موسیقی ایران

آثار «حسین دهلوی» در آذربایجان اجرا می‌شود

به گزارش کامینگ سون موزیک: آقاوردی پاشایف رهبر ارکستر ملی کشور آذربایجان، با اشاره به برگزاری تازه‌ترین کنسرت ارکستر ملی ایران که به رهبری مهمان او در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد، توضیح داد: من از مدت‌ها قبل و در زمان حضور استاد فرهاد فخرالدینی با شرایط فنی و اجرایی ارکستر ملی ایران آشنا بودم و خوب یادم می‌آید وقتی که برای اولین بار در تالار وحدت همراه با این مجموعه روی صحنه رفتم احساس خوشایندی داشتم.

این ارکستر به اعتقاد من ارکستر سطح بالایی است و به همین جهت مطمئنم برنامه پیش رو، اجرای خیلی خوبی می‌شود که امیدوارم مردم هم از آن لذت ببرند. به طور قطع هرجا که پشتکار باشد، نتیجه کار هم فوق‌العاده خواهد بود.

او درباره ویژگی‌های این کنسرت بیان کرد: ما در کنسرت قبلی از آثار آهنگسازان برجسته آذربایجان قطعاتی را اجرا کردیم اما این بار قصد داریم اجرایمان متفاوت باشد. به همین منظور قطعات جدیدی هم به رپرتوار اضافه کرده‌ایم.

امیدوارم بتوانیم ترکیب خوبی از این ارکستر با ارکستر خودم در آذربایجان داشته باشیم و اجراهایی را هم در آذربایجان و هم در ایران روی صحنه ببریم. قبلا تجربه چنین ترکیبی را با ارکستر آذربایجان و قزاقستان داشته‌ام و در هر دوکشور اجرا داشتیم و آنقدر استقبال از آن اجرا خوب بود که ما به فرانسه نیز دعوت شدیم و در پاریس و شهرهای دیگر این کشور کنسرت گذاشتیم.

این هنرمند افزود: در این اجرا علاوه‌ بر آهنگسازانی که گفتم چند قطعه هم از زنده‌یاد حسین دهلوی اجرا خواهیم کرد. به هر حال من می‌دانم که حسین دهلوی از آهنگسازان شناخته شده و مشهور ایرانی بوده که مردم خیلی دوستش داشتند.

حسین دهلوی در طول زندگی‌اش زحمات زیادی برای موسیقی ایران کشیده و قطعات زیبایی هم نوشته است. کما اینکه قطعاتی را که برای این اجرا انتخاب کرده‌ایم در آینده با ارکستر خودم در آذربایجان نیز اجرا خواهم کرد چرا که چنین آثاری باید اجرا و شنیده شوند.

پاشایف درباره حضور 2 هنرمند از کشور آذربایجان در کنسرت پیش رو اظهار کرد: در کنسرت قبلی‌مان یکی از خواننده‌های معروف آذربایجان را آورده بودیم که اجرای خیلی زیبایی بود و مردم هم استقبال کردند اما متاسفانه نتوانستیم در این اجرا با او همراه شویم.

البته این بار خواننده دیگری به نام فخری کاظیم نجات در این کنسرت همراه ماست که امیدوارم مردم از این اجرا هم خوششان بیاید. سولیست دیگر این اجرا صاحیب پاشازاده است که از نوازندگان برجسته ساز تار در آذربایجان محسوب می‌شود و مطمئنم که مردم ایران از اجرای ایشان لذت خواهند برد.

رهبر ارکستر ملی کشور آذربایجان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اشتراکات فرهنگی هنری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: طی 20 سال اخیر، میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان رابطه و دوستی محکمی به وجود آمده است. من با ارکستر ملی آذربایجان در شهرهای مختلف ایران، کنسرت‌های زیادی داشته‌ام.

مثلا در اصفهان، شیراز، زنجان، تهران، تبریز و شهرهای دیگر کنسرت‌های خوبی را برگزار کردیم و حتی در جشنواره موسیقی فجر نیز اجرا داشته‌ایم.

حتی رابطه بین دو کشور باعث شد که هم روز فرهنگی ایران در آذربایجان و هم هفته فرهنگی آذربایجان در ایران برگزار شو د و ما در هر 2 کشور اجراهای بسیار خوبی روی صحنه بردیم. به هر ترتیب این باعث افتخار من است که طی این 20 سال در این رابطه فرهنگی نقش داشته‌ام.

پاشایف تصریح کرد: من خیلی خوشحالم که روز به روز پیوند بین این 2 کشور محکم‌تر و بیشتر می‌شود و قطعا موسیقیدانان هر 2 کشور نیز بهره زیادی از این ارتباط 2 سویه خواهند برد. قطعا شناخت بیشتری از موسیقی یکدیگر پیدا خواهیم کرد و باعث پیشرفت موسیقی 2 کشور خواهد شد.

طبق برنامه ریزی‌های به عمل آمده ارکستر ملی ایران روز پنجشنبه 26 دی ماه کنسرت «شب موسیقی ایرانی- آذری» را به رهبری مهمان آقاوردی پاشایف رهبر ارکستر ملی آذربایجان پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد.

در این کنسرت فخری کاظم نجات خواننده کشور آذربایجان به عنوان خواننده مهمان حضور دارند. این در حالی است که صاحیب پاشازاده تک نواز تار آذری و مازیار ظهیرالدینی تک نواز ویولن به اجرای برنامه می‌پردازند.

«سن سیز»، «آریای بالاش»، «وطن نغمه سی»، «سنه ده قالماز»، «عسگرین آریاسی»، «آیریلیق»، «ائولری وارخانه – خانه»، «قرنفیل»، «راپسودی چهارگاه»، «چارداش»، «مرغ سحر»، «شوشتری برای ویولن و ارکستر»، «دو نغمه ترک به یاد صبا»، «سرود گل»، «سبک بال»، «شور آفرین- به یاد استاد دهلوی» قطعاتی هستند که در این کنسرت اجرا می‌شوند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=5195

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا