تالیف کرده‌اند که هنوز در جریان است و بسیار هم پروژه پژوهشیِ خاصی است. با راهنمایی ایشان و البته کمک شایان مدیریت میراث جهانی تخت جمشید، جناب آقای فدایی، ضبط تابلو موزیکال «آتشِ آغاز» در محوطه تخت جمشید میسر شد.

او ادامه داد: امیدوارم این حرکت آغاز همکاری‌های بیشتر هنرمندان این مرز و بوم با این میراث سُترگ باشد.

فرج‌نژاد تاکید کرد: البته به هیچ عنوان نمی‌توان تلاش بی‌مانند مرتضی حاج محمدی کارگردان پروژه «تار و تاریخ» را نادیده گرفت که با جان و دل در تمامی مسیر همراه من بوده است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=54781

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا