موسیقیموسیقی ایران

لطفا «نوای مهر» را نقد کنید

به گزارش کامینگ سون موزیک: نشست رسانه‌ای دست اندرکاران نخستین جشنواره ملی موسیقی «نوای مهر» روز شنبه دوم بهمن ماه با حضور تعدادی از مدیران این رویداد در تالار وحدت تهران برگزار شد.

نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره ملی موسیقی «نوای مهر» روز شنبه دوم بهمن ماه با حضور سید مرتضی حسینی مدیرکل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران و محمد لارتی مدیر هنرهای نمایشی بنیاد شهید و دبیر هنری جشنواره ملی موسیقی «نوای مهر» در تالار وحدت تهران برگزار شد.

حسینی مدیرکل فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران و دبیر نخستین جشنواره ملی موسیقی نوای مهر در ابتدای این نشست رسانه‌ای ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این رویداد طی ماه‌های گذشته بیان کرد: اداره کل امور هنری یا گروه تلویزیونی شاهد در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت فعالیت‌های متنوعی دارد. در این راستا کارهایی را در حوزه‌های مختلف سینما، تئاتر و موسیقی انجام دادیم این در حالی است که با توجه به وجود گروه تلویزیونی شاهد، نماهنگ‌ها و آثار موسیقایی مختلفی را در قالب تک آهنگ و سمفونی داشتیم که در شبکه‌های مختلف تلویزیونی نیز پخش شد.

وی درباره رویکرد جشنواره موسیقی نوای مهر گفت: آنچه در برگزاری این رویداد برای ما مهم است توجه به قشر نوجوان و جوان است که در این راه مجموعه‌ها و سازمان‌های مختلفی حمایت‌های خوبی با ما داشته‌اند و بسیار خوشحالیم که در این ایام همکاری‌های خوبی صورت گرفته است.

به‌دنبال کار آماری نیستیم

حسینی در پاسخ به پرسشی مبنی بر خروجی موثر این رویداد موسیقایی تاکید کرد: من همواره به اثر بخشی یک جشنواره فکر می‌کنم، وقتی یک تیزر ۴۰۰ مرتبه از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش می‌شود، این یعنی آن نماهنگ و تیزر توانسته میان مخاطبان جایگاه خود را پیدا کند. وقتی مستندها و سمفونی‌های تولید شده ما می‌تواند در شبکه‌های مختلف پیش روی مخاطبان قرار داده شود، این می‌تواند دربرگیرنده معنی و مفهوم موثر بودن کارهایمان باشد. من بر این باورم رویداد نوای مهر در حد بضاعت و توانایی خود توانسته کارهای مهمی را در عرصه‌های مختلف فرهنگی هنری انجام دهد. به هر حال این اولین جشنواره‌ای است که در حوزه موسیقی انجام گرفته و طبیعتاً نمی‌توانم درباره نتایج آن به صورت دقیق به موردی اشاره کنم. اما مطمئن باشید که بنده دنبال کار آماری نیستم و به شدت روی تکنیک تاکید دارم. در این راه آماده دریافت انتقادات هم هستیم و تردید کنید که اگر درجایی نقطه ضعفی داشته باشیم با آغوش باز پذیرای نظرات هستیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود درباره بخش موسیقی پاپ در جشنواره هم گفت: حضور بخش‌های موسیقایی چون موسیقی پاپ نکات ابلاغی است که بنده فقط در آن تصمیم گیرنده نبودم. کما اینکه شاید علاقه خودم در حوزه تولید موسیقی سمفونیک باشد اما این بخش از جمله بخش‌هایی است که بر اساس ابلاغ برای برگزاری این جشنواره طراحی شد.

مدیرکل فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران در بخش پایانی صحبت‌های خود بیان کرد: به طور حتم جامعه هدف ما خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگر است اما به طور حتم مهم‌ترین مولفه ای که در نظر داریم تاکید روی کیفیت است که برای آن برنامه‌ریزی مناسبی خواهیم داشت.

از استقبال شرکت‌کنندگان شگفت‌زده شدیم

محمد لارتی دبیر هنری جشنواره ملی موسیقی نوای مهر هم در این نشست رسانه‌ای ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های ستاد جشنواره توضیح داد: طی روزهای گذشته مهلت ارسال آثار به اتمام رسید و خوشبختانه طی این ایام شاهد استقبال بسیارخوبی از سوی شرکت کنندگان بودیم که ما را شگفت زده کرد. این نشان‌دهنده نکته مهمی بود اینکه ما باید توجه بیشتر و مناسب‌تری از هنرمندان داشته باشیم. در این راه رویداد نوای مهر می‌تواند آغازگر فعالیت‌های ثمر بخش در حوزه موسیقی با در نظر گرفتن اهداف فرهنگی بنیاد شهید داشته باشد. جشنواره نوای مهر تمام تلاش خود را می‌کند که با تهیه سند چشم‌انداز یک جشنواره تولید محور در دوره‌های آینده باشد.

وی افزود: آنچه در رویداد اول مورد توجه قرار گرفته توجه به عناصری چون تک آهنگ به بهترین شکل کیفی، توجه به موسیقی ملل و دیگر اشکال موسیقی است که امیدوارم طی روزهای دهم تا پانزدهم اسفند ماه بتواند سرمنشا خدمات فرهنگی و هنری بیشتری در حوزه موسیقی باشیم. ما به هیچ عنوان دنبال بیلان کاری نیستیم و قطعاً اگر ایراداتی هم در این برنامه نوپا داشته باشیم تلاش خودمان را برای بهتر انجام شدن آن انجام می‌دهیم در این چارچوب میزبان تمام صاحب نظران حوزه موسیقی هستیم که می‌توانند بهترین راهنما برای ما باشند.

پخش «ترانه ایثار» از تلویزیون

لارتی گفت: از روز یکشنبه سوم بهمن ماه فعالیت‌های ستادی جشنواره نوای مهر وارد فاز تازه‌ای خواهد شد این در حالی است که در یکی از شبکه‌های تلویزیونی ترتیب تولید و پخش برنامه‌هایی را طراحی کردیم که به نام «ترانه ایثار» پخش خواهند شد. ما برای خروجی آثار جشنواره مدیوم‌های مختلفی را در نظر گرفتیم که از جمله آنها می‌توانیم به تولید آلبوم برای برگزیدگان، حمایت از تولیدات آتی گروه‌های منتخب و شرکت کننده در جشنواره، پخش و نمایش آثار موسیقایی در قالب‌های مختلف اشاره کنیم. در بخش موسیقی ملل هم تولیدات ارائه شده با موضوع صلح و ایثار اجتماعی در قالب تولیدات قبلی شان است.

وی درباره بخش «سرود» جشنواره ملی موسیقی نوای مهر اظهار کرد: در بخش سرود برنامه‌ریزی ما به صورتی است که برنامه‌ها در دو بخش صورت می‌گیرد، بخش اول بر مبنای تولیدات و کارهای آماده هست و بخش دوم هم مربوط به کارهای تولید و خلاقانه‌ای است که برای گروه‌های سرود در نظر گرفته شده است. در این بخش هم تلاش شده که بحث گروه‌های سرود و گروه‌های کر شناسایی شوند و پس از شناسایی در قالب آثار تولید محور پروژه‌های مختلفی را ارائه بدهند.

مدیر هنری نخستین جشنواره موسیقی نوای مهر در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضع موسیقی نواحی اشاره کرد و گفت: ما برنامه‌هایی را برای حوزه موسیقی نواحی در نظر داشتیم برگزار کنیم، حتی از روستاهای دورافتاده هم کارهایی برای ما رسید که خیلی برایمان جالب توجه بود. اتفاقاً این حجم از تولید بود که ما را بر آن داشت فضای جشنواره را در بخش‌های دیگر نیز تعمیم دهیم که بعدها بدانیم در چه حوزه‌هایی از موسیقی می‌توانیم تمرکز بیشتری داشته باشیم. این جشنواره حاصل مشورت ما و اعضای شورای سیاستگذاری است و قطعاً در سال آینده اگر ببینیم که جشنواره نباید برگزار شود به سمت تولید می‌رویم که بتوانیم بر اساس آن جشنواره را برگزار کنیم.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=51063

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا