موسیقیموسیقی ایران

آغازِ داوری‌ مرحله نهایی جشنواره جوان با پیانو

به گزارش کامینگ سون موزیک: داوری مرحله نهایی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان سه شنبه، نهم آذرماه با ساز پیانو آغاز شد.

آرپینه ایسرائیلیان داور بخش پیانو جشنواره پانزدهم درخصوص عملکرد جشنواره در کشف استعدادهای جوان و ایجاد انگیزه بین نسل جوان گفت: من از دوره هشتم تا به امروز در کنار جشنواره بودم و همیشه شاهد حضور چندین نوازنده با استعداد در هر دوره بودم و این جای خوشحالی است جوانان با استعداد در جشنواره شرکت می‌کنند که این خود نشان از عملکرد موفق جشنواره موسیقی جوان دارد.

وی در ادامه با اشاره به سطح کیفی آثار بعد از اتمام داوری بیان کرد: داوران بخش پیانو برای جلوگیری از تکرار رپرتوار، هرساله سعی کردیم آثار آهنگسازان مختلفی را در فراخوان قرار دهیم و همین مسئله باعث افت تعداد شرکت‌کنندگان و بالارفتن سطح کیفی آثار شرکت‌کنندگان شده است. به همین دلیل طی سال‌های گذشته تعداد شرکت‌کنندگان ساز پیانو نسبت به قبل کمتر شده‌اند اما خوشبختانه بر کیفیت کارشان افزوده شده است.

این نوازنده پیانو افزود: با بررسی آثار، گروه سنی الف آمادگی بهتری نسبت به سایر رده‌های سنی داشتند که البته فکر می‌کنم یکی از دلایلی که گروه سنی ج تمرکز بیشتری بر اجرای خوب قطعات ندارند این است که این جوانان بواسطه داشتن مشغله‌های کاری وقت زیادی برای تمرین ندارند.

داور بخش پیانو پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اشاره به نقاط مثبت و ضعف شرکت کنندگان پیانو گفت: اجراها از نظر کیفی بالا بودند اما متاسفانه بیشترین ضعف در نت‌خوانی نوازندگان بود که فکر می‌کنم علتش حاضر نشدن در کلاس‌های حضوری و نداشتن استاد به واسطه شرایط کرونا بوده است.

ایسرائیلیان همچنین درباره فاکتورهای داوری بخش پیانو بیان کرد: امسال تصویر هیچ کدام از شرکت‌کنندگان را نمی‌دیدیم و فقط از روی صدا ساز آثارشان را داوری می‌کردیم که به نظرم بسیار کار دقیقی‌تری بود و ما داوران پیانو مواردی چون کیفیت، تکنیک، فهم موسیقی، رنگ بندی و اجرای حرفه‌ای را به عنوان فاکتورهای داوری در نظر گرفتیم و آثار را با هم مقایسه کردیم.

این نوازنده باسابقه پیانو درباره تاثیر جشنواره موسیقی جوان بر روند موسیقی کشور گفت: به نظر من برگزاری جشنواره موسیقی جوان در ایران بین نسل جوان انگیزه بالایی ایجاد می‌کند و برای چندین ماه نسل نوجوان وجوان را درگیر خود می‌کند که با اشتیاق شرکت می‌کنند، تمرین می‌کنند،استرس و نگرانی دارند و پرتلاش هستند. به نظرم همه اینها به نفع موسیقی است. درست است که نوازندگان پیانو در بخش موسیقی کلاسیک در کل کشور زیاد هستند اما حضورشان در جشنواره بایستی با آمادگی بیشتری صورت گیرد و همین آماده شدن برای چنین رویدادی به پیشرفت موسیقی کلاسیک بسیار کمک می‌کند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=48150

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا