آلبوم ایرانموسیقیموسیقی ایران

«نسیم نوروز»؛ آلبومی در ایام کم‌توجهی به موسیقی بومی

به گزارش کامینگ سون موزیک: صادق چراغی بیان کرد: یونسکو چند سال پیش نوروز را توسط چند کشور به عنوان میراث معنوی ثبت کرد که توسط آن کشورهای دیگر خیلی فعالیت‌ها انجام شده است اما در ایران باکمال تأسف کاری به آن صورت انجام نشده است.

صادق چراغی آهنگساز آلبوم نسیم نوروز بیان کرد: آلبومی در رابطه با نوروز و بهار تولید شده است که اشعار آن از حافظ، مولانا،‌ ملک‌الشعرای بهار و پیرایه یغمایی است. این آلبوم شامل ۹ قطعه است و خوانندگی آن را آقای اشکان کمانگری برعهده داشته است.

چراغی اظهار کرد: یونسکو چند سال پیش نورورز را توسط چند کشور به عنوان میراث معنوی ثبت کرد که توسط آن کشورهای دیگر خیلی فعالیت‌ها انجام شده است اما در ایران باکمال تأسف کاری به آن صورت انجام نشده است. آلبوم نسیم نوروز کاری است که از سوی بنیاد رودکی منتشر می‌شود و به پیشنهاد من بود و بنیاد رودکی هم از این پیشنهاد پشتیبانی کرد تا این اثر منتشر شود.

وی ادامه داد: این اثر با ارکستر سازهای ایرانی ضبط شده و در نیمی از قطعات شاهد همنشینی سازهای کلاسیک موسیقی ایرانی با سازهای اقوام هستیم. ساز دونلی و بالابان در آلبوم نسیم نوروز نقش پررنگی دارد و در جواب آواز‌ها و سولو، ساز محوری است. نیم دیگر، فضای ارکستر ایرانی و موسیقی دستگاهی است و قطعات در دستگاه سه‌گاه و ماهور تصنیف شده است.

این آهنگساز ادامه داد: اصرار داشتم تا جواب آوازها را سازهای محلی بدهند و همچنین بخش سولو در دست این سازها باشد تا طبق دیدگاهی که دنبال می‌کنم این سازها یک کارکرد دیگر هم به آنها داده شود تا هم دیده شوند و باعث که این سازها را دست‌کم نگیریم.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=54581

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا