جشنواره موسیقی فجرموسیقیموسیقی ایران

آثار جایزه باربد استانداردهای لازم را دارند

به گزارش کامینگ سون موزیک: عضو هیئت داوران جشنواره موسیقی فجر می‌گوید: هنوز لازم است که در زمینه ژانرها کار شود تا برای تولیدکنندگان مشخص شود، چراکه برخی از هنرمندان نمی‌دانستند اثرشان در کدام ژانر می‌گنجد.

سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر به زودی آغاز به کار می‌کند. براساس تصمیم مسئولان برگزاری، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در دستور کار قرار گرفته و سالن‌ها برای حفظ فاصله‌گذاری با سی درصد ظرفیت پذیرای مخاطبان خواهند بود.

یکی از مواردی که در جشنواره امسال بیش از قبل مورد توجه است، کیفیت آثار است. احسان ذبیحی (نوازنده و آهنگساز) عضو هیئت انتخاب سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر درباره چند و چون ارزیابی‌ها و داوری‌ها گفت: ما در این دوره از جشنواره، علاوه بر مسئله کیفیت و خلاقیت، معیار اصالت آثار را هم مدنظر قرار دادیم.

ذبیحی‌فر افزود: اولین معیار و پارامتری که برای انتخاب آلبوم‌ها و گروه‌ها در این دوره از جشنواره در نظر گرفتیم، بحث کیفیت بود. ما در هیئت انتخاب جلسات مختلفی برگزار کردیم و در نهایت آلبوم‌ها و گروه‌هایی را برای بخش «جایزه باربد» و اجراهای جشنواره موسیقی فجر انتخاب کردیم که از نظر کیفیت، استانداردهای لازم را داشتند و اصول اجرا را رعایت کرده بودند.

این نوازنده و آهنگساز ادامه داد: نکته بعدی که در انتخاب آثار به آن توجه داشتیم، مسئله خلاقیت بود. در این دوره از داوری‌ها، این مسئله برای ما از اهمیت بالایی برخوردار بود. البته معیارهای خلاقیت تا حدی به نظر و سلیقه اعضای هیئت انتخاب بستگی دارد.

وی تاکید کرد: ما در این دوره از جشنواره، علاوه بر مسئله کیفیت و خلاقیت، معیار اصالت آثار را هم مدنظر قرار دادیم و سعی کردیم در بین آثار ارسال شده به دبیرخانه سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر، آثاری را انتخاب کنیم که از اصالت برخوردار هستند و به نوعی رگ و ریشه دارند.

عضو هیئت انتخاب جشنواره سی و هفتم معتقد است: وجود جشنواره‌هایی مانند جشنواره موسیقی فجر نیاز جامعه موسیقی است و باید برای بهتر شدن آن تلاش کنیم. یکی از مواردی که لازم است در آینده به طور دقیق‌تری در این جشنواره بررسی شود، پرداختن به موضوع ژانربندی‌ها است.

او در ادامه گفت: به نظر من باید به تعدد و تنوع ژانرهایی که در جشنواره موسیقی فجر وجود دارد اضافه شود. البته این یک موضوع دو طرفه است؛ هم باید تقسیم‌بندی ژانرها دقیق‌تر و کامل‌تر شود و هم این‌که هنرمندان خودشان بدانند اثری که ساخته‌اند در کدام ژانربندی قرار می‌گیرد و بعد آثارشان را در همان ژانر شرکت بدهند.

وی افزود: در مجموع آثار متنوع و خوبی به جشنواره امسال ارسال شده بودند ولی به نظر می‌رسد هنوز لازم است که در زمینه ژانرها کار شود تا ژانرها برای تولیدکنندگان مشخص شود، چراکه برخی از هنرمندان نمی‌دانستند که اثرشان در کدام ژانر می‌گنجد.

ذبیحی‌فر گفت: در یک سال گذشته به دلیل شرایط کرونا و مسائل اقتصادی آثار کمتری تولید شد چون به هر حال برای ساخت یک موسیقی نیاز است که چند نفر دور هم جمع شوند ولی در سال گذشته به دلیل محدودیت‌های کرونا چنین امری امکان‌پذیر نبود. همین مسئله نیز باعث شده بود که به نسبت سال‌های گذشته آثار کمتری به جشنواره ارسال شوند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=52048

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا