موسیقیموسیقی ایران

جشنواره ملی موسیقی جوان در مناطق کردنشین گفتمان ایجاد کرده است

به گزارش کامینگ سون موزیک: ناصح بهرام‌بیگی معتقد است؛ بخش نواحی جشنواره ملی موسیقی جوان شور و هیجانی در منطقه کردنشین ایجاد کرده و باعث ایجاد گفتمان شده است.

ناصح بهرام‌بیگی (استاد موسیقی و داور جشنواره موسیقی جوان) معتقد است؛ بخش نواحی جشنواره ملی موسیقی جوان شور و هیجانی در منطقه کردنشین ایجاد کرده و باعث ایجاد گفتمان شده است.

بهرام‌بیگی ضمن اشاره به این نکته که همراه با اساتیدی چون بهمن حاج‌امینی و مهدی احمدی داوری موسیقی کردستان را برعهده داشته، تشریح کرد: چند سالی است که برخی سازهای موسیقی بومی از جمله نرم‌نای، دوزله، شمشال و ضرب و تنبک کردی به جشنواره اضافه شده و با استقبال گروه‌های سنی نوجوان و جوان روبرو شده است.

این داور بخش نواحی از کم شدن استقبال گروه سنی ج در جشنواره خبر داد و افزود: البته این دوره جشنواره به صورت مجازی برگزار شده بود و شرکت‌کنندگان باید آثارشان را بارگذاری می‌کردند. مشکلات اینترنت به کم شدن تعداد شرکت‌کنندگان بی‌ارتباط نیست.

این استاد موسیقی کردی تاکید کرد که به طور کلی استقبال از جشنواره دست کم در مناطق کردنشین قابل اعتنا بوده‌است. او در این باره گفت: در این سال‌های اخیر هر بار جنب‌و جوشی در میان جوانان و نوجوانان به راه می‌افتد، تمرین می‌کنند، تعامل می‌کنند، اجراهای تک‌نوازی ضبط می‌کنند و در مجموع حال و هوای خاصی ایجاد می‌شود.

بهرام بیگی یکی دیگر از تاثیرات کرونا بر جشنواره را یک مرحله‌ای شدن جشنواره دانست و توضیح داد: شرکت‌کنندگان با همان آثاری که به مرحله انتخاب فرستاده‌اند، در مرحله نهایی داوری می‌شوند یعنی فرصت یک اجرای دقیق و حساب‌شده روی صحنه را از دست داده‌اند، در نتیجه ممکن است در مجموع بالاترین کیفیت ممکن یا تمام پتانسیل شرکت‌کنندگان در جشنواره بروز نکرده باشد و در واقعیت سطح کیفی اجرای شرکت‌کنندگان از این بهتر باشد.

این استاد موسیقی امیدوار است با رفع این محدودیتها، جشنواره بهتر و پربارتر از همیشه ادامه پیدا کند چرا که به اعتقاد بهرام‌بیگی جشنواره موسیقی جوان مقدمه‌ای برای حضور جوانان و نوجوانان در سایر جشنواره‌هاست.

این استاد موسیقی افزود: چند سالی است که شرکت‌کنندگان جشنواره موسیقی جوان گروه‌هایی تشکیل می‌دهند یا با هنرمندان باسابقه همراه می‌شوند و در جشنواره موسیقی فجر هم شرکت می‌کنند. گاهی برخی از آن‌ها را به جشنواره‌های دیگر مناطق مانند کرمان یا جشنواره‌های خارج از کشور مثل ترکیه و عراق و آذربایجان هم می‌فرستیم.

به اعتقاد بهرام‌بیگی، شرکت در جشنواره‌های متعدد هم آرشیو ذهنی جوانان را تقویت می‌کند، هم پشتوانه هنری و حرفه‌ای برای آن‌ها محسوب می‌شود و هم با نوازندگی تکنیکی و دقیق آشنا می‌شوند.

داور بخش نواحی جشنواره، تاثیر جشنواره ملی موسیقی جوان را قابل اعتنا برشمرد و گفت: حضور در جشنواره بخصوص در سال‌های قبل از کرونا برای شرکت‌کنندگان تجربه خیلی خوبی است چون می‌توانند با هنرمندان دیگر تعامل کنند، اساتید را ببینند و از راهنمایی آن‌ها بهره ببرند، روی صحنه بروند و اجرای حرفه‌ای را تجربه کنند و حتی خاطرات خوبی از جشنواره برایشان به یادگار بماند.

بهرام‌بیگی تاکید کرد که همیشه حامی و پشتیبان جشنواره بوده‌ام و جوانان را به شرکت در آن تشویق کرده‌ام چرا که تجارب زیادی برای آن‌ها یه ارمغان می‌آورد.

او اضافه کرد: جشنواره ملی موسیقی جوان کارناوال نیست، کاملا جدی و تخصصی برگزار می‌شود و اساتید به شرکت‌کنندگان سخت می‌گیرند. جشنواره کاملا علمی است و شرکت‌کنندگان باید روایت‌های اصیل و درست از موسیقی فکلور ارائه کنند.

این داور در پایان گفت شاید جشنواره نواقصی داشته باشد، اما بهتر است نیمه پر لیوان را ببنیم و تلاش کنیم روز به روز بهتر شود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=49490

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا