لینک کوتاه:
جشنواره موسیقیموسیقیموسیقی ایران

شالویی درباره جشنواره موسیقی جوان گفت

به گزارش کامینگ سون موزیک: محمود شالویی درباره جشنواره موسیقی جوان می‌گوید که این رویداد درحقیقت اجتماعی است که جنبه هنری‌اش بر جنبه‌های دیگر فزونی دارد و می‌تواند نقش زیادی در ارتقاء هنر برای هنرمندان داشته باشد.

محمود شالویی ـ سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی ـ درباره تاثیرات جشنواره موسیقی جوان بر جامعه موسیقی گفت:جشنواره‌ها آینه‌هایی از برنامه‌ها در طول سال‌ها و بیانی از رشد، تعالی، رونق و کیفیت هستند. اما این‌که تصور کنیم جشنواره برگزار می‌شود که تاثیر عینی و عملی داشته باشد، شاید نتوان به تنهایی چنین تاثیر فزاینده‌ای را برای آن تصور کرد. به این دلیل که امری مقطعی است، امور مقطعی هم معمولا گذرا هستند و پرشتاب عبور می‌کنند، ما باید همیشه تاثیر را به آموزش‌ و کیفیت آموزش معطوف کنیم. درواقع باید به مواردی از این دست توجه کرد، چون کیفیت آموزش در اجراها نمود می‌یابد و جشنواره‌ها نیز نمادی از اجراهای متعدد هستند. به بیان ساده‌تر، آموزش‌هایی که در طول یک دوره آموخته شده است، در جشنواره‌ها از سوی شرکت‌کنندگان، مجالی برای ارائه و بازنمایی می‌یابد.

سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد درباره حمایت از برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان و اشتغال زایی برای آنان افزود: هنر و هنرمند در قالب‌های محدودکننده اداری قرار نمی‌گیرند. هنرمند باید فرصت، زمان و آرامش برای پیدایش و خلق ظرافت‌های هنری خود داشته باشد.

او اضافه کرد: شکی نیست که باید برای موضوع معیشت و تامین هزینه‌های هنرمند فکر اساسی شود. به‌ هر حال، ما هیچ‌وقت دنبال این نیستیم که یک هنرمند جذب کارهای اداری شود، بلکه باید کاری کرد تا زمینه‌ای فراهم شود که هنرمند بتواند از طریق هنر خود، مسائل معیشتی‌اش را تامین کند. بخشی از این مسئله به رونق اقتصاد هنر برمی‌گردد. یعنی هنر در عین اینکه واجد ارزش‌های متعالی است، در موضوع تامین هزینه‌های مادی و اداره‌کننده هزینه زندگی هم بتواند نقش مکفی داشته باشد.

شالویی تصریح کرد: اگر بتوانیم برای هنر یک هنرمند چنین فرصت و راستایی ایجاد کنیم، یقینا بیشتر موفق شده‌ایم. اما اینکه در جشنواره‌ها گروه‌ها یا افراد برگزیده مورد تشویق قرار می‌گیرند، بیشتر جنبه معنوی دارد. بدیهی است، هرچقدر هم بخواهیم بر مبلغ جوایز جشنواره بیافزاییم، با ارزش هنر برابری نمی‌کند. صرفا باید به جوایز جشنواره به‌عنوان ارزش معنوی نگاه کرد و این که دست‌اندرکاران جشنواره این جوایز را به برگزیدگان می‌دهند تا از اجرای او تشکر کرده باشند. اما آنچه مسلم است اینکه باید برای معیشت هنرمندان، زیرساخت‌هایی فراهم شود. راهش این است که هنر کاربردی شود تا شان و مقام هنرمند برای تامین معاش خود حفظ شود، طبعا شان هنرمند بالاتر از این است که برای مسئله امرارمعاش به سختی بیفتد.

سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد درباره نقاط قوت جشنواره موسیقی جوان نیز توضیح داد: جشنواره موسیقی جوان شور و هیجان زیادی در جوانان ایجاد می‌کند و همچنین، فرصتی برای انسجام برنامه‌های هنری پدید می‌آورد. جشنواره درحقیقت اجتماعی است که جنبه هنری‌اش بر جنبه‌های دیگر فزونی دارد و می‌تواند نقش زیادی درارتقاء هنر برای هنرمندان داشته باشد. علاوه براین، جشنواره موسیقی جوان زمینه‌ای را ایجاد می‌کند تا شرکت‌کنندگان بتوانند به حیطه‌های بالاتری دست یابند.

سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد افزود: هر رویداد هنری که جنبه نوآوری و خلاقانه خود را از دست بدهد یقینا دچار ضررهای زیادی می‌شود که تکرار آن هم هیچ سودی ندارد. لذا باید همه تلاشمان را به‌کار بگیریم تا جنبه‌های نوآورانه را فزونی بخشیم تا از رهگذر آن، جشنواره‌ها سطح بالاتری را به خود اختصاص دهند.

شالویی با بیان این که به داوران و اهل پژوهش توصیه می‌کند تا کارها را در هر دوره از جشنواره رصد کنند و اگر می‌بینند آثار به حد و اندازه کافی نیست، در برگزاری آن رویداد برای سال آینده تجدید نظر کنند، گفت: اساسا اعتقاد دارم، برای برگزاری هر جشنواره‌ای باید در درجه اول به بنیه‌های علمی آن توجه داشته باشیم و سعی کنیم، جشنواره محل ارائه کارهای نو باشد، نه آثار تکراری. جشنواره‌ها برگزار می‌شوند تا فرصتی را ایجاد کند که هنرمند به واسطه اثری که ارائه می‌دهد دیده شود و هنرش در ابعاد جامعه تسری یابد.

سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد درباره مشکلات آموزش موسیقی در کشور گفت: این یک مشکل بزرگ و اساسی است. زمانی که مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های هنری بودم و آموزشگاه‌ها می‌بایست از ما مجوز می‌گرفتند، شوراهایی را در این ارتباط تشکیل داده بودیم. مثلا در زمینه موسیقی با همکاری خانه موسیقی، در تجسمی با همکاری دفترکل هنرهای تجسمی و… این شوراها باعث می‌شد تا استادان این حوزه‌ها، متقاضایان مجوز آموزشگاه‌ها را مورد ارزیابی قراردهند و این مسئله را بررسی کنند که آیا این افراد قدرت ارائه و انتقال به هنرجویان را دارند یا نه. اما در همان زمان هم مشکلی در این زمینه به وجود می‌آمد و آن این که، کسانی که مجوز می‌گرفتند واجد شرایط بودند؛ ولی به‌هر دلیلی مدیریت آموزشگاه را به دست افرادی می‌سپردند که آن افراد از توانمندی لازم برخوردار نبودند. این مسئله هنوز هم احتیاج به نظارت دارد و باید از صاحبان مجوز آموزشگاه‌ها بخواهیم و آنها را ملزم کنیم تا فقط صاحب مجوز، مدیریت فضای آموزشگاه را به عهده بگیرد و آن را به دیگری واگذار نکند.

او اضافه کرد: دیگر این‌که باید برای استادان، کارت‌های مربی‌گری و استادی صادر شود و درجه استادی آنها مورد ارزیابی قرار بگیرد. یکی از برنامه‌های ما این است که امروز جمع کثیری از هنرمندان را داریم که از توانایی برپایی کلاس و انتقال تجارب و دانش به هنرجویان برخوردارند، ولی تقاضا برای داشتن آموزشگاه را به ثبت نرسانده‌ یا دراین‌باره اعلام آمادگی نکرده‌اند. لذا باید این گروه از هنرمندان را شناسایی کنیم و مورد حمایت قرار دهیم، چه‌بسا آنها تا امروز، امکانات لازم را برای تاسیس این اموزشگاه نداشته باشند. پس اگر به مقوله آموزش هنر با دقت و وسواس نگاه شود و این امر را جدی بگیریم و آن را به اهل فن بسپاریم، یقینا هنرجویانی تربیت می‌شوند که می‌توانند با تکیه بر تجارب و اندوخته استادان، جریان‌های هنری تازه‌تری را رقم بزنند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − نه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن