موسیقیموسیقی ایران

ارکستر زاگرب، «چنین گفت زرتشت» را به زبان پارسی اجرا کرد

به گزارش کامینگ سون موزیک:  ارکستر فیلارمونیک زاگرب، پوئم سمفونی «چنین گفت زرتشت» را به مناسبت سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و کرواسی، اجرا کرد. این اثر که علی رهبری از روی گفتار واقعی زرتشت ساخته است، با همراهی صدای رضا فکری و گروه کُر به زبان پارسی به گوش مخاطبان رسید.

کنسرت اصیل «چنین گفت زرتشت» برای اولین بار در خارج از ایران با آهنگسازی و هدایت علی رهبری، خوانندگی رضا فکری و همراهی و همخوانی ۸۰ نوازنده کروات به زبان فارسی، توسط ارکستر فیلارمونیک زاگرب اجرا شد.

این کنسرت شامگاه جمعه ۱۳ اسفند (۴ مارس) و هم‌زمان با سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و کرواسی و نیز یکصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس ارکستر فیلارمونیک زاگرب در سالن بزرگ لیسینسکی این شهر برگزار شد.

پوئم سمفونی «چنین گفت زرتشت» در شش قسمت، اولین پوئم سمفونی در جهان روی گفتار واقعی زرتشت است که برای خواننده تِنور گروه کر و ارکستر بزرگ سمفونیک ساخته شده است.

پیش از این نسخه بی‌کلام «چنین گفت زرتشت» ساخته ریچارد اشتراوس آهنگساز آلمانی از روی نوشته‌های نیچه شهرت جهانی داشت؛ که به گفته علی رهبری، هیچ وجه ارتباطی با زرتشت ایران زمین ندارد. در عین حال این کنسرت ۶۵ دقیقه‌ای که برای اولین بار در خارج از کشور به زبان فارسی اجرا شد، روایتی اصیل و ایرانی از «چنین گفت زرتشت» را به جهانیان ارائه می‌کند.

علی رهبری که افزون بر شهرهای بروکسل، پراگ و مالاگا، سال‌ها مدیریت هنری ارکستر فیلارمونیک زاگرب را نیز عهده‌دار بوده است، رهبر ویژه و مدعو این برنامه بود. وی این اثر را به مردم کرواسی تقدیم کرد که بر اساس برخی مستندات تاریخی باور دارند که ریشه آن‌ها به ایران باستان برمی‌گردد.

خواننده این اثر، رضا فکری است که در هفت سال گذشته با علی رهبری همکاری داشته و تاکنون در اجرای آثاری چون «مرشد»، «اپرای غمنامه پارسی»، «اپرای حضرت ابراهیم» و «دیوان گوته» نیز سهم مهمی داشته است.

ارکستر فیلارمونیک زاگرب یکی از ارکسترهای مشهور اروپا به شمار می‌آید و اکثر رهبران و سولیست‌های مشهور جهان با این ارکستر همکاری داشته‌اند.

مشاوران فرهنگی و هنری رئیس‌جمهور کرواسی، نماینده ویژه نخست وزیر کرواسی، معاونان وزرای خارجه، فرهنگ و اقتصاد کرواسی، سفیران و دیپلمات‌های مقیم زاگرب، سفیر کشورمان در کرواسی، سفیر کرواسی در تهران، اعضای شورای شهر زاگرب، مقامات شهرهای مختلف کرواسی، مدیران شرکت‌های اقتصادی، ایران‌دوستان و جمع زیادی از هموطنان مقیم کرواسی در این کنسرت حضور داشتند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=54037

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا