رویدادهنرمندان

حافظ، شاعر غریب زمانه ماست

به گزارش کامینگ سون موزیک: علیرضا شفاهی با حضور در برنامه “گفتاهنگ” رادیو گفت‌و‌گو با اشاره به علاقه مندی به موسیقی از دوران کودکی گفت: «از کودکی می خواندم و همواره شنیدنِ موسیقی ایرانی برایم لذت بخش بود.»

وی ادامه داد: «آلبوم نیلوفرانه استاد افتخاری به تازگی وارد بازار شده بود. با این سبک از موسیقی برای نخستین بار به شکلی متفاوت درگیر شدم. آن زمان 11 سال سن داشتم و آن مجموعه موسیقیایی به شدت در بنده اثر گذار بود.»

***با صدای استاد افتخاری درگیر بودم

شفاهی افزود: «از سنین بسیار پایین برخی قطعات استاد ناظری را زمزه می کردم اما سبک استاد افتخاری مرا با خود درگیر کرده بود.»

وی به رادیو گفت وگو گفت: «آلبوم یاد استاد نیز به بازار آمد. آثار استاد تجویدی را بازخوانی کرده بود. از آن به بعد نتوانستم از این سبک موسیقی دل بکنم. جنس صدای استاد افتخاری مرا درگیر کرد و از آن پس پیگیر این آثار بودم.»

شفاهی ادامه داد: «آن زمان موسیقی پاپ هم روی کار آمده بود ولی مرا جذب نمی کرد اما سبک سنتی جذبه عجیبی برایم داشت. بصورت خودآموز با آلبوم ها کار می کردم و تلاش داشتم آواز را یاد بگیرم.»

***مردم توان آب‌تنی در دریای موسیقی ایرانی را ندارند

این خواننده موسیقی ایرانی افزود: «در سن 20سالگی نزد اساتید موسیقی ایرانی آموزش را شروع کردم و عظمت موسیقی ایرانی مرا بهت زده کرد. هرگوشه و آواز جدیدی که فرا می گرفتم به اندازه صدها سال معلومات به من منتقل می شد.»

شفاهی گفت: «فراز و فرودهای آواز ایرانی به قدری مهندسی شده است که بسیاری مردم توان درگیر شدن با این دریا را ندارند چون این جذبه بی نهایت اثر گذار است.»

***نواختن عاشق را با چشم دل می دیدم

وی افزود: «با شروع فرا گرفتن موسیقی آوازی گویی در یک حال بی زمان قرار گرفتم. دریافتم یک فرد عاشق در گوشه ای از این دیار حالی خوش را یافته؛ نغمه ای ایجاد کرده و این نغمه طی قرن ها و نسل ها به ما رسیده.»

شفاهی گفت: «در چنین فضایی گویی فرد وارد یک دنیای بدون زمان می شود و حال و هوای لحظه خلق آن موسیقی و قطعات به ما منتقل می گردد. وقتی آواز دشتی را کار می کردم، عاشقی را می دیدم که برای معشوق خود نی می زند.»

***موسیقی ذائقه ساز است

وی بار دیگر به احوال خوش موسیقی ایرانی سخن گفت و افزود: «اگر فرد مدتی به یک نوع غذا از جمله فست فود روی آورد، قطعا سلیقه ای متفاوت می یابد. این تغییر ذائقه در مخاطب نیز روی می دهد. فرد هر آنچه از گذشته شنیده است را بعنوان ذائقه با خود دارد. سلیقه این فرد دارای سیر تنزل یا صعود است و موسیقی کاری می کند که این ذائقه تضعیف یا تقویت شود.»

شفاهی ارتباط با شعر را مقدم بر نزدیکی به موسیقی دانست و گفت: «وقتی یک قطعه شعر به زبان امروز ما نزدیک نباشد، هم نسلان ما قادر به ارتباط گرفتن با آن نیستند. این زبان شعری نیازمند آموزش است تا مخاطب را جذب کند.»

***مردم امروز با حافظ غریبند

این موسیقی دان ادامه داد: «بیش از 81درصد اقشار جامعه با حافظ ارتباط نمی گیرند. متاسفانه در محاوره های امروز غرق شده ایم و هیچ تلاشی برای یافتن معانی کلمات شعر در کلام حافظ احساس نمی کنیم.»

شفاهی افزود: «تهیه کننده های موسیقی نیز در ذائقه مخاطب موثر هستند؛ وقتی تهیه کننده روی موسیقی ضعیف مانور می دهد، خوراک ذهنی جامعه را به سمت افول هدایت می کند.»

***سواد؛ قدم اول در فهم موسیقی ایرانی

همچنین محمود توسلیان، عضو کانون پژوهشگران خانه موسیقی با حضور در برنامه “گفتاهنگ” رادیو گفت وگو با اشاره به اینکه خوانندگان در چند سال اخیر تلاش دارند موسیقی فاخر ایرانی را به عموم جامعه نزدیک کنند، گفت: «فهم و درک و دریافت این نوع موسیقی نیازمند سوادی خاص است و لذا در حوزه ارزش و اهمیت آن از سوی جوانان دچار مشکل هستیم.»

وی ادامه داد: «صدای آقای شفاهی قابلیت موسیقی اصیل ایرانی را داراست و نیم نگاهی نیز به موسیقی عمومی دارد.»

***مژده خلق یک صدای جدید را می دهم

توسلیان با بیان اینکه موسیقی این خواننده –شفاهی- را نمی توان به موسیقی پاپ نزدیک دانست و تصریح کرد: «بنده مژده می دهم که صدایی جدید وارد موسیقی ایران می شود.»

این منتقد موسیقی خاطرنشان کرد :«موسیقی ایرانی تحولاتی را در شخص ایجاد می کند که گویی فرد نیمی دیگر به خود اضافه می کند و احوالات شخصی موسیقی دان یا خواننده را تغییر می دهد و نوعی از جنون به معنای مثبت در فرد پدیدار می گردد.»

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=4962

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا