موسیقیموسیقی ایران

موسیقی دچار بلاتکلیفی است

به گزارش کامینگ سون موزیک: حسین اینانلو بر این باور است که موسیقی خوب صرفا در حوزه دستگاهی خلاصه نمی‌شود و می‌تواند موسیقی پاپ یا راک هم باشد، لذا باید دید چرا از هر طبقه‌ای از موسیقی جنس خوب را معرفی نکرده و در این زمینه حق انتخاب را به مخاطبان نداده‌ایم.

حسین اینانلو، کارشناس موسیقی درباره دلایل توجه نوجوانان به موسیقی سخیف و خوانندگانی همچون تتلو اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما موسیقی آن طور که باید ترویج نشده، درصورتی که کالای فرهنگی باید معرفی شود و زمانی که شما کالای مناسبی معرفی نکنید، عملا گرایش به سمت موضوعاتی که ارزش هنری کمتری دارند بیشتر می‌شود و وقتی شما کالای فرهنگی خوب در حوزه موسیقی معرفی نمی‌کنید، باید توقع این خروجی را هم داشته باشید.

موسیقی خوب صرفا در حوزه دستگاهی خلاصه نمی‌شود

کارشناس موسیقی خاطرنشان کرد: از دیدگاه من موسیقی خوب صرفا در حوزه دستگاهی خلاصه نمی‌شود و می‌تواند موسیقی پاپ یا راک هم باشد، پس باید دید چرا از هر طبقه‌ای از موسیقی جنس خوب را به مخاطبان معرفی نکرده و حق انتخاب به مخاطبان نداده‌ایم.

اینانلو با بیان اینکه وجود ممیزی در کارهای هنری باعث ظهور خوانندگانی مانند تتلو می شود، ادامه داد: برای این فرد با جلوگیری از کارش پتانسیلی فراهم شد که نتیجه معکوس در پی داشت، البته باید این را هم عنوان کرد که آثار این شخص از ابتدا در این حد نازل نبود، اما با سخت گیری‌های متعدد امروز به این وضع دچار شده است.

اینانلو ادامه داد: من اعتقاد دارم فرقی بین تتلو و بسیاری از خوانندگانی که در حال حاضر در سطح کشور ما فعال هستند وجود ندارد، زیرا موسیقی هر دو در سطح پائینی است، در حالی که اگر ما موسیقی پاپ خوب را از مفاخر این رشته هنری شنیده باشیم هیچ گاه نمی‌توانیم به این موسیقی‌های رده پائین گوش کنیم.

وی افزود: اگر جلوی هر کدام از این خواننده‌های امروزی گرفته شود و نتوانند کنسرت برگزار کنند، بروز اتفاقاتی از این دست دور از ذهن نیست.

آهنگساز کشورمان با ذکر این نکته که موسیقی ما ارتباطش با دنیا قطع است، افزود: در حال حاضر در تمام زمینه‌ها جام جهانی شکل گرفته پس در فرهنگ هم باید همین گونه باشد ، زمانی که شما چند مدل کار رپ خوب از دنیا در ایران معرفی کنید، سطح سلیقه مخاطب بالا رفته و اتوماتیک‌وار امثال تتلو کنار می‌روند.

ارائه خوراک موسیقایی برای دهه هشتادی‌ها بسیار مهم است

نوازنده موسیقی ایرانی با اشاره به این مطلب که ارائه خوراک موسیقایی برای دهه هشتادی‌ها بسیار مهم است تاکید کرد: ما اگر از هرچیزی مدل خوبش را ارائه می‌کردیم و در کار هنری جلوی فعالیت هیچ کس را نمی‌گرفتیم و اجازه فعالیت قانونی به خوانندگان می‌دادیم، این اتفاقات امروز پیش نمی‌آمد، اما چون قانونا جلوی فعالیت بسیاری از افراد گرفته شد مانند فنری عمل کرد که جمع شده و همه فکر می‌کنند حتما موضوع خاصی وجود دارد که نمی‌گذارند آن شخص کار کند، پس برویم ببنیم چه چیزی می‌خواند و در نتیجه این اتفاق نامتعارف هم می‌افتد.

اینانلو خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما موسیقی همانند یک بچه یتیم است و اصلا مشخص نیست که چه زمانی قرار است این وضعیت سرو سامان پیدا کند.

وی در ادامه ضمن ارائه راهکارهایی بیان کرد: اولین مسئله این است که آموزش موسیقی در مدارس ما وجود ندارد، پس چه اتفاق فرهنگی قرار است در این مسیر رخ دهد، در صورتی که در کشورهای اروپایی افراد از کودکی با موسیقی آشنا می‌شود، اما در کشور ما حتی بزرگسالان فرق بین ساز  تار و سه تار را نمی‌دانند.

کارشناس موسیقی افزود: اولین قدم این است که شما ساز را بشناسید زیرا بسیاری در همین حد سازی که وجود دارد، از طبقه بندی‌های آن بی خبرند و حتی سازها را در تلویزیون نیز نمایش نمی‌دهند در صورتی که کار فرهنگی یعنی در قدم اول مردم با سازهای موسیقی آشنا شوند و برنامه‌های مستقل موسیقی اجرا شود و همچنین موسیقی از این بلاتکلیفی خارج شود، باید نشان دادن سازها از صدا و سیما از حالت بلاتکلیفی خارج شود زیرا هیچ کسی نمی‌داند چرا سازها را نمایش نمی‌دهند در صورتی که مهم خروجی است که از آن ساز شنیده می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=47862

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا