موسیقیموسیقی ایران

کنسرت در ترکیه؛ تجارت یا فعالیت هنری؟

به گزارش کامینگ سون موزیک:  تعطیلی تقریبا دوساله کنسرت‌های خوانندگان داخلی به‌علت محدودیت‌های کرونایی از یک‌سو و از سوی دیگر امکان برگزاری کنسرت در ترکیه باعث شده که برخی‌ مسافران ایرانی هزینه‌های سفر به ترکیه و خرید بلیت‌های گران‌قیمت کنسرت‌ها را تقبل کنند تا بتوانند خواننده محبوبشان را در کشور دوست و همسایه روی صحنه ببینند.

تعطیلی تقریبا دوساله کنسرت‌های خوانندگان داخلی به‌علت محدودیت‌های کرونایی از یک‌سو و از سوی دیگر امکان برگزاری کنسرت در ترکیه باعث شده که برخی‌ مسافران ایرانی هزینه‌های سفر به ترکیه و خرید بلیت‌های گران‌قیمت کنسرت‌ها را تقبل کنند تا بتوانند خواننده محبوبشان را در کشور دوست و همسایه روی صحنه ببینند.

حالا که واکسیناسیون عمومی به‌صورت گسترده انجام شده، شاید اگر کنسرت‌های داخلی در تهران و سایر استان‌ها زودتر راه می‌افتاد، برخی‌ افرادی که صرفا برای شرکت در کنسرت خوانندگان پاپ به ترکیه می‌روند، عطای این سفر را به لقایش ببخشند. البته نمی‌توان منکر شد مخاطبان خوانندگان داخلی در ترکیه صرفا برای شرکت در کنسرت‌ها به این کشور سفر نمی‌کنند و حضور در کنسرت تنها بخشی از سفر آنهاست. اما این تصور برای عده‌ای ایجاد شده که برگزاری کنسرت در ترکیه به‌دلیل برگزارنشدن کنسرت در ایران است. اما آیا این تصور درست است؟

کیوان عرب، مدیرعامل شرکت فرهنگی هنری کیان هنر، در‌باره برگزاری کنسرت‌ خوانندگان داخلی در ترکیه به خبرنگار ما گفت: بسته به میزان تقاضا برای اجرا، یک خواننده انتخاب می‌شود تا در کشور مقصد، کنسرت برگزار کند و این موضوع هیچ ارتباطی به برگزارشدن یا نشدن کنسرت در ایران ندارد. همانطور که می‌دانید، بعضی از خوانندگان که در ماه‌های آینده در ترکیه کنسرت دارند، در کیش یا تبریز هم کنسرت برگزار کرده‌اند؛ مثلا علیرضا طلیسچی که 30آذر در استانبول کنسرت دارد، هم‌اکنون در کیش هم در حال برگزاری کنسرت است. برگزارنشدن کنسرت در تهران و کلانشهرها نیز پیرو عدم‌مجوز ستاد ملی مقابله با کروناست که البته پایان آذرماه اجرای کنسرت در این شهرها هم برقرار می‌شود.

وی پیرامون دلایل اقتصادی این مقوله، برگزاری این کنسرت‌‌ها را برخلاف تصور رایج تجاری‌بودن، ناشی از تلاش برای ترویج هنر و موسیقی ایرانی در کنار تقویت رزومه خواننده‌ و تهیه‌کنندگان دانست و ادامه داد: کنسرت‌های خارج از کشور برای خوانندگان داخلی و برگزارکنندگان آنها توجیه اقتصادی چندانی ندارد؛ زیرا سود هر کنسرت در ایران حدود 30درصد است حال آنکه این رقم در کنسرت‌های ترکیه بسیار کم و در حدود 10درصد است که در برخی مواقع همین سود کم هم به‌دست نمی‌آید.

این تهیه‌کننده، هزینه‌های برگزاری یک کنسرت در ایران و ترکیه را برابر اعلام کرد و گفت: مجموع این ارقام اعم از اجاره سالن و ملزومات آن، هزینه خواننده و کلیه عوامل، حدود 200میلیون ‌تومان است که با هزینه 80هزارلیری در ترکیه تقریبا برابری می‌کند. ضمن آنکه در هزینه کنسرت‌‌های ترکیه، بلیت رفت‌و‌برگشت و اقامت گروه نیز لحاظ شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=48435

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا