موسیقیموسیقی ایران

خانه موسیقی آماده گفتگو با منتقدان است

به گزارش کامینگ سون موزیک: نشست رسانه‌ای تعدادی از مدیران خانه موسیقی ایران روز چهارشنبه سیزدهم بهمن در تالار اجتماعات این مجموعه صنفی برگزار شد.

نشست رسانه‌ای تعدادی از اعضای هیات مدیره، شورای عالی و مدیرعامل خانه موسیقی روز چهارشنبه سیزدهم بهمن در تالار اجتماعات این مجموعه صنفی برگزار شد.

حمیدرضا اردلان نایب رییس هیات مدیره خانه موسیقی ایران در ابتدای این نشست خبری با ارائه توضیحاتی پیرامون روند فعالیت مجموعه‌های صنفی و تامین بودجه این نهادها بیان کرد: اصناف میان توقعات مردم و دولت‌های مختلف هستند بنابراین هنگامی که دولت‌ها نمی توانند خواسته‌های مردم را آنگونه که باید برآورده کنند نقش اصناف پر رنگ می‌شود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در یک مقطع تاریخی می‌بینیم که این تشکل‌ها شکل گرفتند و اهمیت آنها در ایفای فرهنگی و اقتصادی معین شد. به هر حال این مجموعه‌های صنفی در دوره معاصر هنوز نوپا هستند و به نسبت تمرین باهم بودن فضای زیادی دارند که بتوانند به آن نقطه مطلوب برسند.

دریافت مطالبات در قالب یک همبستگی واحد امکان‌پذیر است

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی در ابتدای این نشست خبری ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های خانه موسیقی در ماه‌های گذشته توضیح داد: همان طور که آقای اردلان به آن اشاره داشت، ساختار تشکل‌ها بر اساس اهدافی است که همه انجمن های غیر دولتی دارند. خانه موسیقی هم مجموعه‌ای ۲۰ ساله است که به مرور مورد اقبال اهالی موسیقی قرار گرفته است. البته این تشکل ها گرچه سابقه تاریخی زیادی دارند اما شرایط به گونه ای نبوده که بتوانیم در قالب یک مجموعه صنفی روی آن تاکید کنیم. ما همچنان بر این باوریم که هنوز نوپا هستیم چون شاید خیلی از اعضا هنوز از ظرفیت ها و پتانسیل های این تشکل ها را نمی شناسند. بنابراین باید زمان زیادی بگذرد که فعالیت صنفی این تشکل ها بیشتر برای هنرمندان روشن شود. ما باید به سمت همگرایی برویم که بتوانیم مطالبات خودمان را دریافت کنیم. ما همگی در یک طرف میز هستیم که باید مطالبات خودمان در قالب یک همبستگی واحد دریافت کنیم.

موسیقی هنوز امر صد در صد پذیرفته‌ای شده در کشورمان نیست. کما اینکه هنوز در این کشور مباحث زیادی در حوزه موسیقی داریم که نمی شود آنها را انکار کرد. ولی مهم این است که نهاد خانه موسیقی بتواند به سهم خود مطالبات اهالی موسیقی را پیگیری کند
وی اظهار کرد: موسیقی هنوز امر صد در صد پذیرفته‌ای شده در کشورمان نیست. کما اینکه هنوز در این کشور مباحث زیادی در حوزه موسیقی داریم که نمی شود آنها را انکار کرد. ولی مهم این است که نهاد خانه موسیقی بتواند به سهم خود مطالبات اهالی موسیقی را پیگیری کند. گرچه در این مدت هم با فراز و نشیب های زیادی روبه رو بودیم و ماجرای کرونا هم شرایط بسیار ناخوشایندی را برای موسیقی و دیگر هنرها فراهم کرد. ما در این مدت شاهد مصیبت ها و بیکاری هایی بودیم که بسیاری از آن به سوی خانه موسیقی هم سرازیر شد. ما در حوزه های آموزش و تولید و اجرا با مشکلات زیادی روبه رو شدیم که بیان آن وقت زیادی می طلبد.

نوربخش ادامه داد: ما در حوزه های مرتبط با کپی رایت هم از مشکلات زیادی رنج بردیم که امیدوارم با اقدامات صورت گرفته بتوانیم به نتایج مثبتی برسیم اما قطعاً این امری اجتناب ناپذیر است که در حوزه های اجرا و آموزش به قدری با مشکلات زیادی روبه رو شدیم که فقط درصد کمی از فعالان حوزه موسیقی را دربرگرفت و شرایط ناگواری را پدید آورد که برای ما بسیار ناراحت کننده بود.

خانه موسیقی در روزهای کرونایی چه کارهایی انجام داد

این خواننده موسیقی ایرانی با اشاره به موضوع آموزش به عنوان موثرترین جریان اشتغال اهالی موسیقی در روزهای کرونایی گفت: تمام تلاش ما این بود که با همراهی صنوف تئاتر و سینما بتوانیم به ارائه راهکارهایی برسیم. در راستای برداشتن بار کوچکی از دوش هنرمندان موضوع حذف بخشی از پرداخت حق بیمه ها توسط هنرمندان را پیگیری کردیم که این پیگیری ها از طریق صندوق اعتباری هنر صورت گرفت و گرچه کار بزرگی نیست اما تلاشی است تا اندکی از مصائب و مشکلات اهالی موسیقی بکاهد. ما در همین چارچوب بازهم با مشارکت صنوف مختلف پیگیری هایی را با سازمان برنامه و بودجه انجام دادیم حدود ۳۰۰ میلیارد پول جذب کنیم که بر اساس آن مبالغی به دارندگان هنرکارت پرداخت شد. اینها اتفاقاتی بوده که ما و دیگر صنوف در آن سهیم بودیم. در همین راستا هنوز مشغول رایزنی با دولتمردان هستیم تا برخی از مشکلات را کم کنیم.

نوربخش با اشاره به برگزاری انتخابات خانه موسیقی توضیح داد: ما بیش از دو نوبت اعلام رسمی داشتیم اما متاسفانه در هر زمان با محدودیت کرونایی مواجه شدیم که ستاد کرونا به ما اجازه برگزاری انتخابات را نداد. در این زمینه هربار استعلاماتی صورت گرفت اما بالاخره توانستیم در ماه های اخیر این انتخابات را در فضای باز برگزار کنیم. خوشبختانه انتخابات هم انتخابات قابل قبولی بود و با وجود شرایط کرونایی استقبال خوبی را شاهد بودیم حتی در بسیاری از موارد آمار شرکت کنندگان نسبت به دوره های قبلی بیشتر بود. این انتخابات به صورت کاملاً شفاف و با رعایت همه ضوابط قانونی برگزار شد. در این چارچوب بحث هیات مدیره و مدیرعامل بود که همه می دانند بنده اصلاً مایل به حضور در این سمت نبودم اما ترجیح دوستان هیات مدیره بود که بنده در یک دوره دیگر کنار سایر دوستان حضور داشته باشیم. در حوزه اعضای شورای عالی هم همه برنامه ها انجام گرفت و ما طی روزهای اخیر شاهد معرفی اعضای شورای عالی بودیم.

منتظر تحولات مثبت در خانه موسیقی باشید

مدیرعامل خانه موسیقی گفت: خانه موسیقی برنامه های بسیار زیادی را به صورت جدی دنبال می کند و شما مطمئن باشید در این دوره شاهد تحولات مثتبی در نحوه فعالیت های خانه موسیقی خواهید بود که در روزهای آینده به تناوب اطلاع رسانی می شود. آنچه در این جمع هیات مدیره وجود دارد تلاش برای ارائه فعالیت های موثر و با انگیزه بسیار بالایی است که فکر می کنم این دوره خانه موسیقی نقطه عظفی در فعالیت های این مجموعه صنفی به نفع خانه موسیقی خواهد بود. شرایطی که امیدوارم موجب رضایت مندی اهالی این مجموعه قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از این نشست رسانه ای گفت: ما چندین بار به دوستان منتقد اعلام کردیم که بیایند و نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارند. این موضوع هم چندین بار اتفاق افتاد. آخرین بار هم به خاطر دارم که استاد فرهاد فخرالدینی به عنوان یک هنرمند ارزشمند و تلاشگر به خانه هنرمندان آمد و رو در روی منتقدان با آنها گفتگو کرد. این شرایط در حوزه های مختلف مدیریتی خانه موسیقی هم صورت گرفته به طوری که هم بنده، هم اعضای هیات مدیره و هم اعضای شورای عالی در تلاشیم تا پاسخگوی منتقدان باشیم. این تصوری است که دوستان عزیز منتقد انجام می دهند به اعتقد من تصور درستی نیست. پس من از شما می خواهم سندی را ارائه دهند که ما نسبت به دیگران نگاه بالا به پایینی داریم. اگر با سند این کار را انجام دهید قطعاً بنده هم با تمام وجودم نسبت به پاسخگویی آنها اقدام خواهم کرد. شما بدانید همه این عزیزان منتقد دوستان عزیز من هستند که بنده به همه آنها احترام می گذارم اما یک نکته اینکه اینجا با انتخاب اتفاقات به جلو پیش می رود. پس کسانی که نقطه نظری درباره فعالیت های خانه موسیقی دارند باید وارد انتخابات شوند و پس از اینکه در انتخابات رای اوردند آن گاه به بیان نقطه نظرات خود بپردازند. چرا دوستان در مقطع انتخابات وارد عمل نمی شوند و بعد از برگزاری فرآیند انتخابات وارد عرصه نقد و نقادی می پردازند. ضمن اینکه من از شما می خواهم به همین اعضای هیات مدیره جدید فرصت کوتاهی بدهید تا اگر احیاناً عملکرد مثبتی از آن بیرون نیامد، انتقادات را آغاز کنید.

چند نکته به منتقدان خیرخواه خانه موسیقی

حمیدرضا اردلان هم بعد از صحبت های نوربخش گفت: همه ما می دانیم که در شرایط نابسمان فعلی که در حوزه فرهنگ و هنر صورت می گیرد، دل همه مردم و من و شما خون است. در جامعه ای که ساختارهای اقتصادی به هم ریخته و زیرساخت های فرهنگی هنری کشور توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با کمترین بودجه در حال انجام است، خوب بود دوستان منتقدی که نقطه نظرات خیرخواهانه ای دارند در شرایطی که خانه موسیقی پیرامون مطالبات صنفی و به حق اهالی موسیقی درگیر است به ما کمک کنند و در این شرایط هم منتقد شرایط فعلی باشند. خانه موسیقی ایران یک ارگان سیاسی نیست ارگانی است که اکنون با بسیاری از مشکلات بزرگی در احقاق حقوق هنرمندان موسیقی رو به روست و شرایط به گونه ای شده که اگر ادامه پیدا کند اهالی خانه موسیقی به جان هم می افتند. من مطمئن هستم که منتقدان خانه موسیقی دلسوزان و دغدغه مندان موسیقی هستند که لزومی ندارد دائم در رسانه ها نقدهای خود را مطرح کنند. کما اینکه وقتی این انتقادات به بن بست رسید می تواند در جایگاه رسانه ای تعریف شود. پس من از همه عزیزان منتقد که از سر خیرخواهی منتقد خانه موسیقی هستند خواهش می‌کنم بیایند و در ابتدا با گفتگو و همگرایی به بیان نقطه نظرات خود بپردازند.

خانه موسیقی ایران یک ارگان سیاسی نیست ارگانی است که اکنون با بسیاری از مشکلات بزرگی در احقاق حقوق هنرمندان موسیقی رو به روست و شرایط به گونه ای شده که اگر ادامه پیدا کند اهالی خانه موسیقی به جان هم می افتند
نایب رییس هیات مدیره خانه موسیقی ایران با تاکید بر اینکه خانه موسیقی آماده هر گونه گفتگو با منتقدان است تصریح کرد: بنده به عنوان نایب رییس هیات مدیره خانه موسیقی اعلام می کند که از این پس از ساعت پنج تا هفت بعداز ظهر روزهای یکشنبه در انتظار منتقدان عزیز و گرانمایه خانه موسیقی برای ارائه بحث های دوره ای و هرگونه شفاف سازی هستم تا بتوانیم مشکلات را در این زمینه مرتفع کنیم. ما در هیات مدیره خانه موسیقی برنامه های زیادی داریم که بسیاری از آنها در حال پیگیری است و به زودی هم در رسانه مطرح می شود. شما بدانید که تحولی در جامعه ما به وقوع پیوسته که نمی توانیم این تحول را از خانه موسیقی جدا کنیم. ما باید در این چارچوب ببینیم که امکانات این مجموعه در چه حدی است که بتوانیم آنها را مطرح کنیم. ما اکنون در مواجهه با سازمان صدا و سیما مشکلات زیادی در حوزه موسیقی داریم که باید ببنیم که خانه موسیقی تا کجا بُرد دارد. ما در این حوزه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بحث داریم که مهم ترین آن بودجه است که جامعه موسیقی را به شرایط نامطلوبی رسانده است. اینها مطالبه خانه موسیقی است که باید تحقق پیدا کند. در این راستا مجموعه هایی چون سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف به پاسخگویی است ما هم این مطالبه را تکرار می کنیم و بازهم پیگیری می کنیم.

طرح چند دغدغه صنفی که باید زودتر به نتیجه برسد

موضوع نحوه نمایش ساز در رسانه ملی، برگزاری کنسرت های آنلاین در رسانه ملی، توجه بیشتر سازمان صدا و سیما به هنرمندان معتبر حوزه موسیقی، توجه بیشتر منتقدان خانه موسیقی به امکانات صنفی و مالی این مجموعه، تلاش برای افزایش بودجه موسییقی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تاکید بر حضور حداکثری منتقدان در انتخابات و برنامه های صنفی خانه موسیقی، برنامه ریزی و تاکید خانمه موسیقی برای شفاف سازی در عملکرد مدیرعامل، هیات مدیره و کانون های تابعه از دیگر نکاتی بود که حمیدرضا اردلان در این بخش از نشست به آن اشاره داشت.

نوربخش در ادامه این نشست درباره حضور کانون های زیرمجموعه خانه موسیقی در قالب مجامع صنفی تحت پوشش وزارت کار همچون سایر اصناف موسیقایی گفت: طبق تفاهم نامه‌ای که سه سال پیش میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت کار منعقد شد، همه صنوف هنری که تحت نظارت وزارت ارشاد هستند در قالب اصناف مختلف تحت پوشش وزارت کار هم از مواهب و تسهیلات صنفی بهره مند شوند. این اتفاق در خانه موسیقی هم افتاده و تا آنجا که اطلاع داریم تا به امروز ۱۳ زیرمجموعه خانه موسیقی به وزارت کار معرفی شدند. در این زمینه خانه موسیقی تمام اقدامات لازم را انجام داده که به زودی در این زمینه اطلاع رسانی لازم صورت می گیرد.

مدیرعامل خانه موسیقی درباره برگزاری جشن خانه موسیقی هم گفت: یکی از رویدادهایی که در ایام کرونایی منجر به تعطیلی شد، برگزاری جشن خانه موسیقی بود که متأسفانه ماجرای کرونا مانع از برگزاری آن به صورت حضور شد در عین حال ترجیح ما این بود که این رویداد را به شکل مجازی برگزار نکنیم چون بنده و دوستان معتقد به برگزاری اجراهای آنلاین موسیقایی نیستیم زیرا اجرای زنده تجربه مشترکی است که فقط می تواند در یک رویداد زنده با مخاطبان ارتباط برقرار کند. به هر حال امیدوارم پروتکل ها اجازه بدهد و در شروع سال جدید شاهد برگزاری جشن خانه موسیقی باشیم. ما همه کارهایی که باید انجام می گرفت را انجام دادیم و در اولین مراسم همه برگزیدگان معرفی می شوند.

گفتگو با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جدی تر شدن بحث موسیقی در آموزش و پرورش، رایزنی با چند موسسه معتبر آموزش عالی موسیقی برای تامین معلمان و استادها این مجموعه ها از اعضای خانه موسیقی، نظارت جدی و علمی در حوزه خرید و فروش‌ساز با شناسنامه دار کردن سازها، توجه جدی به موسیقی نواحی ایران در دوره جدید فعالیت‌های هیات مدیره خانه موسیقی دیگر مواردی بود که حمیدرضا نوربخش در این نشست به آن اشاره کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=51798

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا