موسیقیموسیقی ایران

این ابهام در آرای مردمی فیلم فجر برای چیست؟

به گزارش کامینگ سون موزیک: سیمرغ مردمی جشنواره فیلم فجر که از بخش‌های مهم ادوار مختلف این رویداد است، چند سالی است که با حاشیه هایی برگزار می‌شود. در این دوره نیز با وجود گذشت ۴ روز از آغاز اکران‌های مردمی همچنان فیلمسازان از شیوه اجرا و نهاد نظارتی بر این بخش اظهار بی اطلاعی می کنند.

احسان شاکری‌پور مدیر سامانه سمفا روز گذشته با انتشار خبری توسط روابط‌عمومی جشنواره به تشریح فرایند ثبت آرا در جشنواره پرداخت. او اعلام کرد که در روز نخست جشنواره، حدود ۱۶ هزار بلیت چاپ شد که از آن میان، تنها تعداد انگشت شماری پیامک به دلیل ایراد مخابراتی به مخاطبان نرسید. این درحالی است که به گفته برخی از مخاطبان سینماهای مردمی جشنواره اطلاعاتی درباره شیوه رای دهی به فیلم‌ها در سینماها به چشم نمی‌خورد.

سیدرضا محقق تهیه‌کننده فیلم «درب»  بیان کرد: به ما هیچ اطلاعاتی داده نشده است و حتی نمی‌دانیم اکنون به چه شکلی در حال اجرا شدن است و چگونه بر آن نظارت می‌شود.

این تهیه کننده با تاکید بر اینکه “در جشنواره فیلم چیزی که بسیار حائز اهمیت است، بخش آرای مردمی است” گفت: سالیان گذشته می‌دانستیم اخد آرا مردمی به چه شکل و شیوه اجرا شده است اما اینکه امسال این کار چگونه در حال اجرا شدن است بسیار مبهم مانده. اینکه ما به عنوان فیلمساز دسترسی به این اطلاعات نداریم شرایط را بسیار غیرشفاف کرده است. شیوه نظارتی را نمی‌دانیم و همه اینها برای ما گنگ است.

او ادامه داد: رسیدگی به این شرایط دست ما نیست، اگر تلاشی هم بکنیم راه به جایی نمی‌برد. بحث آرای مردمی در تمام دوره‌های جشنواره وجود داشته، شکل و شیوه اجرا وقتی که اساسی نباشد چه کاری از دست منِ فیلمساز بر می‌آید؟ ما هر ساله گفته‌ایم این جریان را به صورتی پیش ببرید که فیلمسازان از حفاظت از آراء مردمی مطمئن باشند زیرا اطلاعاتی که از آرای مردمی به دست می‌آید برای فیلمسازان اهمیت بسیاری دارد و می‌تواند کمک بزرگی در فیلمسازی به آنها کند. نظرات مردم برای تمام فیلمسازان مهم است اما شیوه جمع‌آوری آراء مردمی در جشنواره فجر منسجم و درست نیست.

محقق تاکید کرد: وقتی به عنوان فیلمساز این شرایط را مشاهده می‌کنی، هیچ چشم‌اندازی در این زمینه نمی‌توانی برای فیلمت متصور شوی. همانطور که حضور فیلم‌ها در جشنواره اهمیت دارد، بخش آرا مردمی نیز اهمیت ویژه خواهد داشت و یکی از ارکان اساسی جشنواره فیلم فجر، همین رویکردی است که مردم به فیلم‌ها دارند. به غیر از این شرایط، چگونه فیلمساز می‌تواند متوجه نظر مخاطبانش شود. چه نقدی بالاتر از نظرات خود مردم! سمفا باید ساماندهی و سازماندهی شود. امیدوارم که این شرایط فراهم شود زیرا نفع این کار به سینمای کشور خواهد رسید.

سید یاسر جعفری تهیه کننده فیلم «نمور» که در چهلمین دوره فیلم فجر حضور دارد، نیز با بیان اینکه “هیچ اطلاعاتی درباره چگونگی فرایند آرا مردمی جشنواره به او داده نشده است”، به ایسنا گفت: ما هیچ صفحه شخصی یا دسترسی برای آرا مردمی فیلم نداریم و شرایطی برای اینکه ما بتوانیم نظارتی بر روی آنها داشته باشیم نیز ایجاد نشده است. البته شاید هم روابط‌عمومی جشنواره نتوانسته به ما اطلاع دهد زیرا ما به عنوان فیلمساز که نباید پیگیری کنیم آنها باید تلاش کنند تا آن را به ما برسانند! قطعاً باید یک نهاد نظارتی وجود داشته باشد یا دسترسی به فیلمساز داده شود ولی هیچ‌کدام از آنها برای ما شفاف‌سازی نشده است.

وی با بیان اینکه “من اطلاعات لازم را در سالن‌های اکران عمومی به دست می‌آورم” گفت: من در سالن‌های اکران مردمی فجر می‌چرخم و به همه آنها سر می‌زنم و به این شکل بازخوردها را دریافت می‌کنم و خدا را شکر تا امروز در سالن‌ها ندیدم که حتی یک نفر هم نمایش فیلم را ترک کند.

این تهیه‌کننده درباره شیوه اطلاع رسانی در سالن‌های سینما برای مخاطبان، افزود: در سینماها به چشم من نخورد که اطلاع‌رسانی برای شیوه رای‌دهی و آگاهی بخشی چیزی نوشته شده باشد، سالهای قبل بنرها و پوسترهای توضیحی وجود داشت، ولی امسال چیزی به چشمم نخورده است.

این فیلمساز درباره کیفیت اکران و نمایش فیلم در خانه جشنواره اظهار کرد: من برای دیدن یکی از فیلم‌ها به مرکزهمایش‌های برج میلاد آمدم و می‌توانم بگویند صدا و تصویر در حد قابل قبول است و تا حدودی از سال گذشته بهتر شده. با این وجود تصویر همان است و صدا مقداری بهتر شده است. اگر قرار است در ایام جشنواره فجر تمام عوامل، فیلمسازان رسانه‌ها با هم فیلم را تماشا باید مکان مشخص و برنامه‌ریزی ویژه در نظر گرفته شود تا این فیلم‌ها را بتوانیم حداقل به شیوه استانداردی تماشا کنیم.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=51839

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا