جشنواره موسیقی فجرموسیقیموسیقی ایران

ادای دین هنرمندان موسیقی به حاج قاسم

به گزارش کامینگ سون موزیک: جوان آنلاین نوشت: امسال در چند جشنواره فرهنگی و هنری، هنرمندان مراسم‌های جداگانه‌ای را در بزرگداشت شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار کردند، در یکی از آخرین این رویدادها، در روز میلاد امیرالمؤمنین علی (ع)، جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر آیین پاسداشت شهید سردار سلیمانی برگزار شد.

امسال در چند جشنواره فرهنگی و هنری، هنرمندان مراسم‌های جداگانه‌ای را در بزرگداشت شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار کردند، در یکی از آخرین این رویدادها، در روز میلاد امیرالمؤمنین علی (ع)، جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر آیین پاسداشت شهید سردار سلیمانی برگزار شد.
در مراسمی که از سوی سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر برگزار شد، از هنرمندانی که برای سردار سلیمانی آثار موسیقایی تولید کرده بودند، تجلیل به عمل آمد. در این مراسم قطعاتی مانند «پریشانی» به خوانندگی علی زند وکیلی، «قاسم زنده است» با صدای غلامرضا صنعتگر، نماهنگ «مرد نبرد» از مأوا و بخشی از سمفونی «سرباز» در رثای سردار سلیمانی اجرا شد.

استفاده از زبان هنر برای معرفی شخصیت حاج قاسم
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم پاسداشت سردار سلیمانی گفت: امسال در همه جشنواره‌های فجر بزرگداشت‌های مختلفی در حوزه‌های فرهنگی و هنری از جمله حوزه کتاب، جایزه جلال، جشنواره‌های فیلم، تئاتر و موسیقی برای معرفی و تجلیل از آثاری که توانسته بودند به شخصیت بزرگ سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بپردازند، اختصاص داده شد.
اسماعیلی تصریح کرد: توجه به هنر در جامعه‌ای که در معرض آسیب‌های اجتماعی است، امری مهم به شمار می‌رود، زیرا وقتی جامعه‌ای از هویت خود فاصله می‌گیرد، به طور قطع آسیب دیده و دچار لغزش می‌شود، بنابراین وقتی جامعه فرهنگی و هنری ما به شخصیت حاج قاسم سلیمانی می‌پردازد، با توجه به جنبه‌های نمادسازی و هویت ملی است که به آن پرداخته می‌شود.
وزیر ارشاد ادامه داد: حاج قاسم سلیمانی مظهر هویت ایرانی- اسلامی است. حاج قاسم قهرمان ایران و پهلوان جهان اسلام است و کمتر مؤلفه‌ای به این گونه توانسته است حوزه ایرانی- اسلامی را به یکدیگر پیوند بزند.
اسماعیلی گفت: در زندگی حاج قاسم سلیمانی عشق به ایران و ایرانی و علاقه به اسلام و اهل بیت (ع) موج می‌زند و این امر یک موضوع عادی نیست و توجه به آن مهم است.
وی افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی از عنوان «مکتب» برای ادامه راه حاج قاسم سلیمانی یاد کرده‌اند، این امر نشان‌دهنده نماد ایرانی- اسلامی شخصیت حاج قاسم است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: هیچ زبانی گویاتر از زبان هنر در بیان این مقوله نمی‌تواند باشد، مانند کارهایی که از همان روزهای نخست دوستان عزیز ما سرودند و آهنگسازی شد و در جان و دل همه مردم نشست و این عشق بی‌انت‌های مردم نسبت به حاج قاسم را معنا و تفسیر کرد و با همه مفاهیم بلند قرآنی ما پیوند خورده است و این قدرت شعر و موسیقی اصیل است که اینگونه دل‌ها را نورانیت می‌بخشد و هدایت می‌کند و این فلسفه هنر در انقلاب اسلامی است که باید بتواند انسان‌ها را به سوی خداوند و به سوی معارف اصیل سوق بدهد.

ادای دین هنرمندان موسیقی به حاج قاسم
محمد اللهیاری، رئیس سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در سخنانی با اشاره به برگزاری مراسم پاسداشت سردار سلیمانی از سوی این جشنواره گفت: هدف از برگزاری این ویژه‌برنامه این است که ستاد برگزاری جشنواره اعلام کند حوزه موسیقی هم مانند سایر مردم و صنوف و بخش‌هایی که در دو سال گذشته کارهای دلی و داوطلبانه در رثای شهید حاج قاسم سلیمانی تولید کردند، این حوزه هم ادای دین خود را انجام داده است.
اللهیاری ادامه داد: در این مدت کارهای مختلفی ساخته شده است که امروز مواردی به صورت انتخابی از جمله کارهای سازمان رسانه‌ای اوج، مجموعه صداوسیما، بنیاد آفرینش‌های آستان قدس، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و مجموعه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در این لیست گنجانده شده است.
رئیس جشنواره موسیقی فجر با اشاره به محدودیت‌های کرونایی که باعث شد همه هنرمندانی که در رثای حاج قاسم اثر تولید کرده‌اند، در این مراسم حاضر نباشند، گفت: «جا دارد مجموعه شعرها، آهنگ‌ها، نماهنگ‌ها و کارهایی را که در این زمینه ساخته شده است به صورت مجموعه‌ای واحد و به یادگار از زحمتی که هنرمندان عرصه موسیقی برای همراهی و هم‌آوایی با مردم در رثای شهید سلیمانی انجام داده‌اند، جمع‌آوری کنیم.»

اثر جدید صادق آهنگران به یاد سردار سلیمانی
حالج صادق آهنگران در مراسم پاسداشت حاج قاسم سلیمانی که همزمان با روز میلاد حضرت علی (ع) برگزار شد، ضمن مدیحه‌سرایی به مناسب این روز عزیز، در سخنانی با ذکر خاطره از شهید سلیمانی گفت: «به یاد دارم سال‌ها قبل از مراسمی که در خصوص یادواره شهدا بود و در ملایر برگزار شد، با همراهی حاج قاسم بازمی‌گشتیم و در مسیر بر سر مزار شهید همدانی رفتیم و هنگام بازگشت به تهران حدود ساعت۱۲ شب سرداری برای ارائه گزارش کار نزد حاج قاسم آمد و صحبت می‌کردند، اما در همان حین هرازگاهی نگاهی به من می‌کردند و احساس کردم در وادی دیگری هستند و دلشان در جای دیگری است و بعد از مدتی بی‌مقدمه به من گفتند، صادق شهید شدم، برای من سنگ‌تمام بگذار و این جمله در ذهن من باقی ماند و از زمان شهادتشان این توفیق را پیدا کرده‌ام تا آنجا که در توانم بوده برنامه‌هایی در رثای این شهید بزرگ و به لطف خودش اجرا کنم، البته کار دیگری هم آماده انتشار است، با شعری از آقای آل‌کثیر که به دو زبان عربی و فارسی است و برای کشورهای عراق و کشورهای عربی ساخته شده است.»

تقدیر از هنرمندانی که برای حاج قاسم اثر خلق کرده‌اند
در انتهای مراسم با حضور وزیر ارشاد از هنرمندان عرصه موسیقی که طی دو سال اخیر در رثای حاج قاسم اثر تولید کرده‌اند از جمله صادق آهنگران، علیرضا افتخاری، علی‌محمد مؤدب، غلامرضا صنعتگر، قاسم صرافان، علیرضا قزوه، امیرحسین سمیعی، محمدرضا چراغعلی، عبدالجبار کاکایی، میلاد عرفان‌پور، امیرمهدی حکیمی، محمدمهدی سیار، محمد حشمتی، آرش امینی، آرمان مهربان، امیر حقیقت، محسن حسینی، حسین ستاری‌فر، علی چراغی، حسین صیامی، محمد رسولی، میلاد هارونی، بهرام پاییز، امیر حسین‌زاده، سعید اسلامی، احسان جوادی، طاها چوگان‌باز، امید روشن‌بین و بلال حسنی‌دهنوی تقدیر شد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=53195

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا