بیوگرافیتولدموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

متولدین 25 فوریه سینما ، تئاتر و موسیقی؛ شاهد کاپور

به گزارش کامینگ سون موزیک:  شاهد کاپور (به هندی: शाहिद कपू) در ۲۵ فوریه سال ۱۹۸۱ در بمبی هند به دنیا آمد. او یک بازیگر سرشناس و رقصنده آموزش دیده در صنعت بالییود است. وی کار خود را با بازی در ویدئوکلیپ‌ها و تبلیغات شروع کرد. شاهد اولین گامهای خود در بالیوود را به عنوان رقصنده زمینه در فیلم «تال» ساخته سوباش گای (۱۹۹۹) شروع کرد. چهار سال بعد وی به عنوان یک چهره جدید در فیلم «عشق ویشق» (۲۰۰۳) وارد عرصه بازیگری شد و در جشنواره فیلم فیر آن سال به عنوان بهترین چهره تازه‌وارد مرد بالیوود برنده جایزه شد.

بدنبال این موفقیت، وی در فیلم «فیدا»(۲۰۰۴) و «شیکار» (۲۰۰۵) نیز بازی قابل تحسینی را ارائه داد. اولین موفقیت سینمایی–تجاری وی با فیلم «ویواه» به کارگردانی سوراج آر بارجاتیا بود که تا سال۲۰۱۳ بزرگترین موفقیت تجاری وی بود که فیلم «راجکومار» این لقب را از ویواه گرفت و با ۱۲۲ کرور تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم شاهد تا کنون شد. از دیگر فیلم‌های پرفروش او می‌توانه به وقتی همدیگررادیدیم اشاره کرد. سال ۲۰۱۹ با بازی در فیلم (کبیر سینگ) که یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۱۹ و پرفروش‌ترین فیلم وی در ۳ روز، باز به اوج رسید. او جزو بازیگران با استعداد در بالییود و دلخواه در بین مردم است.

فعالیتهای هنری وی قبل از سال ۲۰۰۵

شاهد کاپور قبل از آنکه خود را به عنوان بازیگر سینما شروع کند در چندین ویدئو کلیپ و آگهی تبلیغاتی مانند نوشابه پپسی به همراه شاهرخ خان، کاجول و رانی موکرجی بعد از بازی آنها در فیلم کوچ کوچ هوتاهه (۱۹۹۸) نقش آفرینی کرد. در این زمان او تصمیم گرفت تا در مؤسسه حرکات موزون شیامک داوار برای آموزش حرفه ایی حرکات موزون ثبت نام کند. این همان نقطه ایی بود که وی بعداً” توانست از طریق آن به عنوان رقصنده زمینه موزیک ویدئو ” آگ کاهین آگ لاگ لاگ جاوو” همراه آیشوریا رای ماتور یک مرد جوان بی خیال در فیلم آرام و عاشقانه و موفق “عشق ویشق” به کارگردانی کن گوش را بازی کرد. نقش مقابل او را ” آمریتا رائو ” و “شهناز تریزوری والاً بازی می‌کرد. این فیلم با استقبال تماشاگران روبرو شد و برای او جایزه بهترین نقش مرد تازه‌وارد در فیلم فیر را به ارمغان آورد. منتقد فیلم ” تاران آدارش” از ایندیا اف ام می‌نویسد: ” شاهد کاپور بازیگری است که باید دیده شود.

او دارای خصوصیاتی است برای رسیدن به اوج. نه فقط صورت جذابی دارد بلکه بازی بسیار خوبی هم دارد. نه تنها بازی او بسیار واقعی و اصیل است بلکه با وجود جوانی لحظات احساسی و رومانتیک را بسیار درخشان و باور پذیر ایفا می‌کند. او یک رقصنده استثنایی نیز هست. آنچه او به آن نیاز دارد انتخابهای بادقت تری برای آینده‌اش است تا مسیرش را به قله موفقیت بدون وقفه طی کند. ” در سالهای بعد، شاهد یکباره به فیلم مهیج ” فیدا ” ساخته کن گوش پیوست که نقشهای مقابل او را کارینا کاپور و فردین خان بازی می‌کردند. فیلم در گیشه شکست خورد اما بازی شاهد کاپور تحسین‌برانگیز بود.

نشریه تریبیون می‌گوید: ” شاهد کاپور در نقش خود می‌درخشد. نقش او در فیلم یک جوان بی تجربه را نشان می‌دهد که فردی احساساتی و تصمیم گیرنده بدون فکر است که داخل ماجرای یک جنایت کشیده می‌شود. او آنچنان بازی می‌کند تا همدردی تماشاگر را بر می‌انگیزاند .” او بعد از این فیلم در یک کمدی رمانتیک به نام ” دل مانگا مور ” در مقابل سها علی خان، تولیپ جوشی و آیشا تاکیا بازی کرد.

اجرای او در فیلم نقدهای مختلفی را دربرداشت ردیف .کام نوشت: ” شاهددر این فیلم تمایل دارد تا تقلیدی از شاهرخ خان باشد؛ که ان را در بعضی صحنه‌ها خوب هم اجرا می‌کند و در بعضی جاها هم زیاده روی می‌کند..” اجرای او در سه فیلم در سال ۲۰۰۵، شاهد را از موفقیتهای دنباله دارش دور کرد. با این وجود بازی او در فیلم “شیکار” در نقش جای دیو واردان مردی که به دنیای ثروت و آزمندی وارد می‌شود تحسین منتقدان را در پی داشت و برای کاپور جوان جایزه نامزدی بهترین بازیگر مرد جشنواره اسکرین اوارد را در پی داشت. به گفته رسانه ایندیا اف ام: ” شاهد کاپور در هر فیلم بهتر می‌شود و با آجی دوگان در تمامی صحنه‌ها هماوردی می‌کند .” در سال ۲۰۰۶، شاهد کاپور در فیلم “۳۶ چاینا تاون” بازی کرد.

داستان این فیلم حول محور هفت نفر و یک قاتل می‌گردد، علی‌رغم نظریات متفاوت منتقدین این فیلم یک موفقیت نسبی در گیشه داشت. مدت کوتاهی بعد از اکران این فیلم، دومین فیلم او در آن سال به نام ” چوپ چوپکه” بود. این فیلم نیز فروش متوسطی داشت. آخرین فیلم اکران شده شاهد در سال ۲۰۰۶، فیلم رمانتیک و عاشقانه ” ویواه” ساخته سورج آر بارجایتا بود؛ که داستانی بود از مراحل نامزدی و ازدواج یک پسر و دختر. نقش مقابل وی را مجدداً” آمریتا راوو بازی کرد. این فیلم مورد پسند بسیاری از منتقدان گرفت و تبدیل شد به فیلم پرفروش سال و موفقیت تجاری بزرگ منفی به همراه داشت و در گیشه شکست خورد. اجرای کاپور در این فیلم نظرات مثبتی را به همراه نداشت. نمایش فیلم بعدی او فیلم کمدی رمانتیک “جب وی میت” ساخته امتیاز علی بود که در کنار کرینا کاپور به ایفای نقش پرداخت و به یکی از فیلمهای پرفروش سال تبدیل شد.

این فیلم داستان دو نفر را به نمایش می‌گذاشت با دو شخصیت متفاوت که یکدیگر را در قطار می‌بینند و چگونگی عاشق شدن آنها را به تصویر می‌کشد. شاهد در این فیلم در نقش آدیتیا کاشیاب یک تاجر افسرده و فوق‌العاده ترسو و ناامید را بازی می‌کرد. این فیلم از سوی منتقدان بسیار استقبال شد و جوایز بسیاری را در محافل سینمایی مانند فیلم فیر برای او به همراه داشت. راجیو ماساند از شبکه (سی ان ان- آی بی ان) می‌گوید: “علی‌رغم ترس از تحت تأثیر قرار گرفتن شاهد در سایه بازی کارینا او تأثیر بیاد ماندنی با اجرای خود به جا گذاشت و خشونت رفتار کاراکتر کرینا در فیلم را به‌طور کامل خنثی می‌کرد. “شاهد کاپور سپس در فیلم ” قسمت کانکشن” ساخته عزیز میرزا (۲۰۰۸) به همراه ویدیا بالان به ایفای نقش پرداخت.

این فیلم نیز در گیشه فروش خوبی نداشت. در سال ۲۰۰۹ شاهد کاپور در فیلم “کامینی” در یک نقش دوگانه به نامهای چارلی و گودو نقش آفرینی کرد. این فیلم توسط ویشال بارداواج کارگردانی شده‌است. این فیلم نظرهای مثبتی را به سوی خود جلب کرده‌است و از سوی منتقدان نیز مورد تحسین واقع شد. راجیو ماساند از سی ان ان-ای بی ان نوشت: ” شاهد دوشخصیت متفاوت را از چارلی و گودو بیرون کشیده‌است و با اجرای خود به هر کدام از این کاراکترها اعتبار بخشیده‌است. او با شکستن تصویر پسر خوب و شیرین فیلمها با ایفای این نقش استعدادهای بالقوه خود را به نمایش گذاشت در حالیکه همیشه نقشهای مثبت برای او نوشته می‌شود.”

زندگی خصوصی

پدر شاهد پانکاج کاپور از هنرپیشگان کلاسیک هندی و مادرش نلیما عظیم رقصنده و بازیگر قدیم است. وی در ۲۵ فوریه ۱۹۸۱ به دنیا امده‌است. پدر و مادر وی وقتی شاهد ۳ ساله بود از هم جدا شدند. بعد از طلاق والدینش او با مادرش زندگی کرد. البته او رابطه بسیار خوبی با پدرش و نامادریش سوپریا پاتاک داشت. او در مدرسه راجانز ویدیالایا در بمبئی تحصیل کرد. شاهد کاپور یک گیاهخوار است. او یک خواهر به نام سانا و یک برادر به نام روهان و یک برادر ناتنی به نام ایششان کاتار دارد.” ایششان” با او در فیلم “واه لایف هو تو ایسی” (۲۰۰۵) بازی کرده‌است.

پدربزرگ مادری او انور عظیم، که یک روزنامه‌نگار مارکسیست و نویسنده مشهور از بیهار بود. در طی بازی فیلم فیدا شاهد روابط خود با کرینا کاپور را آغاز کرد. آنها برای سه سال با هم رابطه داشتند و سپس در طی ساخت فیلم ” جب وی میت ” از هم جدا شدند. بر طبق گفته شاهد آنها با هم مناسبات خوبی خواهند داشت و گفت: “من برای کرینا تمام شادیهای جهان را آرزو می‌کنم و برای او احترام زیادی قائل هستم او دختر بی نظیری است “. بعد از جدایی، آنها در فیلم اودوتا پنجاب حضور داشتند که طبق گفته شاهدان و همچنین اخبار رسانه‌ها، آنها سعی می‌کردند در تبلیغات فیلم در کنار هم حضور پیدا نکنند و به شدت از هم دوری می‌کردند.

رابطه بعدی شاهد کاپور با بازیگر سرشناس [[پریانکا چوپرا]] ، دوست صمیمی کارینا کاپور بود. این زوج حدود دو سال بعد از هم جدا شدند.

شاهد که به شدت زیر نظر رسانه‌ها قرار گرفته بود و رابط عاطفی اش هر کدام به دلیلی به جدایی ختم می‌شد زندگی اش وارد مرحلهٔ بحرانی ای شده بود، بازی فوق‌العاده اش در فیلم حیدر موفقیتی عظیم برای او پدیدآورد و کمی از طوفانی که‌گریبان زندگی اش را گرفته بود کم‌کرد.

او در پایان سال۲۰۱۵ با میرا راجپوت که فردی خارج از دنیای سینماست از دواج کرد. میرا راجپوت دختر یکی از مشهورترین تاجرهای هندی است و پیشنهاد اول خانواده شاهد برای ازدواج پسرشان بوده. میرا در رشته ادبیات تحصیلاتش را ادامه داده‌است. با اینکه تفاوت سنی شاهد و همسرش میرا حدود سیزده سال است اما شاهد همیشه از او به عنوان یک‌زن باهوش و بالغ و مستقل یاد کرده‌است.

آن‌ها دو فرزند به نام‌های میشا (دختر) و زین (پسر) دارند.

او ۲ سال در حال ساختن خانه ای به بیشتر از ۸۰۰۰ هزار متر هستند که طراحی این خانه را گوری خان، همسر شاهرخ خان به عهده دارد.

.

جوایز سینمایی

BIG Star Entertainment Awards

سال عنوان فیلم نتیجه
۲۰۱۳ سرگرم‌کننده‌ترین بازیگر اکشن راجکومار نامزدشده
۲۰۱۳ سرگرم‌کننده‌ترین بازیگر کمدی فاتاپسترنیکلاهرو نامزدشده
۲۰۱۳ سرگرم‌کننده‌ترین رقص “گندی بات (حرفای جلف)” – راجکومار نامزدشده
۲۰۱۴ سرگرم‌کننده‌ترین رقص “بیسمل (زخمی)” – حیدر نامزدشده
۲۰۱۴ سرگرم‌کننده‌ترین بازیگر مرد در یک فیلم هیجان انگیز حیدر نامزدشده
۲۰۱۴ سرگرم‌کننده‌ترین بازیگر مرد حیدر برنده

جوایز فیلم فیر

سال عنوان فیلم نتیجه
۲۰۰۴ بهترین بازیگر مرد تازه‌وارد عشق وشق برنده
۲۰۰۸ بهترین بازیگر مرد وقتی همدیگررادیدیم نامزدشده
۲۰۱۰ بهترین بازیگر مرد عوضی نامزدشده
۲۰۱۵ بهترین بازیگر مرد حیدر برنده

جوایز آیفا

سال عنوان فیلم نتیجه
۲۰۰۴ بهترین بازیگر مرد تازه‌وارد عشق وشق برنده
۲۰۰۸ بهترین بازیگر مرد وقتی همدیگررادیدیم نامزدشده
۲۰۱۰ بهترین بازیگر مرد نامزدشده
۲۰۱۵ بهترین بازیگر مرد حیدر در جریان

جوایز اسکرین

سال عنوان فیلم نتیجه
۲۰۰۴ بهترین بازیگر مرد تازه‌وارد عشق وشق برنده
۲۰۰۵ زوج برتر (همراه کارینا کاپور) فدا نامزدشده
۲۰۰۶ بهترین بازیگر مرد شکار نامزدشده
بهترین بازیگر مرد ازدواج نامزدشده
۲۰۰۷ زوج برتر (همراه آمریتا رائو) ازدواج نامزدشده
۲۰۰۸ بهترین بازیگر مرد وقتی همدیگر را دیدیم نامزدشده
۲۰۰۸ زوج برتر (همراه کارینا کاپور) وقتی همدیگر را دیدیم نامزدشده
۲۰۱۰ بهترین بازیگر محبوب عوضی برنده
۲۰۱۰ زوج برتر (همراه پریانکا چوپرا) عوضی نامزدشده
۲۰۱۰ زوج برتر دهه (همراه کارینا کاپور) نامزدشده
۲۰۱۱ بهترین بازیگر محبوب کمپانی بدها نامزدشده
۲۰۱۲ بهترین بازیگر محبوب موسم نامزدشده
۲۰۱۴ بهترین بازیگر مرد محبوب راجکومار نامزدشده
۲۰۱۵ بهترین بازیگر مرد حیدر برنده
۲۰۱۵ زوج برتر (همراه تابو) حیدر برنده
۲۰۱۵ LifeOK Hero Award حیدر برنده

جوایز استارداست

سال عنوان فیلم نتیجه
۲۰۰۴ ستاره مرد آینده عشق وشق برنده
۲۰۰۸ بهترین بازیگر از دید منقدان وقتی همدیگر را دیدیم برنده
۲۰۰۸ ستاره مرد سال وقتی همدیگر رادیدیم نامزدشده
۲۰۱۰ بهترین بازیگر مرد از دید منتقدان عوضی برنده
۲۰۱۰ ستاره مرد سال عوضی نامزدشده
۲۰۱۴ بهترین بازیگر درام حیدر برنده
۲۰۱۴ Stardust Star of the Year Award – Male حیدر نامزدشده

جوایز استار گیلد

سال عنوان فیلم نتیجه
۲۰۱۰ Chevrolet Heartbeat of the Nation (Male) برنده
۲۰۰۸ بهترین بازیگر مرد وقتی همدیگر را دیدیم نامزدشده
۲۰۱۰ بهترین بازیگر مرد عوضی نامزدشده
۲۰۱۵ بهترین بازیگر مرد حیدر برنده

جوایز زی سینه

سال عنوان فیلم نتیجه
۲۰۰۴ بهترین بازیگر مرد تازه‌وارد عشق وشق برنده
۲۰۰۸ بهترین بازیگر مرد وقتی همدیگر را دیدیم نامزدشده

فیلم‌شناسی

سال عنوان نقش نکات
۲۰۰۳ عشق عاشقانه راجیوماتور جایزه فیلم فیر برای بهترین بازیگر تازه‌وارد
۲۰۰۴ فدا جی ملهوترا
۲۰۰۴ دل بیشتر می‌خواد نیکل ماتور
۲۰۰۵ عاشقان دیوانه می‌شوند کاران
۲۰۰۵ وای! زندگی یعنی این! آدیتیا (آدی) ورما
۲۰۰۵ طعمه جیدو (جی) وردهن
۲۰۰۶ ۳۶ محله چینی‌ها راج ملهوترا
۲۰۰۶ یواش‌یواش بگو جیتوپرسادشرما
۲۰۰۶ ازدواج پرم
۲۰۰۷ آخر حماقت راجا/راهول
۲۰۰۷ وقتی همدیگررادیدیم آدیتیاکاشیاپ نامزد فیلم فیر برای بهترین بازیگر مرد
۲۰۰۸ ارتباط تقدیر راج ملهوترا
۲۰۰۹ رذل چارلی/گودو نامزد فیلم فیر برای بهترین بازیگر مرد
۲۰۰۹ دل می‌گوید آفرین! روهان سینگ
۲۰۱۰ شانس رقص سمیربهل
۲۰۱۰ مدرسه راهول پرکاش آدیاوار
۲۰۱۰ کمپانی بدها کاران کاپور
۲۰۱۰ ما همدیگر را خواهیم دید آمیت (ایمی) کاپور
۲۰۱۱ فصل هریندر (هری) سینگ
۲۰۱۲ داستان تو و من جاوید/گویند/کریش
۲۰۱۳ بمبئی تالکیز خودش (چهره ویژه)
۲۰۱۳ قهرمان واقعی ویشواس رائو
۲۰۱۳ راجکومار رومئو راجکومار
۲۰۱۴ حیدر حیدر میر برنده جایزه فیلم فیر برای بهترین بازیگر مرد
۲۰۱۴ جکسن اکشن خودش حضور افتخاری در آهنگ “پنجاب مست”
۲۰۱۵ باشکوه
۲۰۱۶ اودتا پنجاب
۲۰۱۷ رنگون
۲۰۱۸ پدماوتی
۲۰۱۸ به نیویورک خوش آمدید خودش
۲۰۱۸ چراغ خاموش متر روشن
۲۰۱۹ کبیر سینگ

 

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=53611

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا