رویدادموسیقی

«نگاه نو» به دست چه کسانی موسیقایی شد

مسعود سخاوت‌دوست و میلاد موحدی دو آهنگسازی هستند که در بخش «نگاه نو» سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر عنوان پُرکارترین آهنگسازان را به خود اختصاص داده‌اند.

امسال ۱۰ فیلم به بخش «نگاه نو» جشنواره فیلم فجر راه یافته است؛ کارگردان های فیلم اولی که بعد از ساخت چندین فیلم موفق مستند و یا تهیه کنندگی های موفق در عرصه سینما، حال کارگردانی سینمایی بلند را تجربه می کنند.

باتوجه به پتانسیل شگفت انگیز عنصر موسیقی در بیان ناگفته های تصویر و بار تاثیرگذاری بر مخاطب، نگاهی داشته ایم به آهنگسازهای فیلم های بخش «نگاه نو» سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر، که در ادامه از نظر می گذرانید.

-آن شب (به کارگردانی کورش آهاری)

نیما فخرآرا برای این فیلم آهنگسازی کرده است. فخرآرا که اغلب با کارگردان ها، انیمیشن سازها (پویانمایی) و گیم سازهای (بازی های رایانه ای) برون مرزی کار کرده است، این بار برای یک فیلم اولی ایرانی موسیقی متن می سازد. با توجه به رزومه کاری فخرآرا این احتمال وجود دارد که این کار اولین تجربه او در ساخت موسیقی متن برای یک فیلمساز ایرانی  باشد.

-بی صدا حلزون (به کارگردانی بهرنگ دزفولی زاده)

رضا شوِیری موسیقی متن این فیلم را ساخته است. اولین ساخته سینمایی بهرنگ دزفولی زاده توسط یک آهنگساز تازه نفس که اتفاقا اولین کار سینمایی اش نیز محسوب می شود، به رنگ موسیقایی آراسته شده است. دزفولی زاده از میان آهنگسازهای مطرح و غیرمطرح سینمایی، ترجیح داده به یک تازه نفس اعتماد کند و فضای موسیقایی فیلمش را به او بسپارد.

-پدران (به کارگردانی سالم صلواتی)/ -دشمنان (علی درخشنده)

میلاد موحدی در بخش «نگاه نو» سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، با ۲ کار حضور دارد. موحدی برای فیلم های سالم صلواتی و علی درخشنده آهنگسازی کرده است. موحدی آهنگساز گزیده کاری است که چند سال پیش نیز برای یک کارگردان فیلم اولی موسیقی متن ساخت؛ کامیون اولین ساخته سینمایی کامبوزیا پرتویی که در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر کنار ۱۰ فیلم اولی دیگر، به رقابت پرداخته بود.

-پوست (به کارگردانی بهمن و بهرام ارک)

بامداد افشار برای این فیلم آهنگسازی کرده است. وی آهنگساز و از مدرسان جوان موسیقی، که ۲ سال پیش برای فیلم سینمایی مغزهای کوچک زنگ زده ساخته هومن سیدی که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، آهنگسازی کرده است. باتوجه به موسیقی باکیفیت آن فیلم می توان انتظار داشت که افشار، این بار نیز یک موسیقی جذاب را در دل فیلم جاری کرده باشد.

-ریست (محمدرضا لطفی)

حمیدرضا یراقچیان برای این فیلم آهنگسازی کرده است. یراقچیان را با موسیقی سریال کاراگاه علوی۲ که در زمان خود یکی از سریال های موفق و پربیننده بود، می توان به خاطر آورد اما سالها بعد با موسیقی فیلم شب یلدا ساخته بی بدیل کیومرث پوراحمد (در کنار موسیقی انتخابی هنرمندان بنامی که در دل فیلم جاری بود) نام خود را در ذهن همگان ثبت کرد. بعد از ساخت موسیقی موفق فیلم شب یلدا چنین انتظار می رود، ملودی یا بخشی از ملودی فیلم سینمایی محمدرضا لطفی، تا مدتی در ذهن ها تکرار شود. (باتوجه به ممیزی ها و حساسیت های جدید پیرامون استفاده از نام های ایرانی، احتمال می رود اسم فیلم، تغییر کند.)

-شنای پروانه (محمد کارت)/ -لباس شخصی (امیرعباس رفیعی)

مسعود سخاوت دوست نیز همچون میلاد موحدی، در بخش «نگاه نو» سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، با ۲ کار حضور دارد. سخاوت دوست برای اولین فیلم سینمایی بلند محمد کارت و همچنین اولین فیلم سینمایی امیرعباس رفیعی آهنگسازی کرده است. سخاوت دوست که تجربه همکاری با فیلم اولی هایی از جمله مهدی نادری در ساخت موسیقی متن فیلم بدرود بغداد (یک فیلم و موسیقی به شدت باکیفیت و بی نقص) را دارد، این بار نیز برای ۲ فیلم اولی موسیقی متن می سازد. با نگاهی به موفقیت ها و حرفه ای بودن سخاوت دوست در تکنیک روایت های موسیقایی فیلم، انتظار است که موسیقی بی نظیر و باکیفیتی را بشنویم. سخاوت دوست تاکنون ۳ بار نامزد سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن جشنواره فیلم فجر شده بود که هر ۳ فیلم ساخته نرگس آبیار بوده است.

-کشتارگاه (عباس امینی)

مهران قائدی پور برای فیلم عباس امینی موسیقی متن ساخته است. قائدی پور که بیشتر در مقام نوازنده متبحر کمانچه فعالیت می کند، برای ۳ فیلم قبلی امینی نیز آهنگسازی کرده است. کشتارگاه چهارمین اثر سینمایی است که به دست قائدی پور موسیقایی روایت می شود.

در این گزارش به دلیل در دسترس نبودن اطلاعات دقیق از نام آهنگساز فیلم روز صفر ساخته سعید ملکان، متنی پیرامون فیلم و آهنگساز نگاشته نشده است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=5088

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا