موسیقیموسیقی ایران

صاحب «آهنگ» آهنگساز است نه خواننده!

به گزارش کامینگ سون موزیک:  ارکستر موسیقی «چکاوک» به رهبری ارکستر رضا شایسته در ششمین روز از برگزاری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر قطعاتی از آثار ماندگار موسیقی ایرانی را پیش روی مخاطبان قرار داد.

تالار رودکی تهران روز دوشنبه بیست و پنجم بهمن ماه و در ششمین روز از برگزاری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر میزبان ارکستر موسیقی «چکاوک» به رهبری ارکستر رضا شایسته و خوانندگی مجید حسین خانی و محمد افروز بود.

ارکستر موسیقی چکاوک از جمله گروه‌های فعال موسیقی ایرانی است که از سال ۱۳۷۷ به رهبری رضا شایسته، با هدف زنده نگه داشتن آثار فاخر موسیقی ملی تاسیس شد. رضا شایسته نیز از شاگردان هنرمندانی چون اسدالله ملک، وارطان ساهاکیان و نصیر حیدریان است که تاکنون با ارکستر موسیقی «چکاوک» در شبکه‌های مختلف صدا و سیما، تالار وحدت و برج میلاد اجراهای متعددی را داشته و تاکنون چهار آلبوم تصویری و یک آلبوم صوتی نیز منتشر کرده است.

«شب پرستاره»، «طاقتم ده»، «غزل»، «سوزله»، «پشیمانم»، «گلزار»، «سیمین بری»، «شانه»، «زندگی»، «جلوه بوستان» و «هرگز هرگز» از جمله قطعاتی بودند که در این کنسرت پیش روی مخاطبان قرار گرفتند.

رضا شایسته رهبر ارکستر، مجید حسین خامی و محمد افروز خوانندگان، دانیال جورابچی – آرمین قضاتی – مرضیه مزینانی – موژان میرزایی – رمیصا نفیسی – مهدی کاسبی پور – مصطفی حیات غیبی – روزبه بهاری – حسین پارسا فر- مجید خردجو – فرشاد کاشانی و مرصاد صفوی نوازندگان ویولن، داریوش حجازی – حمید یاسری – کوشا صرافی – امیر حسین طایی نوازندگان ویولا، ارسلان علیزاده – کوروش کشاورز – سینا آذرآباد نوازندگان ویولنسل، علیرضا صانعی نوازنده کنترباس، غزاله میرزاده هراتی نوازنده فلوت، علی اصغر شمس آبادی نوازنده کلارینت، آزاده امیری نوازنده تار، مژگان حسینی نوازنده قانون، محمد حسین غریبی نوازنده پیانو، علی خبازی نوازنده سازهای کوبه ای گروه اجرایی این کنسرت را تشکیل می‌دادند.

تلاش برای زنده ماندن موسیقی/ صاحب «آهنگ» آهنگساز است نه خواننده!

رضا شایسته در حاشیه اجرای این کنسرت پیرامون این کنسرت و برخی از نکاتی که از باب برگزاری این گونه اجراها مطرح می‌شود، توضیح داد: متاسفانه یکی از شرایطی که همواره برای من به عنوان یک دغدغه محسوب می‌شود اینکه همواره برای شناخت یک اثر موسیقایی، آهنگ را به نام خواننده می‌شناسند، در صورتی که خواننده هم مانند یک نوازنده از عوامل اجرایی یک اهنگ است. به عبارتی صاحب آهنگ، آهنگساز است.

وی افزود: این موضوعی است که متاسفانه باعث می‌شود، که ما بعضاً در اخذ مجوزها به مشکلات زیادی برخورد کنیم. کما اینکه به دلیل همین برداشت ناصحیح بسیاری از اهنگسازان ما برای اخذ مجوز کارهای خودشان هم به مشکل بر می‌خوردند و بعضاً به این عزیزان گفته می‌شود، چون فلان خواننده لس آنجلسی این موسیقی شما را خوانده، نمی‌توانید مجوز دریافت کنید. و این موضوعی است که به نظر می‌آید باید روی آن تمرکز بیشتری داشته باشیم. چنین برداشتی به اعتقاد من ظلم به موسیقی اصیل ماست که در این شرایط حضور بسیار خارج از تصور موسیقی‌های مخرب می‌تواند دربرگیرنده شرایط نامطلوبی در حوزه موسیقی باشد.

وی افزود: نکته دیگری که می‌توانم در باب جشنواره موسیقی فجر سال جاری به آن اشاره کنم، بحث اخذ مجوزها بود که احساس کردم در این دوره سخت‌گیری بیشتری اعمال شده بود. من از مسئولان وزارت ارشاد و عوامل تصمیم گیر جشنواره موسیقی فجر این است که شرایط اخذ مجوز را به ویژه برای موسیقی اصیل ایرانی سخت نکنند تا ما بتوانیم در چارچوب قوانین و احترام به آن به فعالیت در موسیقی مشغول باشیم و در جشنواره مهمی مانند جشنواره موسیقی فجر فعالیت کنیم.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=53146

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا