موسیقیموسیقی ایران

همایون خرم؛ آهنگ‌ساز خاطره‌های جاویدان

به گزارش کامینگ سون موزیک:  همایون خرم، نوازنده ویولن، موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز ایرانی، استاد دانشگاه موسیقی و رهبر ارکستر سازهای ملی بود که ۲۸ دی‌ماه ۱۳۹۱ درگذشت.

همایون خرم نهم تیرماه ۱۳۰۹ در بوشهر زاده شد. وی نوازنده، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز و یکی از اعضای شورای عالی خانه موسیقی ایران بود. از آنجا که مادرش شیفته موسیقی ایرانی بود و از بین مقام‌های موسیقی ایرانی، به دستگاه همایون علاقه‌ای وافر داشت، نام «همایون» را برای فرزند خود انتخاب کرد.

خرم در ۱۱ سالگی به مکتب استاد ابوالحسن صبا راه یافت و چند سال بعد به‌عنوان نوازنده در ۱۴ سالگی در رادیو به‌تنهایی نوازندگی کرد. بعدها در بسیاری از برنامه‌های موسیقی رادیو، به‌ویژه در برنامه گل‌ها، به‌عنوان آهنگ‌ساز، تک‌نواز ویولن و رهبر ارکستر آثاری ارزشمند ارائه داد. همایون خرم، ضمن تسلط در نوازندگی و بداهه‌نوازی، آهنگ‌سازی خلاق و کم‌نظیر و درعین‌حال مسلط به ظرایف نظری و تئوریک موسیقی ایرانی است و از این نظر پژوهش‌گری باارزش ممتاز به شمار می‌رود.

غوغای ستارگان، خاطرات همایون خرم

خرم به‌موازات فعالیت عاشقانه و درعین‌حال محققانه در موسیقی ایرانی، از کسب علم نیز غافل نبود و در اکثر مراحل تحصیل از شاگردان ممتاز بود و تحصیلات خود را تا دانش‌نامه در رشته مهندسی برق ادامه داد. او همچنین دارای مدرک درجه‌یک هنری از شورای ارزش‌یابی هنرمندان ایران بود.

در جلد سوم کتاب موسیقی‌دان ایرانی، نوشته پژمان اکبرزاده درباره همایون خرم آمده است: «اوقات او بیشتر صرف تدریس خصوصی ویولن و فعالیت‌های پژوهشی درباره موسیقی ایرانی شد. کتاب غوغای ستارگان درمورد خاطرات هنری همایون خرم است که توسط علی وکیلی از شاگردان خرم نوشته شد و ابتدا به‌صورت شفاهی روی نوار تهیه و سپس نوشته و ویرایش شده است.»

آثار شاخص همایون خرم

همایون خرم با هنرمندانی مانند جواد معروفی، جلیل شهناز، فرهنگ شریف، مجید نجاحی، منصور صارمی، جهانگیر ملک و امیرناصر افتتاح هم‌دوره بوده و هم‌نوازی کرده است.

مشهورترین آثار همایون خرم، تو ای پری کجایی، امشب در سر شوری دارم، ساغرم شکست ای ساقی، رسوای زمانه، افسانه شیرین، از من بگذرید، اشک من هویدا شد، پیک سحری، یارم گره بر مو زده، بعد از تو هم در بستر غم می‌توان خفت، ساقی ببین، دل پریشانم ز غم گرفته، آوای خسته‌دلان، آهنگ‌سازی آلبوم تنها مانده‌ام، قطعات اوج آسمان، روزی تو خواهی آمد، فریاد، تنها ماندم، مهر و ماه، پریشان و تو ای پری کجایی، ترانه بوی باران و همچنین آهنگ‌سازی آلبوم رسوای زمانه است که تمام این آثار بیان‌گر نبوغ همایون خرم در کار آهنگ‌سازی است.

برنامه‌های متعدد گل‌های رنگارنگ، برنامه‌های موسیقی رادیو، برنامه‌های بداهه‌نوازی در رادیو، برنامه تک‌نوازان با همکاری هنرمندان دیگر به‌صورت هم‌نوازی؛ همچنین هم‌نوازی با هنرمندانی مانند جواد معروفی، جلیل شهناز، فرهنگ شریف و منصور صارمی همراه با ضرب جهانگیر ملک و امیر ناصر افتتاح ازجمله فعالیت‌های خرم است.

کتاب‌های نوای مهر و ۱۰ آهنگ برای تار و سه‌تار نیز از آثار مکتوب همایون خرم به شمار می‌روند.

این موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز سرشناس ایرانی ۲۸ دی‌ماه ۱۳۹۱ در بیمارستان دی بر اثر سرطان روده درگذشت.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=50911

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا