رویداد

چهارمین دوره “شب‌های جنوب” در راه است

به گزارش کامینگ سون موزیک:  چهارمین دوره رویداد “شب‌های جنوب” یا “شب‌های جنوب 4” از 29 دی تا اول بهمن با حضور چند گروه موسیقایی مختلف در بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران تهران برگزار می‌شود.

رویداد “شب‌های جنوب” از سال 1395 با هدف بازنمود و گردهمایی موسیقی ساحل شمالی خلیج فارس آغاز شد و اکنون برای چهارمین سال پیاپی در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

نهاد فرهنگی هنری خصوصی سازباز برگزارکننده این رویداد است. سازباز همچنین برگزارکننده سه دوره رویداد “شب‌های جز” را سه سال است و در عین حال برگزاری کنسرت موسیقی فیلم‌های کریستف رضاعی و مشارکت در اجرای هفته موسیقی تلفیقی را نیز در کارنامه دارد.

پدرام نیک‌سیرت مدیر برگزاری رویداد “شب‌های جنوب” و دارا دارایی سرپرست گروه داماهی که امسال برای چهارمین بار در این رویداد حضور دارد، در گفت‌وگو با هنرآنلاین از اهداف و اهمیت “شب‌های جنوب” گفتند.

موسیقی جنوب ایران بسیار متنوع است

پدرام نیک‌سیرت مدیر نهاد فرهنگی هنری سازباز و مسئول برگزاری “شب‌های جنوب” پیش از این درباره این رویداد گفته است: موسیقی جنوب ایران به دلیل طبیعت گرم این منطقه سرشار از شور، نیرو و حرارت است. این موسیقی فضایی است که در استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان رواج دارد و سینه‌به‌سینه و نسل به نسل منتقل می‌شود. آنچه بیش از هر چیز در بررسی موسیقی این منطقه به‌خصوص هرمزگان دارای اهمیت به نظر می‌رسد، ترکیب جمعیتی جنوب کشورمان است. در این منطقه به‌جز ساکنان محلی، تیره‌های دیگری ازجمله مهاجران بسیار قدیمی آفریقایی نیز زندگی می‌کنند که هر کدام تأثیر خود را بر این موسیقی گذاشته‌اند. آواز بندری به باور برخی از شناسندگان با موسیقی بومیان آفریقایی به‌ویژه ازنظر ریتم، پیوندی ژرف و ریشه‌دار یافته است. خود موسیقی جنوب ایران هم بسیار متنوع است و شکل‌های مختلفی ازجمله بندری، سبالو، یزله، لیوا، موسیقی زار، شروه، چاوشی، لالایی بندری، نی مه خوانی دارد که ما در این برنامه‌ها سعی داریم بخشی از موارد ذکرشده را به مخاطبان ارائه دهیم.

مسئول برگزاری “شب‌های جنوب” درباره چهارمین دوره رویداد می‌گوید: همیشه شروع با مخاطب خاص اتفاق می‌افتد. سال اول بسیاری از مخاطبان را می‌شناختیم و می‌دانستیم که می‌آیند، اما امسال در کمتر از یک روز تمام بلیت‌ها فروخته شد و خیلی‌ها با ما تماس می‌گرفتند و تقاضای بلیت یا تمدید شدن اجرا را داشتند. این نشان می‌دهد که مخاطب جدیدی به ما اضافه شده است. دوست داریم اول از همه برنامه‌های ما تداوم پیدا کند. همچنین دوست داریم از تهران خارج شویم و برنامه‌های فرهنگی را در جاهایی غیر از تهران برگزار کنیم.

نیک‌سیرت در ادامه با اشاره به اهداف برگزارکنندگان “شب‌های جنوب” توضیح می‌دهد: سازباز در درجه اول یک وبسایت برای آرشیو کردن و تولید، مطالب تحلیلی و مقالات موسیقی بود. به فکر برگزاری رویداد موسیقی هم بودیم البته نه به شکل کلاسیکِ کنسرت‌. به شکل مرسوم کنسرت‌هایی در حال برگزاری است و هدف ما چیز دیگری بود. هدف این بود سراغ موسیقی‌هایی برویم که در درجه اول، دوست داریم و بعد از آن هم برنامه‌ای طراحی کنیم که تمام مراحلش را سازباز انجام دهد.

این رویداد را رویداد مهمی می‌دانم

دارا دارایی سرپرست گروه داماهی نیز درباره حضور در چهارمین دوره “شب‌های جنوب” می‌گوید: ما امسال قرار نبود در این رویداد حضور داشته باشیم، اما شرایطی پیش آمد که در حال حاضر در ترکیب گروه‌ها حضور داریم. مانند سال‌های گذشته اجرای ما به دو قسمت تبدیل می‌شود که یک قسمت آن برنامه خالو قنبر و قسمت دیگر برنامه گروه ما است. قطعاتی که قرار است در این رویداد اجرا کنیم، موسیقی‌هایی به زبان بندرعباسی است. درباره قطعات هنوز به نتیجه دقیقی نرسیدیم، اما ترجیحاً قطعاتی را اجرا می‌کنیم که به زبان و گویش بندری باشند. فکر می‌کنم باید تنها 45 دقیقه اجرا کنیم و این شامل حدود هشت تا 10 قطعه می‌شود.

دارایی با تأکید بر این که “شب‌های جنوب” را رویداد مهمی می‌داند توضیح می‌دهد: این رویداد قرار است موسیقی جنوب کشور را به تهران بیاورد تا در این شب‌های سرد زمستانی، گرمی موسیقی جنوب را تجربه کنیم. به نظر من تمرکز این رویداد باید بر موسیقی جنوب ایران باشد. این که ما امسال ترکیب متفاوتی را می‌بینیم که مثلاً گروهی از فرانسه در “شب‌های جنوب” حضور خواهند داشت، کمی عجیب است. نمی‌دانم آیا رویکرد برگزارکنندگان این رویداد تغییر کرده یا مسئله چیز دیگری است. البته حضور موزیسین‌های خارجی در این رویداد برای من باعث خوشحالی است، اما واقعیت این است که “شب‌های جنوب” قرار است سالی یک بار اجرا شود و فکر می‌کنم باید شرایط فراهم باشد تا موزیسین‌های ساکن جنوب ایران که امکان اجرا و ارائه موسیقی‌شان را ندارند، از این فرصت استفاده کرده و در این رویداد حضور پیدا کنند.

سرپرست گروه داماهی در پایان درباره برنامه‌های کاری این گروه تا پایان سال می‌گوید: ما قطعاتی را آماده انتشار داریم و برنامه‌ریزی‌هایی نیز برای برگزاری کنسرت تا پایان سال انجام داده‌ایم. همچنین مشغول ضبط موزیک‌ویدئو هستیم، اما نمی‌دانم با توجه به شرایط بدی که این روزها در جامعه حاکم است، چند درصد این کارها قابل اجرا باشد. شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده که شاید صلاح نیست در حال حاضر این قطعات را منتشر کنیم.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=5476

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا