موسیقیموسیقی ایران

درباره سازِ کالیمبا چه می دانید؟

به گزارش کامینگ سون موزیک: کالیمبا شاید یکی از جذاب‌ترین‌ آلات و ادوات موسیقی در میان سازهای کمتر شناخته شده امروز باشد. البته ممکن است برخی از شما پیش از این در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهایی را از این ساز مرموز، زیبا و حیرت‌انگیز دیده باشید. این ساز که با نام پیانو بندانگشتی نیز شناخته می‌شود، یکی از ترندهای روز در میان سازهای موسیقی به شمار می‌آید.

کالیمبا از یک بدنه و حدود ۸ تا ۱۷ تیغه تشکیل می‌شوند. پیانو بندانگشتی به خصوص در میان ژاپنی‌ها و مردم ساکن ایالات متحده طرفداران زیادی دارد. در طول قرن بیستم نیز، هنرمندان زیادی شروع به استفاده از این ساز در موسیقی‌های خود، به خصوص در سبک پاپ و زیرژانرهای آن کردند. در این میان ممکن است شما با نام موریس وایت از گروه Earth, Wind & Fire آشنا باشید.

ساز کالیمبا چیست؟

بر خلاف چیزی که شاید به ذهن شما خطور کند، این ساز نه یک ابداع مبتکرانه قرن بیست و یکمی، بلکه یک ساز باستانی افریقایی است. منشا شکل‌گیری کالیمبا به روشنی مشخص نیست. با این حال، گفته می‌شود که کالیمبا (یا ریخت ابتدایی آن با نام امبیرا) متعلق به مردم قبیله شونا است. محل زندگی این قبایل کشورهای زیمبابوه و قسمت‌هایی از افریقای جنوبی است. البته ریخت‌های دیگری از همین ساز در میان مردم نیجریه نیز مرسوم است.

با این حال برای اولین بار، شخصی به نام هیو تریسی بود که ساز کالیمبا را به دنیای مدرن معرفی کرد. او با ایجاد تغییراتی در ساز، آن را به تکامل رساند و توانست آوازه‌ی آن را در جهان بپراکند. معنی نام کالیمبا در زبان بانتو، زبان مردم شونا، «موسیقی کوچک» است.

انواع کالیمبا

امبیرا یا همان کالیمباهای اولیه، از بدنه‌هایی از جنس مفرغ، سنگ و حتی پوسته خالی میوه ‌هایی مثل کدو و نارگیل ساخته می‌شدند. در خیلی نقاط آفریقا نیز، کالیمبا با استفاده از نی بامبو ساخته می‌شد. با این حال، تریسی که یک محقق کارکشته موسیقی‌های محلی بود، تصمیم گرفت که آن را از جنس چوب‌های درختی بسازد. علاوه بر آن، تیغه‌های کالیمبا را نیز با کمک فلز ساخت.

این تغییرات کمک کرد تا کالیمبا بتواند به عنوان یک ساز بین‌المللی شناخته شود. کالیمباهای ساخته شده توسط تریسی به نام تربل شناخته می‌گردند که ۱۷ نت را در بر دارند. البته پیانو بندانگشتی نوع دیگری نیز وجود دارند که به آن سلست گفته می‌شود. کالیمبای سلست صدای نسبتا گرفته‌تری نسبت به تربل دارد. علاوه بر آن، کالیمبای آلتو با ۱۵ نت نیز وجود دارد.

دسته بندی دیگری هم برای توصیف ویژگی‌های کالیمبای چوبی وجود دارد که بنا بر آن، این سازها به دو دسته فلت و آکوستیک بخش‌بندی می‌شوند. تفاوت این دو، وجود سوراخی در وسط بدنه کالیمباهای آکوستیک است که موجب تشدید صدا و در نتیجه، تقویت بلندی و پژواک موسیقی نواخته شده می‌شود. البته برخی از کالیمباها امکان اتصال به پیکاپ را دارند. پیکاپ می‌تواند به شما این اجازه را دهد که ساز خود را به آمپلی‌فایر متصل کنید.

امروزه برای ساخت کالیمبا، از چوب‌های مرغوبی مانند کافور، افرا و حتی ماهگون استفاده می‌شود. تیغه‌ی آن را نیز بهتر است از جنس استیل کربنی باشد. این فلز نه تنها در طولانی مدت کیفیت خود را از دست نمی‌دهد، بلکه به مراتب صدای بهتری را نیز تولید خواهد نمود. البته تنها جنس تیغه‌ها در صدای کالیمبا موثر نیست. بلکه صدای آن به جنس بدنه نیز ارتباط دارد. در حال حاضر به جز چوب، می‌توان از مواد دیگری هم استفاده کرد.

کالیمبا فانتزی از جنس کریستال

اگر به سایت فروشگاه کالیمبا استور مراجعه کنید، می‌بینید که کالیمباهای باکیفیت علاوه بر چوب، از جنس کریستال هم ساخته می‌شوند. این کریستال در واقع از جنس اکرلیک است. کالیمباهای کریستالی مزایا و ویژگی‌های خاص خود را دارند. با این حال، این ویژگی‌ها با بهایی به دست آمده‌اند. مهمترین محدودیتی که استفاده از کریستال در بدنه کالیمبا به وجود می‌آورد، افزایش وزن آن است.

با این حال، این افزایش وزن به گونه‌ای نیست که نتوان به راحتی از کالیمبا استفاده کرد. کالیمبا کریستالی به مانند همتایان خود در سایر سازها (شاید شما هم پیانوها یا سازهای کریستالی را پیش از این دیده باشید) مدلی فانتزی و با ویژگی‌های خاص به شمار می‌رود. مهمترین این ویژگی‌ها، زیرتر شدن صدای برخاسته شده از آن است.

کدام برند کالیمبا بهتر است

در حال حاضر، ساز کالیمبا در سراسر جهان تولید و به فروش می‌رسد. این ساز مانند هر محصول دیگری، باید توسط متخصصان ساخته شده تا بالاترین کیفیت را داشته باشد. مشهورترین برندهای سازنده در حال حاضر سگا و جکو هستند. گفته شده است که جکو به صورت عمومی کالیمباهای بهتری را تولید می‌کند. با این حال این موضوع بسته به هر کالیمبای خاص متفاوت خواهد بود.

البته نباید از کنار نام‌هایی مانند لینگ تینگ، هلورو، آپلیلا به راحتی عبور کرد. علاوه بر آن، با کیفیت‌ترین کالیمباها را برندهای کیت‌هاوس و موزیکا ارائه می‌کنند. برند کیمی هم سازنده تخصصی کالیمباهای کریستالی است. قیمت سازهای کریستالی در مقایسه با نمونه‌های چوبی به نسبت ارزان‌تر است.

در انتها بد نیست بدانید که برندهای دیگری هم وجود دارند که با وجود قیمت نسبتا اقتصادی‌تر، می‌توانند کیفیتی مشابه با رقبای بزرگ خود را ارائه دهند. ما به شما برندهای موکارین، مولین را معرفی می‌کنیم. این برندها بسیار کمیاب هستند و عرضه‌کننده‌های محدودی توانایی تأمین و ارائه‌ی آن‌ها را دارند.

اموزش نوت های کالیمبا

یکی از ویزگی‌های جالب کالیمبا سهولت یادگیری آن است. در واقع به دلیل دلنشینی صدا (مانند حالتی که می‌توانید در سنتور ایرانی مشاهده کنید) بدون آموزش خاصی نیز می‌توان این ساز را به صدا در آورده و از آن لذت برد. همچنین با جستجویی ساده در اینترنت، می‌توانید تبلچرهای زیادی را از دشوارترین قطعات موسیقی پیدا کنید که برای پیانو بندانگشتی نوشته شده‌اند.

روش کوک کالیمبا

بد نیست بدانید که کالیبماها از سازهای تقریبا حساس به شمار رفته و ممکن است در اثر رطوبت هوا، تغییر درجه حرارت یا برودت، ضربه و یا فشار از کوک خارج شوند. برای تنظیم یا تیونینگ مجدد آن باید از نوعی چکش مخصوص که برای همین منظور ساخته شده استفاده کرد. با کمک این چکش و یک دستگاه تیون می‌توانید مجددا کالیمبای خود را تنظیم کنید.

کالیمبا چوبی بهتر است یا شیشه ای

احتمالا در فضای اینترنت ویدو نواختن هر دو جنس کالیمبا رو دیده باشید ولی تشخیص تفاوت های این دو کار آسانی نیست به طور کلی کالیمبا های شیشه ای از وزن بیشتری از کالیمبا های چوبی برخوردارند که اینممی تواند در نواختن طولانی دست نوازنده را خسته کند . صدای این مدل نیز زیر تر یا اصطلاحا تیز تر است . در مثابل مدل های چوبی به دلیل ارتعاش خوب بدنه و گاها داشتن حفره (جعبه رزوناس) میتوانند طول صدای بلند تری را از خود تولید کنند . ناگفته نماند اگر شما در مناطقی با آب و هوای شرجی زندگی میکنید چوب کوا و بامبو انتخاب های خوبی برای شما نیست زیرا احتمال ترک برداشتن این نوع چوب ها در این آب هوا دور از ذهن نیست ، پس حتما قبل خرید جنس بنده را به دقت بررسی کنید

در اینجا، به انتهای مطلبی که در مورد ساز افریقایی کالیمبا آماده کرده‌ایم، می‌رسیم. باید گفت که برای درک جادوی این ساز، تنها کافیست تا قطعه ای کوتاه که با آن نواخته شده است را گوش کنید. مطمئنا سحرآمیزی آوای موسیقی کالیمبا شما را نیز فراخواهد گرفت.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=48802

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا