هنرمندانوفات

تشییع پیکر فرود گرگین‌پور با نوای قشقایی و لالایی همسرش

به گزارش کامینگ سون موزیک: در مراسم تشییع پیکر فرود گرگین‌پور، فعالان عرصه موسیقی و دوست‌داران او حاضر شدند و تعدادی از آنها به یاد این هنرمند سخن گفتند. آنها بیان کرند که فرود گرگین‌پور برای موسیقی قشقایی زحمت بسیار کشید و برای آن پناه ساخت.

مراسم بدرقه پیکر فرود گرگین‌پور، پیشکسوت موسیقی قشقایی روز چهارشنبه ۱۸ دی با حضور افرادی همچون حسین علیزاده (آهنگساز)، شهرام صارمی (موسیقیدان)، افسانه جهانگیری (خواننده قشقایی)، محمدرضا درویشی (پژوهشگر موسیقی)، علی مغازه‌ای (پژوهشگر موسیقی)، دامون شش بلوکی (پژوهشگر موسیقی)، پروین بهمنی (خواننده موسیقی محلی)، علی ثابت‌نیا (مدیرعامل انجمن موسیقی)، پری ملکی (خواننده)، محمد اللهیاری (مدیر کل دفتر موسیقی) و… از مقابل تالار وحدت به سمت شهر آباده در استان فارس برگزار شد.
در این مراسم حسین علیزاده – آهنگساز و نوازنده – درباره فرود گرگین‌پور بیان کرد: او واقعا متعلق به همه ایران است. کسی بود که همیشه نقش به سزایی در معرفی فرهنگ و موسیق ایل قشقایی داشت. مایه افتخار است که با خانواده او آشنا شدم. با آشنایی با خانواده او و موسیقی قشقایی خیلی چیزها یاد گرفتم و ذهنم باز شد. از افسانه جهانگیری، همسرش تشکر می‌کنم که در سال‌های بیماری او مراقبش بود. نامش همیشه جادوانه خواهد بود و موسیقی او به یادگار خواهد ماند.
ابوالقاسم رئیس سادات، از آشنایان گرگین‌پور، نیز گفت: لحظه‌ای که شنیدم فرود رفت، به ذهنم آمد که چشمه مهر و هنر خشکید. او نه تنها در موسیقی، بلکه در ادبیات نیز سرآمد بود. او نه تنها مهر و محبت داشت، بلکه در علم و دانش و خواندن کوشا بود. هیچ گاه فکر نمی‌کردم بتوانم مرگ او را تحمل کنم ولی دنیای بدی است. خیلی متاسفم که این خانواده در مدت کوتاهی بزرگانش را از دست داد.
بابک خزرایی – پژوهشگر موسیقی – هم درباره این هنرمند تازه درگذشته مدتی را خواند که گزیده آن به این صورت است: فرود گرگین‌پور در نظام سفت و سخت ایل قشقایی در خانواده‌ای فرودست به دنیا آمد. او فراز و فرود ایل قشقایی و هویت آن بود. او با دستش می‌دیدید، با چین چشمش می‌خندید و با سازش می‌گفت. گفته‌های او با گفتن تمام نمی‌شود.
سیدعباس سجادی – شاعر – نیز عنوان کرد: صدا و هنر او از اعماق تاریخ می‌آمد. او تنها برای ایل قشقایی موسیقی نمی‌خواند او نغمه خوان غم و غصه سرزمینی بود که مورد تاخت و تاز زیاد قرار گرفته. او در مرزها نمی‌گنجید. موسیقی یک میراث جهانی است. او از خانواده‌ای آمد که پرچم موسیقی قشقایی را به اهتزاز درآوردند. درگذشت او را به همه ایران تسلیت می‌گویم. زمانی که این گلیم را روی پیکر او دیدم به یادم آمد فرهنگ و موسیقی ایران به هم پیوند خورده و موسیقی نواحی ایران یک فرهنگ ملی را رقم می‌زند. خانواده‌های زیادی بوده‌اند که باعث شده‌اند فرهنگ ایل قشقایی پویا و مانا باشد.
افسانه جهانگیری – همسر فرود گرگین‌پور – نیز در سخنانی گفت: از همه شما که در این هوای سرد آمدید تشکر می‌کنم. از استاد علیزاده که فرود واقعا عاشقش بود تشکر می‌کنم. فرود زمانی که در بیمارستان بود و نمی‌توانست حرف بزند وقتی که می‌گفتم آیا می‌خواهی استاد بیاید؟ چشمانش را روی هم می‌گذاشت و حس می‌کردم واقعا خوشحال می‌شود. او در ادامه به یاد همسرش لالایی خواند.
همچنین برادر افسانه جهانگیری اظهار کرد: من درباره فرود سخنی از معلم ایل بزرگ قشقایی می‌گویم. محمد بهمن‌بیگی در یکی از برنامه‌ها گفت، کاری که فرود برای موسیقی کرد از کاری که من برای آموزش بیش از یک میلیون عشایر کردم بزرگ‌تر بود. وقتی که او این را می‌گوید، معنای خیلی عمیقی دارد. فرود گرگین‌پور به موسیقی این قشقایی تعلق ندارد، او یک آدم ملی است. زمانی که او با محمدرضا لطفی، محمدرضا شجریان و حسین علیزاده آشنا شد، یکی از کارهای بزرگش آشنا کردن این استادان موسیقی سنتی با موسیقی قشقایی بود که پناهی به موسیقی قشقایی داد.
در ادامه برزو طیبی پور و منصور رستمی قطعه‌هایی از موسیقی قشقایی خواندند. رحیمی رضایی نیز ایرانی را به زبان ترکی برا فرود گرگین‌پور خواند.
فرود گرگین‌پور شامگاه سه شنبه، دهم دی ماه، پس از تحمل یک دوره بیماری در تهران درگذشت.
او نوازنده سازهای کمانچه، ویلون، پیانو و آهنگساز قشقایی بود، خواهرزاده محمد بهمن‌بیگی، بنیانگذار آموزش عشایری در ایران و برادر دکتر فرهاد گرگین‌پور، آهنگساز موسیقی قشقایی بود.
وی آموزش موسیقی را زیر نظر استادانی چون علی تجویدی، حبیب الله بدیعی، علی‌اضعر بهاری و نورعلی برومند فرا گرفت و تحصیلات تکمیلی در حوزه موسیقی را در دانشگاه تهران گذراند.
«ترکمن صحرا»، «هجران»، «کورآغلو»، «منظومه صنم و غریب» و «مجموعه موسیقی قشقایی» از جمله آثار به جامانده از این هنرمند پیشکسوت موسیقی قشقایی است که بیشتر منابع پژوهشی در حوزه موسیقی اقوام ایران است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=4757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا