بیوگرافیتولدموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

متولدین ۱۴ مارس سینما ، تئاتر و موسیقی؛ عامر خان

به گزارش کامینگ سون موزیک: محمد عامر حسین خان (زادهٔ ۱۴ مارس ۱۹۶۵) بازیگر هندی است. او در طول بیش از ۳۰ سال فعالیت در فیلم‌های هندی‌زبان، خود را به عنوان یکی از محبوب‌ترین و تأثیرگذارترین بازیگران سینمای هند معرفی کرده‌است.

او طرفداران زیادی در جهان و به‌خصوص در هند و چین دارد و نیوزویک او را «بزرگترین ستاره سینما» در جهان توصیف کرده‌است. خان دریافت‌کنندهٔ جوایز مختلفی از جمله نه جایزهٔ فیلم‌فیر، چهار جایزهٔ ملی فیلم و یک جایزهٔ اکتا بوده‌است. دولت هند در ۲۰۰۳ با نشان پادما شری و در ۲۰۱۰ با پادما بوشان از او تجلیل کرده و در ۲۰۱۷ یک عنوان افتخاری را از دولت چین دریافت کرد. نام او برای چندین سال در فهرست ۵۰۰ مسلمان تأثیرگذار جهان قرار گرفته‌است.

نام در زمان تولد محمد عامر حسین خان
زادهٔ ۱۴ مارس ۱۹۶۵ ‏(۵۶ سال)
بمبئی، هند
پیشه
  • بازیگر
  • کارگردان
  • تهیه‌کننده
  • فیلم‌نامه‌نویس
آثار فهرست کامل
همسر(ها)
  • رینا دوتا (ا. ۱۹۸۶–ج. ۲۰۰۲)
  • کیران رائو (ا. ۲۰۰۵–ج. ۲۰۲۱)
فرزندان ۳
والدین
  • طاهر حسین (پدر)
خویشاوندان خانوادهٔ خان–حسین

خان اولین بار در دوران کودکی در فیلم پیروزی خاطرات (۱۹۷۳) روی پرده ظاهر شد. در دوران بزرگسالی، اولین نقش بلند سینمایی او در فیلم تجربی هولی (۱۹۸۴) بود. او با ایفای نقش اصلی در فیلم از قیامت به قیامت (۱۹۸۸) فعالیت تمام‌وقت بازیگری را آغاز کرد. نقش‌آفرینی‌اش در فیلم خاکستر (۱۹۸۹) برای او جایزهٔ ملی فیلم را به همراه داشت. او در دههٔ ۱۹۹۰ با بازی در تعدادی از فیلم‌های موفق از جمله دل (۱۹۹۰)، راجا هندوستانی (۱۹۹۶) و سرفروش (۱۹۹۹) خود را به عنوان بازیگر برجسته در سینمای هند تثبیت کرد.

پاو در سال ۱۹۹۸ در فیلم زمین ایفای نقش کرد که متفاوت از فیلم‌های قبلی‌اش بود. او در سال ۱۹۹۹ کمپانی عامر خان پروداکشنز را تأسیس کرد که اولین فیلم آن با نام باج (۲۰۰۱) نامزد دریافت جایزهٔ اسکار بهترین فیلم بین‌المللی شد و دو جایزهٔ فیلم‌فیر کسب کرد. او کارگردانی را با فیلم ستاره‌های روی زمین (۲۰۰۷) تجربه کرد که برایش برندهٔ جایزهٔ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از مراسم فیلم‌فیر شد. فیلم‌های گجینی، سه احمق، موج ۳، پی‌کی و دنگل با بازی خان با موفقیت جهانی همراه بوده‌اند و هر کدام رکورد پرفروش‌ترین فیلم هندی را دارند. او برای نقش‌آفرینی در دنگل برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر فیلم‌فیر شد. فیلم‌های او به دلیل پرداختن به مسائل اجتماعی در جامعهٔ هند شناخته می‌شوند.

زندگی هنری

عامر خان در خانواده‌ای مسلمان در شهر بمبئی هند به دنیا آمده‌است. نام پدرش طاهر حسین است که از تهیه‌کنندگان فیلم است. عموی او ناصر حسین نیز از تهیه‌کنندگان بزرگ فیلم در هند است.

وی زندگی هنری‌اش را با بازی در فیلمی به نام پیروزی خاطرات (۱۹۷۳) به کارگردانی عمویش و در زمانی آغاز کرد که کودکی هشت‌ساله بود.

اولین فیلم عامر خان که در آن نقش اول را بر عهده داشت، فیلم از قیامت به قیامت (۱۹۸۸) به کارگردانی پسرعمویش منصور خان بود. نقش مقابل او در این فیلم را جوهی چاولا بر عهده داشت، که برای او نیز اولین تجربهٔ کاری محسوب می‌شد. عامر خان اولین جایزهٔ ملی فیلم (جشنواره National Film Awards) خودش را به‌خاطر بازی در فیلم از قیامت به قیامت دریافت کرد.

عامر خان در سال۱۹۹۰ با بازی در فیلم موفق دل توانست جای خود را در بالیوود به عنوان یک ستاره محکم کند. اما شروع موفقیت جدی او از۱۹۹۵ شروع شد و با حضور در فیلم رنگارنگ (فیلم) در کنار اورمیلا ماتوندکار بود که این فیلم نامزد بهترین فیلم و بهترین بازیگر سال را برای وی به ارمغان آورد و در سال ۱۹۹۶ دیگر سال عامر خان بود، او با فیلم راجا هندوستانی توانست برای اولین بار جایزه بهترین بازیگر جایزه فیلم‌فیر را کسب کند و همچنین این فیلم توانست به عنوان بهترین و پرفروش‌ترین فیلم سال انتخاب شود و کاریشما کاپور هم عنوان بهترین بازیگر زن سال انتخاب شد

سال ۱۹۹۷ عامرخان فیلم موفق و پرفروش عشق را در گیشه داشت که سومین فیلم پرفروش سال شد و سال ۱۹۹۸ بازی درخشان وی در فیلم غلام (فیلم ۱۹۹۸) نامزدی بهترین بازیگر و فیلم سال را به ارمغان آورد.

سال ۱۹۹۹ در فیلم غیرت با ایفای نقش افسر پلیس یکی از بهترین اجراها را در یک نقش جدی را به نمایش گذاشت.

عامر خان در سال ۲۰۰۱ شرکت فیلمسازی خود را با نام عامر خان پروداکشنز تأسیس کرد. اولین محصول این شرکت، فیلمی بود با نام باج: روزی روزگاری هند به کارگردانی اشوتوش گواریکر که نامزد دریافت جوایز ملی و بین‌المللی زیادی شد و توانست جایزهٔ محبوب‌ترین فیلم را از جشنواره نشنال فیلم آواردز (National FilmAwards) دریافت کند. این فیلم یکی از ۳ فیلم تاریخ هند است که نامزد بهترین فیلم خارجی زبان اسکار شده‌است.

عامرخان از سال ۲۰۰۱ با تغییر رویه کاری خود و محدود کردن بازی در فیلما و حساسیت در انتخاب نقش و فیلمنامه به سوپراستاری فراتر ازسینمای هند تبدیل شد و همین امر باعث شد او ۴ سال از سینما فاصله بگیرد و سال ۲۰۰۵ با فیلم قیام مانگال پاندی (فیلم) بازگشت و با استقبال خوب منتقدین مواجه شد.

سال ۲۰۰۶ عامرخان با دو فیلم زعفرانی رنگش کن و فنا (فیلم) سال بسیار باشکوه را پشت سر گذاشت فیلم زغفرانی رنگش کن در جشنواره‌های خارجی بسیار استقبال شد و بخاطر داشتن دیالگ‌های قوی مورد ستایش قرار گرفت و اما فیلم فنا که عامرخان برای اولین بار کنار کاجول نقش مقابل وی را بازی می‌کرد و کاجول نیز پس از ۵ سال دوری از سینما در کنار عامرخان قرار گرفته بود. این فیلم به یک موفقیت بزرگ تجاری تبدیل شد

سال ۲۰۰۷فیلم ستاره‌های روی زمین با کارگردانی عامرخان به بهترین فیلم سال تبدیل شد و وی نیز عنوان بهترین کارگردان سال را بدست آورد و سال بعد فیلم گجینی (فیلم ۲۰۰۸)، او برای بازی در فیلم گجینی نزدیک به یک سال به‌طور مداوم روی بدن خود کار کرد و با بدنی کاملاً عضلانی در فیلم بازی کرد. این فیلم به پرفروش‌ترین فیلم سال تبدیل شد.

سال ۲۰۰۹ بازهم با کولاک عامرخان و فیلم سه احمق همراه بود. این فیلم علاوه برفروش بالا، در کشورهای آسیای شرقی هم فروش خوبی داشت و باعث شد این فیلم تا آن زمان به پرفروش‌ترین فیلم هندی تاریخ تبدیل شود و همچنین در جشنواره‌های بین‌المللی مورد تحسین قرار گرفت. سه احمق که با اشاره به آموزش و پروش در هند تأکید دارد جایزه بهترین فیلم و کارگردانی سال را از آن خود کرد. در سه سال بعدی عامر خان به ترتیب فیلمهای خاطرات بمبئی و دهلی بلی (فیلم) و تلاش: پاسخ دروغ پنهان در کارنامه خود داشت.

عامر سال ۲۰۱۳ با فیلم بسیار پرفروش و موفق موج ۳ به پرده سینما بازگشت که به گفته وی سخت‌ترین نقش دوران کاری او بوده‌است. اما سال ۲۰۱۴ فیلم پی‌کی (فیلم) در روز اول اکران تمام رکوردها را جابجا کرد. این فیلم در خارج از هند هم فروش بالایی داشت و از محبوبیت بالایی در کل دنیا برخوردار شد. این فیلم هم‌اکنون جز ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما است.

اما سال ۲۰۱۶ عامرخان کولاکی دوباره ای در گیشه‌ها به پا کرد فیلم دنگل با فروشی بی‌سابقه به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ هند تبدیل شد دنگل به بهترین فیلم سال تبدیل شد و عامرخان یک بار دیگر جایزه بهترین بازیگر مرد سال را کسب کرد.

سال ۲۰۱۷ فیلم موفق فوق‌ستاره مخفی (فیلم) موفقیتی دیگر را برای او به ارمغان آورد

سال ۲۰۱۸ فیلم پرهزینه قاتلان هندوستان در روز اول رکورد خوبی به جای گذاشت اما در مجموع نتوانست انتظارات را برآورده کند و در گیشه شکست خورد.

زندگی خصوصی

عامر خان در ۱۸ آوریل ۱۹۸۶ با رینا دوتا ازدواج کرد. آنان دو فرزند دارند: یک پسر و یک دختر. این دو در سال ۲۰۰۲ از هم جدا شدند؛ ولی همچنان همدیگر را می‌بینند و رابطهٔ خوبی با هم دارند.

عامر خان در سال ۲۰۰۵ با کیران رائو ازدواج کرد. این دو در ۵ دسامبر ۲۰۱۱ تولد اولین فرزندشان را اعلام کردند. این زوج پس از ۱۵ سال زندگی مشترک در جولای سال ۲۰۲۱ جدایی خود را به صورت رسمی اعلام کردند.

او با ابوالکلام آزاد نسبت فامیلی دارد و از نوادگان خواهر/برادر اوست.

فیلم‌شناسی

سال تولید نام فیلم نقش توضیحات
۱۹۷۳ کاروان یادها
۱۹۸۴ هولی
۱۹۸۵ زبردست
۱۹۸۸ از قیامت به قیامت
۱۹۸۹ خاکستر امیرحسین
۱۹۸۹ عشق عشق عشق
۱۹۹۰ شماره اول
تو مال من هستی
دل راجا
من دیوانه نیستم
زنده‌باد جوانی
۱۹۹۱ داستان عشق
قلب نمی‌فهمد
این زندگی است
جنگ ثروت
۱۹۹۲ کسی که برنده می‌شود پادشاه است سانجی لال شرما (سانجو)
۱۹۹۳ سنت
ما مسافران راه عشقیم
۱۹۹۴ هر کسی سبک خود را دارد اَمر
۱۹۹۵ بازی اَمر دامجی
همه را ترور کن روهان سینگ تاکور
رنگارنگ مونّا
من تنها، تو تنها روهیت کومار
۱۹۹۶ راجا هندوستانی راجا هندوستانی جایزه فیلم فیر بهترین بازیگر نقش اول مرد
۱۹۹۷ عشق راجا
۱۹۹۸ غلام سیدو
۱۹۹۹ غیرت آجی سینگ راتود (معاون کمیسر پلیس، راتود)
زمین دل‌نواز
قلب دیو کاران سینگ
۲۰۰۰ نفرت کیشن
۲۰۰۱ باج بوون جایزه فیلم فیر بهترین بازیگر نقش اول مرد؛ نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان
خواسته دل آکاش
۲۰۰۵ منگال پاندی:طلوع منگال پندی
۲۰۰۶ زعفرانی رنگش کن دی جی
فنا ریحان
۲۰۰۷ ستاره‌های روی زمین رام شانکر نیکومب
۲۰۰۸ گجینی سانجی سینگهانیا-ساچین
۲۰۰۹ سه احمق رانچو سیزدهمین فیلم هندی پرفروش تاریخ بالیوود
۲۰۱۰ خاطرات بمبئی آرون
۲۰۱۱ دهلی بلی
۲۰۱۲ تلاش سورجن شگاوت
۲۰۱۳ موج ۳ ساحر و ثمر دوازدهمین فیلم هندی پرفروش تاریخ هالیوود
۲۰۱۴ پی‌کی پی‌کی پنجمین فیلم پرفروش هندی تاریخ
۲۰۱۶ دانگال ماهاویر سینگ فوگات پرفروش‌ترین فیلم هندی تاریخ هالیوود؛ برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر نقش اول مرد فیلم‌فیر ۲۰۱۷؛ جزو ۲۰ فیلم پرفروش در چین
۲۰۱۷ فوق‌ستاره مخفی شاکتی کومار چهارمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای هند
۲۰۱۸ قاتلان هندوستان فیرنگی اکران شده
۲۰۲۱ لال سینگ چادا لال سینگ چاددا

افتخارات

  1. فرستادن چهار فیلم به اسکار، که دو تا از آن‌ها به مرحلهٔ نهایی هم رفتند.
  2. اولین فیلمی که توانست رکورد فروش بیش از ۱۰۰ کرور را بشکند فیلم گجینی با بازی عامر است. همچنین اولین فیلمی که توانست رکورد فروش ۲۰۰ کرور را هم بشکند یکی از فیلم‌های عامر است؛ و فیلم دانگال عامر همچنان صدر نشین پرفروش‌ترین فیلم است
  3. بیست بار نامزد دریافت جایزهٔ بهترین بازیگر مرد.
  4. سه بار برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر مرد.
  5. برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر تازه‌وارد در سال ۱۹۹۰.
  6. برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر از نظر منتقدان در سال ۲۰۰۷ برای بازی در فیلم زعفرانی رنگش کن.
  7. برندهٔ جایزهٔ بهترین کارگردانی در سال ۲۰۰۸.
  8. رکورددار فروش فیلم در کل تاریخ سینمای هند، برای فیلم پی‌کی-دانگال.
  9. نامزد جایزهٔ بهترین بازیگر مرد سال ۲۰۰۸. (البته غیر از عامر خان کسی از دیگر بازیگران نبودند)
  10. سه بار برنده شدن در مسابقات جهانی فینفر.
  11. نامزد انتخاب به‌عنوان مرد سال ۲۰۱۰ از سوی مجلهٔ سی‌کیو.
  12. رکورددار بازی در فیلم‌های پرفروش.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=54561

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا