موسیقیموسیقی ایران

به تقلید در آواز معتقد نیستم

به گزارش کامینگ سون موزیک:  «محمد یادگار» خواننده موسیقی سنتی معتقد است در آواز، صداسازی و صحیح خوانی در موسیقی ارزشمندتر است و تقلید صداهای خاص دیگر جذابیتی برای مخاطب ندارد.

در هیاهوی فضای موسیقی کشور که هر لحظه ملودی‌های متفاوتی در ژانرهای مختلف به گوش می‌رسد و هنرمندان نوچهره ظهور می کنند، هستند خوانندگانی که سال‌ها تلاش و ممارست و آموزش خود را در همکاری با پیشکسوتان موسیقی در مقام آهنگساز به مخاطب ارائه می کنند و ناشران شاخص نیز با حمایت همه جانبه از این هنرمندان سعی در انتشار آنها در سطح وسیع داخلی و خارجی دارند.

محمد یادگار یکی از خوانندگانی است که بیش از دو دهه در عرصه خوانندگی فعالیت دارد و بعد از سال ها آموزش و تمرین در آواز ایرانی، چند ماه است آثارش را با آهنگسازی مهرداد پازوکی آهنگساز و نوازنده پیشکسوت پیانو و از سوی موسسه فرهنگی هنری نهاله رودکی منتشر می ‌کند. این آثار تاامروز با نام های به سفر فکر نکن، سراب، آرزوی نقش برآب، پرواز با خورشید و عقل و فهم در پلتفرم‌های داخلی و خارجی در دسترس عموم قرار گرفته اند.

اولین قطعات شما به آهنگسازی آقای مهرداد پازوکی ساخته شده، دلیل همکاری با او که سال‌ها از فضای موسیقی دوره بوده، چیست؟

دلیل همکاری من با ایشان توانایی و سلیقه بالای موسیقایی ایشان بود. به نظرم با جایگاهی که مهرداد پازوکی به لحاظ علمی دارد می توان شناخت مردم را از موسیقی ایرانی بالا برد و کمک بزرگی در زمینه معرفی این ژانر از موسیقی کرد.

من به شخصه در تلاشم این همکاری‌ها باعث شود موسیقی ایرانی از آن حالت خشکی و غمی که بسیاری آن را اینگونه باور دارند، بیرون بیاید و حس و حال زنده تری به خود بگیرد. در واقع می خواهم با قطعاتی که تا کنون منتشر کردیم، از جمله به سفر فکر نکن، سراب،آرزوی نقش برآب و غیره نسل جوان حالات شادی و عاشقانه بودن موسیقی ایرانی را بهتر و بیشتر بشناسد.

تقلید در آواز دیگر برای مخاطب جذاب نیست

قطعاتی که تا کنون منتشر کردید به‌صورت آلبوم منتشر خواهد شد؟

قطعاتی که من منتشر کردم به صورت تک آهنگ در دسترس عموم قرار گرفته است و نیاز به انتشار آلبوم نیست؛ چون در حال حاضر دیگر کسی برای شنیدن موسیقی آلبومی تهیه نمی کند و اکثر از اینترنت دانلود می‌کنند ولی شاید در آینده به آلبوم هم منتشرش کردم.

چه قدر معتقد به تقلید در آواز ایرانی هستید؟

به تقلید در آواز معتقد نیستم؛ چون هر کس زنگ صدای خودش را دارد پس تقلید صدایی خاص برای شنونده جذابیتی ندارد. چرا از زنگ اهنگ خود استفاده نکنیم؟ چه اشکال دارد که ما خودمان باشیم و سعی کنیم درست بخوانیم و زیبا ولطیف با صدای خود ساخته خودمان اجرا کنیم؟

آواز ایرانی چه روندی را در ایران طی می‌کند؟

آواز ایرانی متاسفانه مسیر سقوط را طی می‌کند و روز به روز مخاطبان خود را از دست می‌دهد.

به عنوان خواننده چه راهکارهایی وجود دارد که نسل جوان به موسیقی ایرانی توجه بیشتری نشان دهند؟

باید موسیقی ایرانی بیشتر شنیده بشود و حتی دیده بشود. باید بچه ها ببیند و حس کنند چه میراثی در اختیار دارند و در آخر هم اینکه هیچ هنری بدون حمایت بالادستی توان بقا ندارد و باید از طرف مسئولان حمایت بشود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=48061

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا