موسیقی ایران

کیوان ساکت: عدم صداقت در گفتار، اشتیاق اجرا را از من گرفته

به گزارش کامینگ سون موزیک: پس از رخدادهای تلخ و دردناکی که در روزهای اخیر شاهد بوده‌ایم هنرمندان نیز به تبعیت از جامعه واکنش‌های مختلفی در همدردی با داغدیدگان این حوادث از خود نشان داده‌اند. مهمترین این واکنش‌ها انصراف چهره‌های مهم هنری از شرکت در جشنواره فجر سال ۱۳۹۸ بوده است. در بخش موسیقی این جشنواره نیز اعلام انصراف هنرمندان با پست اینستاگرامی کیوان ساکت کلید خورد، چرا که وی یکی از چهره‌های برجسته موسیقی سنتی ایرانی است و طبیعتا خبر انصرافش برای سایر هنرمندان این عرصه و مخاطبان موسیقی ایران حائز اهمیت است.

کیوان ساکت که در همین ارتباط با خبرنگار اختصاصی “موسیقی فارس” گفتگو کرده و در مورد انصرافش از جشنواره موسیقی فجر این چنین توضیح می‌دهد: پیش از همه من دعوت شدم به جشنواره فجر امسال سال قبل هم به همین شکل و پس از معلوم شدن دبیر و دبیر اجرایی از سوی ایشان به جشنواره دعوت شدم. ولی سال قبل هم به همین روی ولی انصراف دادم و دلیلش برخورد غیرحرفه ای برگزار کنندگان دوره قبل بود. چرا که از من دعوت شد در جشنواره موسیقی فجر سال ۹۷ شرکت کنم و آثار استاد وزیری را اجرا کنم، اما متاسفانه همان‌طور که یکی از شرط‌ها برای گروه‌های خارجی اجرای یکی از کارهای دبیر جشنواره بود به من هم چنین مساله‌ای را گفتند که فلان اثر را به همان نحوی که مد نظر ماست اجرا کن و یا این‌که نباید نوازنده همراه داشته باشی. به همین جهت من در جشنواره موسیقی فجر سال گذشته نیز شرکت نکردم و اعلام انصراف کردم.

ساکت در ادامه گفت: اقای مانی جعفرزاده نیز به دلیل همین اعمال سلیقه ها نیز انصراف داد.

کیوان ساکت در پاسخ به پرسشی در ارتباط با نحوه اعلام انصرافش از سی و پنجمین دوره جشنواره موسیقی فجر چنین گفت: امسال آقای مهدوی از من دعوت کردند و من هم پذیرفتم راجع به شرکتم بیشتر فکر کنم و سپس با هم جلسه بگذاریم، اما با توجه به اتفاقاتی که این اواخر پیش آمده من اعلام انصراف کردم. حتی کلاس‌ها و اجراهای گوناگونی در شهرستان‌های مختلف را که قرار بود برای مجوز اقدام کنند نیز لغو کردم. حقیقتا دل و دماغ اجرا ندارم، هرچند که آقای نادر مشایخی گفته‌اند هنرمند باید در امر تلطیف فضای جامعه بکوشد، اما من فکر می‌کنم مدنی‌ترین و حرفه‌ای‌ترین واکنشی که می‌شد به اتفاقات دردناک اخیر نشان داد را انتخاب کرده‌ام و از اجراهای صحنه‌ای و همچنین شرکت در جشنواره اعلام انصراف کردم. چرا که عدم صداقت در رفتار و گفتار شور و اشتیاقی برای برگزاری کنسرت و یا جشنواره را از من گرفته است. به قول معروف مرد بقال از من پرسید چند من خربزه میخواهی من به او گفتم دل خوش سیری چند؟!

وی در ادامه این چنین گفت: برخلاف آن‌چه آقای مشایخی و یا کیهان کلهر عزیز گفته‌اند که باید در این شرایط مردم را شاد کنیم، اما حقیقتش این است که حتی گریه کردن هم دل خوش می‌خواهد. اصلا من با چه روحیه‌ای باید اجرا کنم؟ یا اصلا چه چیزی را باید اجرا کنم؟ یا باید “ای ایران” را اجرا کنم و یا این‌که مرثیه بنوازم، با چنین اجرایی هم دل هیچ‌کس شاد نخواهد شد. در چنین شرایطی من فکر می‌کنم اگر دولت خودش این دوره از جشنواره را به احترام جان‌باختگان فاجعه اخیر ملغی اعلام کند بهترین و هوشمندانه‌ترین واکنش را نشان داده است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=5299

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا