موسیقیموسیقی ایران

سوت پایان نیمه نخست «فجر۴۰» به صدا درآمد

به گزارش کامینگ سون موزیک:  همزمان با پنجمین روز برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر فهرست اولیه فیلم‌های صدرنشین در جدول آرای مردمی منتشر شد؛ فهرستی که همچون هر سال، بازهم حرف‌وحدیث‌هایی به همراه داشت!

امروز شنبه ۱۶ بهمن‌ماه و هم‌زمان با ششمین روز اکران فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر، در سینمای رسانه با ششمین شماره از «مهر سیمرغ ۴۰» همراه شوید.

چهره روز؛ پردیس پورعابدینی

«بازی در این نقش برای من سخت بود چرا که از هر جهت با من فاصله داشت.» پردیس پورعابدینی بازیگر جوانی است که برای اولین نقش‌آفرینی خود در سینما دست به یک ریسک زده است. ایفای نقش پیچیده یک مادر در فیلم سینمایی «بی‌مادر» واقعاً انتخابی دشوار و پرچالش برای یک بازیگر تازه‌کار بود.

پورعابدینی که پیش‌تر و با ایفای نقش در سریال جنجالی «آقازاده» در شبکه نمایش خانگی به مخاطبان معرفی شده بود، تجربه نقش‌آفرینی بر صحنه تئاتر را هم دارد اما هنوز بازیگری نوپا محسوب می‌شود که راه دشواری برای تثبیت خود در عرصه سینما پیش رو دارد.

ایفای نقش «مهروز» در فیلم سینمایی «بی‌مادر» را می‌توان یک آغاز درست برای ورود این بازیگر به سینمای حرفه‌ای قلمداد کرد. نقش دشواری که پردیس پورعابدینی به‌خوبی از پس آن برآمده است و براساس واکنش اصحاب رسانه و منتقدان در روز رونمایی این فیلم در «خانه جشنواره» می‌توان گفت او در گام نخست نمره قبولی دریافت کرده است.

پورعابدینی اما در جشنواره چهلم فیلم فجر با دو فیلم حضور دارد؛ او در فیلم سینمایی «خائن‌کشی» تازه‌ترین ساخته مسعود کیمیایی هم نقش کوتاهی را ایفا کرده است که این همکاری با یک کارگردان پیشکسوت هم می‌تواند تجربه‌ای متفاوت برای او در نخستین سال حضور به‌عنوان بازیگر در جشنواره فیلم فجر محسوب شود.

نکته جالب اینکه نقش‌آفرینی پردیس پورعابدینی در حالی توانست نمره قبولی از اصحاب رسانه دریافت کند که روز گذشته کیفیت بازی نیکی کریمی و میترا حجار به‌عنوان بازیگران زن باسابقه‌تر در دو فیلم «دسته دختران» و «بی‌مادر» با انتقادهای زیادی مواجه شد.

تحلیل روز؛ پایان نیمه نخست فجر چهلم

با گذشت پنج روز از اکران فیلم‌های راه‌یافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر در «خانه جشنواره»، برگزاری این رویداد به نیمه راه رسید و حالا و با رونمایی نزدیک به نیمی از فیلم‌های جشنواره در سالن اصحاب رسانه می‌توان دست به یک ارزیابی اولیه از کیفیت جشنواره امسال زد.

فیلم‌های «بی رو»، «مرد بازنده»، «علف‌زار»، «شادروان»، «برف آخر»، «لایه‌های دروغ»، «ملاقات خصوصی»، «ماهان»، «بی‌مادر» و «دسته دختران» ۱۰ فیلمی هستند که تا به اینجا در «خانه جشنواره» روی پرده رفته و بازخوردهای به‌شدت متفاوتی را هم از اصحاب رسانه دریافت کرده‌اند.

دو فیلم «لایه‌های دروغ» و «ماهان» با فاصله از دیگر آثار تا به اینجا به‌عنوان «بدترین فیلم‌های جشنواره» شناخته شده‌اند که نفس حضور آن‌ها در ترکیب فیلم‌های بخش «سودای سیمرغ» با ابهام جدی مواجه است. «بی رو» هم فیلمی متوسط با نگاهی به زندگی علیرضا بیرانوند بود که فراتر از این انتساب به یک چهره ملی، ارزش افزوده بیشتری برای ارائه نداشت و نتوانست رضایت مخاطبان را جلب کند.

«شادروان» هم هرچند به گفته کارگردانش فیلمی در ژانر «کمدی» نیست اما تنها فیلم مفرح جشنواره امسال محسوب می‌شود که احتمالاً نگاه ویژه‌ای هم به گیشه فروش دارد.

برخلاف «شادروان»، فیلم «برف آخر» با استانداردهای جشنواره‌ای ساخته شده و به‌واسطه ریتم کند و تایم طولانی به سختی می‌تواند مورد توجه مخاطبان عام قرار بگیرد.

«مرد بازنده»، «علف‌زار» و «ملاقات خصوصی» هم سه فیلم اجتماعی با داستانی قضایی در جشنواره امسال بودند که از نظر کیفی جزو آثار قابل قبول این دوره محسوب می‌شوند.

«بی‌مادر» هم از فیلم‌اولی‌های جشنواره امسال بود که واکنش‌های متضادی را به همراه داشت، عده‌ای آن را در دسته آثار ضعیف جشنواره امسال قرار دادند و عده‌ای هم کیفیت سینمایی آن به‌ویژه نقش‌آفرینی دو بازیگر اصلی آن را تحسین کردند.

«دسته دختران» هم تا به اینجا اولین فیلم دفاع مقدسی جشنواره چهلم محسوب می‌شود که رونمایی از آن با استقبال نسبی در خانه جشنواره همراه شد. پروداکشن و کیفیت سینمایی صحنه‌های جنگ در این فیلم مهمترین برگ برنده آن بود که از سوی اصحاب رسانه مورد توجه قرار گرفت.

نکته روز؛ آرای مردمی و سیمرغ پرحاشیه

سیمرغ مردمی را تحسین برانگیزترین و ارزشمندترین جایزه جشنواره فیلم فجر توصیف می‌کنند، این جایزه از این منظر که از سوی آرای مردم برگزیده می‌شود و بعدها در اکران عمومی بر فروش تاثیرگذار است، حایز اهمیت است.

اما حالا چند سالی می‌شود که این سیمرغ سرگردان است، در این سال‌ها سینماگران از دستکاری آرای مردمی توسط هم‌صنفان خود و در نتیجه نرسیدن حق به حق دار می‌گویند، چه آن زمانی که این رای‌ها به صورتی فیزیکی دریافت می‌شد و چه حالا که امکان اخذ رای مکانیزه شده، این جایزه اختلاف برانگیز است.

سال گذشته این مناقشه پررنگ‌تر هم شد و امسال همزمان با آغاز اکران‌های مردمی و از همان سانس‌های نخستین برخی از صاحبان فیلم‌ها از نرسیدن پیامک‌های رای به مخاطبان فیلم‌هایشان گفتند، روز گذشته و در نشست خبری «دسته دختران» محمدرضا منصوری تهیه کننده این فیلم اعتراضش را علنی کرد و پرده‌ای تازه از این ماجرا برداشت، همان جا که سامانه سمفا را سیستمی ناظر بر اکران خواند که کنترلی بر آرای مردمی ندارد.

سوت پایان نیمه نخست «فجر۴۰» به صدا درآمد/ آغاز جنجالی یک «سیمرغ»!
«ملاقات خصوصی» صدرنشین آرای مردمی جشنواره در نیمه‌راه برگزاری است

قبل ترش هم به صورت غیر رسمی و در شبکه‌های مجازی عنوان می‌شد با آنکه بلیت‌های برخی از فیلم‌ها به صورت تمام ظرفیت به فروش رفته است اما این فیلم‌ها سالن‌های خالی از جمعیت را تجربه می‌کنند، موضوعی که شائبه دستکاری در آرای مردمی را قوت می‌بخشد و این ارزشمندترین سیمرغ را رفته رفته بی اعتبار می‌کند.

دیروز فهرست پنج فیلم صدرنشین آرای مردمی در حالی از سوی ستاد جشنواره منتشر شد که این فهرست هم با ابهامات بسیاری همراه بود؛ درج این تذکر که «آرای مردمی اعلام شده، براساس تعداد رای ثبت شده و کیفیت میانگین رای است.» بر این ابهامات افزود چرا که مشخص نیست چرا ملاک این ارزیابی باید «تعداد آرا» باشد.

براساس این فهرست و تا ظهر روز جمعه به‌عنوان پنجمین روز جشنواره فیلم‌های «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس، «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر، «علف‌زار» به کارگردانی کاظم دانشی، «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی و «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان تا کنون صدرنشین جدول آرای مردمی جشنواره چهلم هستند.

پیشنهاد روز؛ فیلم «هناس»

یک سال پیش و در یکی از عجیب‌ترین دوره‌های جشنواره فیلم فجر، که به واسطه فراگیری کرونا با حداقل ظرفیت مهمانان و مخاطبان برگزار می‌شد، اولین ساخته‌اش تبدیل به یکی از پدیده‌های بحث‌برانگیز جشنواره شد.

حسین دارابی که پیش‌تر فیلمسازی را با ساخت فیلم‌های کوتاه آغاز کرده بود، در اولین گام ورود به سینمای بلند «مصلحت» را با موضوعی ملتهب درباره تاریخ معاصر کارگردانی کرد تا به چهره‌ای خبرساز در جشنواره فیلم فجر تبدیل شود.

هر چند در طول یکسال گذشته «مصلحت» امکان رونمایی در اکران عمومی را پیدا نکرده است اما حسین دارابی و محمدرضا شفاه به عنوان کارگردان و تهیه‌کننده آن فیلم، در یک همکاری دیگر امسال فیلم «هناس» را به جشنواره چهلم رسانده‌اند.

فیلم «هناس» هرچند داستانی عاشقانه دارد اما دست روی یکی از جنایت‌های تروریستی دهه ۹۰ گذاشته و روایتی تکان‌دهنده از آن ارائه کرده است.

«هناس» امروز و در اولین سانس اکران خانه جشنواره در برج میلاد تهران روی پرده می‌رود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=52005

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا