موسیقیموسیقی ایران

جشنواره‌ای برای معرفی نی‌انبان الکترونیک

به گزارش کامینگ سون موزیک:  فراخوان نخستین دوره جوایز «لیانیک» به هدف معرفی ساز ابداعی موسیقی بوشهر و رقابت آواهایی از جنوب ایران منتشر شد.

فراخوان نخستین دوره جوایز لیانیک به هدف معرفی ساز ابداعی موسیقی بوشهر و رقابت آواهایی از جنوب ایران منتشر شد.

محسن شریفیان در خصوص ایده ساخت ساز «لیانیک» (نی‌انبان الکترونیک) و رونمایی آن در سال گذشته تا برگزاری جشنواره‌ای به همین بهانه در سال جاری، به خبرنگار فارس گفت: هدف من از ابداع ساز «لیانیک» برای موسیقی محلی بوشهر این بود که سازی به هنرآموزان ارائه کنم که بتوانند راحت‌تر تمرین کنند، چون ساز جنوبی «نی‌انبان» در حالت عادی برای تمرین صدای زیادی دارد ولی با ساز لیانیک به راحتی می‌توانند با یک هدفون تمرین کرد بدون اینکه برای کسی مزاحمتی ایجاد شود و صدایی از ساز شنیده شود. حالا هر زمان که بخواهند می‌توانند با این ساز تمرین‌هایشان را انجام دهند.

وی ادامه داد: انگیزه دیگر من این بود که دیگر هنرمندان حوزه موسیقی نواحی با این تکنیک و صنعت آشنا شوند، چون بالاخره امروزه بحث الکترونیک در تمام دنیا فراگیر شده و پیشرفت‌های نوین فناوری گریزناپذیر هستند و اگر ما هم خود و موسیقی‌مان را با شرایط روز وفق ندهیم قطعاً نمی‌توانیم به شرایط آرمانی و حفظ و اشاعه موسیقی فاخر نواحی که برگرفته از فرهنگ کهن سرزمینمان است، نائل شویم. به همین دلایل ما تصمیم گرفتیم که این کار را شروع کنیم و مطمئنم که ایده تلفیق بخش الکترونیک به سازی بومی محلی، موفق پیش خواهد رفت و راه خود را پیدا می‌کند. البته امیدواریم که راه خود را به درستی پیدا کند و ما هم تلاشمان این است که این تلفیق و نوآوری در مسیر درست خود هدایت و به جلو برود. از این رو در یک سالگی رونمایی این ساز محلی که با نگاه محلی به جهانی(گلوکال) ابداع شده، تصمیم گرفتیم یک مسابقه هم برگزار کنیم که بتوانیم علاقمندان و هنرجویان را بیشتر به سمت فراگیری موسیقی نواحی و محلی خودمان سوق دهیم.

این آهنگساز بوشهری در ۳۰ دی ماه سال گذشته برای نخستین بار از ساز بادی نی‌انبان الکترونیک ایرانی با نام «لیانیک» که حاصل پژوهش و همکاری‌اش با یک تیم مهندسی بود، رونمایی کرد. این هنرمند حوزه موسیقی نواحی حالا بر آن شده تا پس از گذشت یک سال از راه‌اندازی خط تولید این ساز و با توجه به استقبال علاقمندان به نواها و آواهای جنوبی از لیانیک(نی‌انبان الکترونیک) به منظور ارتقای کیفی نحوه نوازندگی با این ساز و ترغیب هنرمندان و هنرجویان برای اشتراک تجربیات و پرورش استعدادها و توانایی‌هایشان، اولین رویداد «جوایز لیانیک» را در بستر اینستاگرام برگزار کند.

این پژوهشگر موسیقی، نوآوری و ایده‌پردازی در آهنگسازی، اجرا، تلفیق و حفظ موسیقی بومی را از دستاوردهای مورد نظر این رویداد هنری برشمرد. جوایز لیانیک بصورت نقدی و برای ۴ اثر برگزیده در نظر گرفته شده است. علاقمندان برای شرکت در این رقابت، مهلت دارند آثار خود را به صورت یک ویدیوی یک دقیقه‌ای از ۳۰ام دی‌ماه تا ۱۰ بهمن‌ماه با صفحه اینستاگرام لیانیک به اشتراک بگذارند.

آثار ارسالی توسط هیئت داوران متشکل از محسن حیدریه، قاسم احمدی زاده(خارگی)، اصغر جاشویی، ایمان سیاه‌پوشان و بابک شهرکی و در بخش جوان توسط ساناز یوسفی، لیانا شریفیان، مجتبی شکوهی، رسول نصیری و بردیا بهرام‌نژاد داوری و سپس با توجه به رأی بازدیدکنندگان انتخاب خواهند شد.

محسن شریفیان دبیر این جشنواره از «لیانیک» به عنوان اولین ساز الکترونیک موسیقی نواحی ایران یاد می‌کند که با توجه به تحولات جهان معاصر و پیشرفت‌های دنیای دیجیتال جدید می‌تواند آغازگر راهی نو در حوزه موسیقی و عرضه آن به مخاطبان و علاقمندان باشد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=50918

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا