موسیقیموسیقی ایران

پروژه موسیقی پایتخت عشق، چهار فصل را به موسیقی گره می‌زند

به گزارش کامینگ سون موزیک: پروژه موسیقی چهارفصل پایتخت عشق یکی از پروژه های موفق هنرمندان موسیقی تبریز است که در قالب چهار قطعه موسیقی تولیده شده و هر یک از آن قطعات از اوایل سال ۱۴۰۰ وهمزمان با فصل های بهار، تابستان و پاییز منتشر شده است.

پروژه موسیقی چهارفصل پایتخت عشق یکی از پروژه های موفق هنرمندان موسیقی تبریز است که در قالب چهار قطعه موسیقی تولیده شده و هر یک از آن قطعات از اوایل سال ۱۴۰۰ وهمزمان با فصل های بهار، تابستان و پاییز منتشر شده است. شعرروان، ملودی زیبا و صدای گیرای خوانندگان، سلیقه‌ی خوب در تنظیم و استفاده مناسب از ظرفیت‌های بصری در موزیک ویدیوها در این آثار باعث شده این قطعات موسیقی جایگاه ویژه ای در میان مخاطبان موسیقی پاپ داشته باشد و علاقه‌مندان موسیقی پاپ را متوجه فعالیت‌های هنرمندان غیرپایتخت نشین کند.

این گروه با همکاری تنی چند از هنرمندان جوان شهرمان به نتیجه رسیده که در این مجال به قسمتی از صحبت های آن ها پرداخته ایم.

استفاده از ظرفیت موسیقی سنتی و تلفیق آن با موسیقی پاپ

امیر بقراطی یکی از خوانندگان این پروژه گفت: این پروژه یک جریان سریالی است که قطعات موسیقی در آن با یک نگرش تلفیقی موسیقی ایرانی و پاپ ساخته و اجرا شده است.

بقراطی با اشاره به اینکه این پروژه به شکل چهار فصل پیش برده می‌شود، ادامه داد: در این پروژه بنا بود بهار آغازگر جریان و سرشار از شور و هیجان باشد، تابستان این عشق به اوج و شعف برسد و پاییز اتمام این عشق و حزن ناشی از آن باشد و زمستان دورانی است که در سوگ و تنهایی ادامه خواهد یافت.

وی یادآورشد: تمام تلاش ما این بوده که در این اثر از کارهای مارکتی پرهیز کنیم و پروژه را طوری پیش ببریم که قطعات تاریخ مصرف نداشته باشند.

فصل‌ها نمادی از حیات یک عشق

آرمین علیخانی آهنگساز و دیگر خواننده‌ پروژه‌ پایتخت عشق از آغاز این پروژه در بهمن ۹۹ خبر داد و خاطرنشان کرد: در ابتدای کار قرار بود تنها یک قطعه به صورت تک ترک اجرا شود ولی پس از مشورت تیم، به این نتیجه رسیدیم که وقتی می‌توانیم مطابق تجربه‌ی بهار، موسیقی را به المان و حال و هوای فصل گره بزنیم، تصمیم بر ساخت فصل‌های دیگر گرفتیم.

علیخانی یادآور شد: برای اجرای این پروژه تعداد زیادی از آهنگ‌های دهه‌ی ۵۰ را بررسی کردیم تا علت جذابیت و نوستالژی بودن آنها را در کارهایمان نشان دهیم و امیدوارم در این راه موفق شده باشیم.

وی همچنین گفت: در قسمت های اول شعر که به فصل نوروز اشاره می‌کرد این فضا برای من نوروز شهر اصفهان را یادآور میشد و من با لمس این فضا ملودی را ساختم که با توجه به حس و حال من در هنگام ساخت متد کلی قطعه با نگاهی به درآمد در دستگاه اصفهان پیش رفته است.

بهار آغازگر عشق و جوانی

علی صالحیان ترانه‌سرای پروژه‌ پایتخت عشق نیز محتوای این اثر را شرح حال زندگی شخصی دانست که در بهار، عشق را تجربه می‌کند، در تابستان به اوج عشق و شور می‌رسد، در پاییز این عشق به پایان می‌رسد و در زمستان شاهد جنون حاصل از تنهایی هستیم.

دوری از داستان پردازی در تصویربرداری

نانی دباغی کارگردان این پروژه گفت: در اتاق فکر تصمیم گرفتیم از هرگونه داستان‌پردازی دوری کنیم چرا که ترانه و موسیقی به اندازه‌ی کافی حرف برای گفتن داشت. در ساخت ویدئوکلیپ نیز از نور و لوکیشن مناسب با فصل‌ها استفاده کردیم. در طراحی لوگو نیز از پنجره‌های ارسی و معماری دوران مشروطه استفاده کردیم.

عطا شرقی تنظیم‌کننده‌ی قطعات این پروژه نیز با بیان اینکه با دو چالش بزرگ روبرو بودیم، اضافه کرد: با توجه به اینکه کار باید در هر فصل مختص خود آماده می‌شد با چالش زمان مواجه بودیم و ژانر کاری نیز تلفیقی بود که آشنایی زیادی با آن نداشتم. دیگر اینکه اکثر سازهای مورد استفاده به صورت زنده ضبط شدند و به جز سازهای زهی از نوازندگان بومی استفاده کردیم.

رونمایی از پروژه موسیقی چهارفصل پایتخت عشق در هتل بوتیک ارسی

چندی پیش در هتل بوتیک ارسی یک مراسم رونمایی و نقد و بررسی برای این پروژه موسیقی چهارفصل پایتخت عشق برگزار شد که در این مراسم جمعی از اهالی موسیقی همچون استاد اسفندیار قره باغی، یاشار شادپور رهبر ارکستر فیلارمونیک تبریز، غلامرضا میرزازداه رئیس انجمن موسیقی آذربایجان شرقی و … و همچنین اصحاب رسانه حضور داشتند.

باید فضایی برای حمایت از کارهای فاخر فراهم شود

اسفندیار قره‌باغی پیشکسوت موسیقی کشور نیز از المان‌های بکار رفته در این اثر تقدیر کرد و آثار ساخته شده ارزشمند دانست و گفت: باید فضایی فراهم شود تا از کارهای فاخر حمایت شده و جلوی اجرای کارهای ضعیف گرفته شود.

وی ادامه داد: این موسیقی که در قالب چهار قطعه و با اشاره به چهارفصل ساخته شده است برای من یادآور مجموعه چهارفصل ویوالدی است.

پروژه چهارفصل پایتخت عشق از یک اتاق فکری قوی بهره برده است

رئیس انجمن موسیقی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه این پروژه از یک اتاق فکری قوی بهره برده است گفت: آنچه که پس از دیدن و شنیدن این قطعات به ذهن من میرسد این است که در پشت همه کارهای این پروژه یک اتاق فکری قوی وجود دارد و به نظرم یکی از نقاط قوت این کار به حساب می آید.

غلامرضا میرزازاده به اشاره به عدم استقبال مخاطبان از خرید آلبوم موسیقی یادآور شد: با توجه به اینکه در حال حاضر با وجود بستر اینترنت و در درسترس قرار گرفتن تمام آثار موسیقی مخاطبان به خرید آلبوم موسیقی رغبتی نشان نمی دهند و این موضوع در عرصه موسیقی ضعف بزرگی شمرده می شود.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان کارهای با کیفیت باید به موضوع بازگشت سرمایه نیز توجه داشته باشند، متاسفانه انجمن موسیقی از لحاظ مالی امکانات کافی را برای حمایت از هنرمندان موسیقی ندارد اما هنرمندان موسیقی باید به جذب سرمایه از بخش خصوصی توجه ویژه داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به آثار تولید شده مارکتی گفت: متاسفانه مافیای موسیقی به دنبال تولید آثار مارکتی هستند ودر این میان هنرمندان شهرستانی توان رقابت با این آثار را ندارند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=49509

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا