موسیقیموسیقی ایران

حضور در جشنواره موسیقی فجر تأثیرگذاری فرهنگی دارد

به گزارش کامینگ سون موزیک:  قاسم رحیم‌زاده ـ نوازنده تار و سه‌تار ـ که در سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفت، حضور در این جشنواره را راهکاری برای حل مشکلاتی چون هزینه‌های بالای سالن، تبلیغات، فیلمبردار، پوستر و صدابردار می داند که یک هنرمند برای برگزاری کنسرت در طول سال با آنها مواجه است.

او تاکید می کند: حضور در جشنواره موسیقی فجر این مشکلات و مسائل را به همراه ندارد و هنرمندان خیلی راحت‌تر می‌توانند صحنه‌ای برای اجرا داشته باشند.

این هنرمند موسیقی در عین حال تاکید می‌کند که «جشنواره موسیقی فجر باید رویکردی را اتخاذ کند تا نگاه به جشنواره، نگاه خوبی باشد، پررونق برگزار شود و مردم به آن نزدیک شوند.»

قاسم رحیم‌زاده با تاکید بر لزوم برگزاری و حضور هنرمندان در جشنواره موسیقی فجر، درباره ممانعت برخی هنرمندان از حضور در این جشنواره هم تصریح کرد: این مسئله عوامل مختلفی دارد؛ متأسفانه برخی از موسیقیدان‌ها گمان می‌کنند شرکت در جشنواره مشارکت در یک کار ناپسند است در حالی که من چنین اعتقادی ندارم. دولت‌ها در تمام دنیا فستیوال‌هایی را برگزار می‌کنند چراکه از مردم و موسیقیدان‌های خود مالیات می‌گیرند و موظف هستند متولی فرهنگ و هنر موسیقی کشور خود باشند. بر این اساس در ایران نیز سالی یک بار جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود. البته اکنون به دلیل برخی مسائل که بخشی از آن به کرونا بازمی گردد و شرایط را تا حدودی در تمام جهان دشوار کرده است، جشنواره های موسیقی چون دوره‌های قبل پررونق برگزار نمی‌شوند.

این نوازنده تار و سه تار تاکید کرد: حضور در جشنواره موسیقی فجر می‌تواند تأثیرگذاری فرهنگی داشته باشد و تفاوت چندانی با کنسرت‌های دیگر ندارد. در کنسرت‌های دیگر نیز باید از دولت مجوز گرفت و برگزارکننده این رویداد نیز دولت است.

حضور در جشنواره موسیقی فجر تأثیرگذاری فرهنگی دارد
کامبیز گنجه ای و قاسم رحیم زاده در هفتمین شب جشنواره موسیقی فجر

رحیم‌زاده با اشاره به دستمزدهای اختصاص یافته به هنرمندان در جشنواره موسیقی فجر، در این زمینه بیان کرد: همواره مبلغ ثابتی را به عنوان حق‌الزحمه هنرمند در قرارداد قید می کردند ولی شرایط پرداخت دستمزدها با شرایط درصدی از فروش بلیط‌ها، چندان به صرفه نیست چراکه با توجه به شرایط کرونا استقبال مردم کم شده است. راه حل این موضوع همان کاری است که خیلی از شرکت‌های تهیه و تولید موسیقی و اسپانسرها انجام می‌دهند؛ به این صورت که معمولا تمام هزینه‌های خود را از کنسرت‌های پردرآمد کسب می‌کنند و بدین طریق هنرمندان دیگر را نیز حمایت می‌کنند. معمولا گردش مالی هنرمندان حوزه موسیقی پاپ در جشنواره خیلی بالا است و دولت می‌تواند با درآمدی که کسب می‌شود، تعادل مالی را برقرار و از هنرمندان موسیقی ایرانی و نواحی حمایت کند.

این هنرمند به این پرسش که سخت گیری در انتخاب هنرمندان تا چه اندازه به بهبود کیفیت می انجامد؟ پاسخ داد: همه جای دنیا فستیوال‌های متنوعی به صورت غیررقابتی برگزار می‌شود که برخی از آنها خیلی مطرح هستند و از هنرمندان درجه یک هم دعوت به عمل می‌آید که البته باتوجه به بودجه بالای این رویدادها دستمزد بالایی هم پرداخت می‌شود. اگر جشنواره بتواند به همین گونه عمل کند، در اجراها و هنرمندانی که حضور پیدا می‌کنند سخت گیری‌هایی داشته باشد و تراز اول‌های موسیقی را دعوت کند، می‌تواند مردم را به سالن‌ها جذب کرده و اینگونه پررونق‌تر برگزار شود.

رحیم زاده ادامه داد: با رعایت مواردی که ذکر شد و در چنین شرایطی جشنواره تراکنش مالی خوبی خواهد داشت که به نفع موسیقی و فرهنگ هست.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=53411

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا