موسیقیموسیقی ایران

«جشن‌نامه شهرام ناظری» منتشر شد

به گزارش کامینگ سون موزیک:  یکصد و چهل و هشتمین شماره «بخارا» با تصویری از شهرام ناظری بر روی جلد متشر شد.

در این شماره از مجله «بخارا» مطالبی از حسن انوری، سیدمصطفی محقق داماد، محمود امیدسالار، سجّاد آیدنلو، نصرالله پورجوادی، مسعود جعفری جزی، حسن میرعابدینی،‌ ایرج امینی، علی قیصری، علی معظمی، عبدالحسین آذرنگ، محمّدنادر نصیری مقدّم، احمد جلالی، سرگه بارسقیان، رسول جعفریان، محمدجعفر یاحقی،‌ بهرام گرامی، ‌محمود آموزگار،‌ زینب یونسی،‌ پریسا فرد، ‌روزبه زرین‌کوب،‌ آزاده آزادی‌نژاد، ‌عمادالدین شیخ‌الحکمایی،‌ ابوالفضل خطیبی، ترانه نائینی‌، نسیم بنی‌اقبال، شقایق دلشاد و لیما صالح رامسری منتشر شده است.

«جشن‌نامه شهرام ناظری» با نوشته‌هایی از محمدرضا شفیعی کدکنی، حسین علیزاده، شهاب نیکمان، محمدرضا درویشی، رامبد صدیف،‌ داوود گنجه‌ای، سیدابوالحسن مختاباد،‌ بهاءالدین خرمشاهی، رابرت بلای،‌ سهیلا روشن،‌ مهدی فیروزیان، سیاوش رضوان بهبهانی و حامد نیکبخت عبدالملکی همراه است.

در بخش نقد ادبی «روز حافظ» از حسن انوری و «قرآن در سعدی (بخش اول)» نوشته سیدمصطفی محقق داماد و در بخش «شاهنامه‌پژوهی» «درباره تصحیح «خروس» به «آله» در داستان اردشیر بابکان» از محمود امیدسالار و «باز هم «کاوه» یا «گاوه»؟» نوشته سجّاد آیدنلو درج شده است.

بخش ایران باستان با «نگاهی به تاریخ فلسفه ایران در کتاب «بیان‌الادیان»» نوشته نصرالله پورجوادی، «تاریخ شعر فارسی» با «تغییر جایگاه شاعران در تاریخ ادبیات (۱۷)» نوشته مسعود جعفری جزی و بخش اندیشه با «سیدفخرالدین شادمان: نقد فرهنگ و «تسخیر تمدن فرنگی»» نوشته علی قیصری و علی معظمی همراه است.

داستان داستان‌نویسی (۱۷) نوشته حسن میرعابدینی، «ایران عصر صفوی» نوشته ماری پُتیبا ترجمه ایرج امینی و «فرهنگ در متن و حاشیه فرهنگ (۱۴)» نوشته عبدالحسین آذرنگ مطالب دیگر این شماره هستند.

جشن‌نامه هفتادسالگی شهرام ناظری هم با این مطالب همراه است: «در کیش مهر» علی دهباشی، «شهرام ناظری و موسیقی عرفانی ایران» نوشته محمدرضا شفیعی کدکنی، «سال‌ها دوستی و همکاری با شهرام ناظری» (گفت‌وگو با حسین علیزاده)، «صدای سخن عشق» و «بررسی تحلیلی از زندگی و آثار شهرام ناظری» از شهاب نیکمان، «شخصیت متین و زیبا» از محمدرضا درویشی، «نکته‌ای چند در باب هنر و هنرمند» نوشته رامبد صدیف، «شهرام مولانا را به میان مردم بُرد» از داوود گنجه‌ای، «شاهنامه‌خونی» (گفت‌وگو با شهرام ناظری) از سیدابوالحسن مختاباد، «شهرام ناظری به روایت: محمدعلی موحد ـ ژان کلود کریر ـ داریوش طلایی ـ اردشیر کامکار ـ لوریس چکناواریان ـ کیخسرو پورناظری ـ بهروز غریب‌پور ـ عزت‌الله انتظامی»، «اوجِ آواز» نوشته بهاءالدین خرمشاهی، «گوش دادن به شهرام ناظری» از رابرت بلای با سهیلا روشن، «شهرام ناظری و سایه» از مهدی فیروزیان، «جایگاهی یکتا در تاریخ آواز ایران» نوشته سیاوش رضوان بهبهانی و «آواز بیدار و دریاوار» از حامد نیکبخت عبدالملکی.

در بخش «ایران از نگاه غرب» هم «نویافته‌هایی در باب ایرانشناسی از دیار فرنگ» (۳) از محمّدنادر نصیری مقدّم و «انقلاب مشروطه در تبریز از ورای اسناد وزارت امور خارجه فرانسه»، در بخش عرفان «ذکر روایتی دل‌انگیز از کتاب «شرح تعرف»» نوشته احمد جلالی، در بخش ادبیات معاصر «اسنادی از سانسور کتاب حمید مصدق» نوشته سرگه بارسقیان، در بخش سفرنامه «سفرنامه ژاپن» نوشته رسول جعفریان و «سوزنده بخاری به بخارا که رساند؟» نوشته محمدجعفر یاحقی و در بخش «گل گیاه در ادبیات فارسی» نیز «بازنگری «دانسته»ها در هزار سال شعر فارسی» از بهرام گرامی چاپ شده است.

«در حواشی کتاب در ایران (۳۵)» با مطلبی با عنوان «نمایشگاه کتاب گوادالاخارا» نوشته محمود آموزگار، «ادبیات جهان» با مطلبی با عنوان «گل‌های شرّ روسی» نوشته ویکتور ارافیف با ترجمه زینب یونسی و «جهان ادبی دبلیو. جی. زبالد» از پریسا فرد، ایرانشناسی با مطلبی با عنوان «ایرانشناسی دوره باستان در ایتالیای معاصر» از روزبه زرین‌کوب و آزاده آزادی‌نژاد و «اوراق سنگین» (۱۴) نوشته عمادالدین شیخ‌الحکمایی از دیگر بخش‌های این شماره از بخارا هستند.

در بخش معرفی کتاب هم این مطالب را می‌خوانیم: «کریستین‌سن و شاهنامه» نوشته ابوالفضل خطیبی، «هویت ایران» نوشته ترانه نائینی، «خودم را می‌سفرم» از نسیم بنی‌اقبال و «ستارگان دربند» از شقایق دلشاد.

«یادی از جعفر شهری» نوشته لیما صالح رامسری نیز در بخش «یاد و یادبود»‌ آمده است.

یکصد و چهل و هشتمین شماره «بخارا» با سردبیری علی دهباشی در ۵۴۴ صفحه از صبح شنبه دوم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در کتابفروشی‌ها و دکه‌های روزنامه‌فروشی در دسترس است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=51036

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا