موسیقیموسیقی ایران

نوازندگان افغان دنبال حفظ میراث خود در کشورهای دیگر

به گزارش کامینگ سون موزیک: گروهی از موسیقیدانان افغانستان به دنبال قدرت گرفتن طالبان در این کشور به پرتغال مهاجرت کرده‌اند.

وقتی طالبان در افغانستان قدرت را به دست گرفت،‌ مویسیقیدانان افغانستان آینده‌ خود را در مخاطره می دیدند.

«شکوفه صافی» که یک رهبر ارکستر ۱۸ ساله است، در نتیجه این اتفاق از افغانستان رفت. او که حالا به خانه جدیدش در پرتغال رسیده، احساس امنیت می‌کند اما رویای او بازگشت به افغانستان و بازگرداندن موسیقی به خیابان‌های کشورش است.

«شکوفه» که روز دوشنبه به همراه ۲۷۲ عضو دیگر از موسسه ملی موسیقی افغانستان (ANIM) از جمله هنرآموزان و کارکنان به لیسبون پایتخت پرتغال رسید، می‌گوید رویای بزرگش بازگشت به افغانستان و آموزش موسیقی به نسل جوان‌تر است.

«صافی» یکی از موسیقیدانان ارکستر موسیقی زنان «زهره» بخشی از موسسه ملی موسیقی افغانستان است. این گروه در برخی از بزرگترین سالن‌های کنسرت جهان، از نیویورک گرفته تا عمان،‌ تجربه اجرا داشته‌اند.

پرتغال به تمام اعضای موسسه ملی موسیقی افغانستان و اعضای خانواده درجه اول آن‌ها پناهندگی اعطا کرده است.

در فاصله حکومت طالبان در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ موسیقی ممنوع بود. با این حال طالبان هنوز به طور رسمی این ممنوعیت را اعلام نکرده اما دستور توقف پخش موسیقی از رادیو در بخش‌هایی از افغانستان را صادر کرده است.

به محض اینکه طالبان در افغانستان قدرت را به دست گرفت،‌ «احمد سرمست» مدیر و بنیانگذار موسسه ملی موسیقی افغانستان به این نتیجه رسید که باید هنرآموزانش را از کشور خارج کند. این گروه پیش از آن که به پرتغال برسند، با کمک خیرین به قطر گریختند.

«مرضیه انواری»‌ که یک موسیقیدان جوان افغان است می‌گوید از اینکه به پرتغال رسیده بسیار خوشحال است؛ چراکه تمام دوستانش لبخند بر لب دارند. این هنرمند معتقد است اعضای این گروه آینده افغانستان هستند.

با اینکه شاید آینده موسیقی در افغانستان کم‌فروغ به نظر برسد اما «سرمست» اطمینان دارد هنرآموزان او اکنون نه تنها می‌توانند رویاهای هنری خود را دنبال کنند بلکه میراث غنی موسیقی افغانستان را نیز حفظ می‌کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=48839

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا