موسیقیموسیقی ایران

نماهنگ یکی از جذاب‌ترین هنرهای تصویری است

به گزارش کامینگ سون موزیک:  کارگاه آموزشی “نماهنگ از ایده تا پخش” با حضور مهدیار عقابی و علی شمس در عمارت سعدی اصفهان برگزار کرد.

کارگاه آموزشی نماهنگ از ایده تا پخش با حضور مهدیار عقابی، عضو باشگاه فیلم سوره، در سالن سعدی عمارت تاریخی سعدی اصفهان برگزار شد.

عقابی در این برنامه به تعریف واژه نماهنگ پرداخت و گفت: نماهنگ یعنی قطعه تصویری بر پایه شعر و موسیقی که دارای روایت است. نماهنگ به دو دسته آرشیوی و تولیدی تقسیم می‌شود، دوره نماهنگ آرشیوی تمام شده است و این نماهنگ اصلا جذاب نیست. همه جذابیت نماهنگ به تولیدی بودن آن است و اینکه بتواند یک روایت خوب ایجاد کند.

وی نماهنگ را یکی از جذاب ترین موارد هنرهای تصویری دانست و افزود: تدوینگری که ریتم و روایت را به خوبی می‌شناسد نماهنگ ساز خوبی خواهد شد، عکاسان خوب نیز در ساختن نماهنگ بسیار موفق هستند.

عقابی با اشاره به اینکه باید سلیقه شخصی خود را بالا ببرید و هنر ذاتی با ممارست و تمرین و زیاد دیدن می‌شود، خاطرنشان کرد: نماهنگ بر دو نوع است؛ نماهنگ قصه گو و نماهنگ فرم گرا.

عضو باشگاه فیلم سوره و دانش‌آموخته رشته سینما ادامه داد: نماهنگ قصه گویی نماهنگ مورد علاقه ایرانی‌ها است زیرا به روایت علاقه دارند و خارجی‌ها بیشتر نماهنگ فرم گرا را می شناسند و امکانات ساخت آن را دارند.
در مرحله اول کار با ساختن نماهنگ سفارشی شروع کنید

سازنده نماهنگ اشتیاق گفت: کار سفارشی در حوزه نماهنگ دوگونه است، یکی اینکه شعر وجود دارد و به شما موسیقی می دهند که بر اساس آن تصویری بسازید، دوم آنکه اول ایده وجود دارد بعد تبدیل به شعر و موسیقی می شود. در مرحله اول بهتر است از گزینه اول شروع کنید و با شعر و موسیقی آماده قطعات تصویری بسازید.

کارگردان اثر “چای روضه” افزود: در حوزه نماهنگ هیچ فضای آکادمیکی وجود ندارد و هرچه در این نشست گفته می شود از حاصل تجربیات شخصی است.

عقابی ادامه داد: اگر شعر و موسیقی را خط شاخص این فرایند بگذارید ایده به سه روش ایجاد می شود. برخی ایده ها به‌صورت مماس با شعر و موسیقی جلو می‌رود برخی موازی و برخی متقاطع که در این آخری کار سخت تر است.

این هنرمند نماهنگ ساز به بیان شباهت‌های این سه روش و تفاوت های آن پرداخت و گفت: تفاوت روش موازی و مماس در فهم مضمون و فهم روایت است و در روش متقاطع، فهم نقاط عطف روایی مهم است و رسالت موزیک ویدیو این است که همه را کنار یکدیگر جمع کند.
ایده خلاق به تجهیزات نیازی ندارد

علی شمس تهیه کننده نماهنگ نیز خاطرنشان کرد: معمولا از ایده تا پخش اتفاقاتی می‌افتد که بیشتر اجرایی هستند و ایده و پخش هر دو تخصص است و فروش در موزیک ویدیوها به منزله همان پخش است.

وی با اشاره به اینکه اکثر سرودها و ایده‌ها همه در یک سطح هستند و متأسفانه از روی هم تقلید می‌کنند، به تعریف ایده پرداخت و گفت: ایده یک فرایند است و رسیدن به ایده ای که از تهیه کننده و سرمایه‌گذار دل می برد که بر روی آن سرمایه گذاری کند با زیادخواندن و زیاد دیدن رخ می دهد. ایده خلاق نیاز به تجهیزات ندارد و خودش جذاب است.

شمس افزود: بستر مناسبی برای دیدن نماهنگ وجود دارد که باید از آن به‌خوبی استفاده کرد. موزیک ویدیو برای پر کردن شکاف بین نسلی و شکاف سیاسی و غیره ساخته می‌شود، مانند یک قهرمان که می آید و همه را در یک نقطه دور هم جمع می‌کند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=49894

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا