بیوگرافیموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

بیوگرافی استاد محمدرضا شجریان و شرح بیماری او

به گزارش کامینگ سون موزیکآشنایی با بیوگرافی استاد محمدرضا شجریان و همسرش کتایون خوانساری و فرخنده گل افشان به همراه عکس های خانوادگی و همسر وی را می خوانید.
محمدرضا شجریان متولد ۱ مهر ۱۳۱۹ در مشهد، خواننده است فارغ التحصیل دیپلم دانشسرای عالی (تربیت معلم) می باشد که بجز شهرت در موسیقی از قاریان مشهد بود و در خوشنویسی خط نستعلیق درجه ممتازی دارد.

از قرآن تا یادگیری سنتور

پدرش قاری قرآن بود به همین دلیل از کودکی تحت تعلیم پدر قرار گرفت تا اینکه در ۱۲ سالگی از رادیو خراسان قران تلاوت می کرد.

در سال ۱۳۳۸ وقتی ۱۹ ساله بود با یک معلم موسیقی آشنا شد و بعد از فارغ التحصیلی از دانشسرای عالی با سنتور آشنا و شروع به یادگیری این ساز نزد استاد جلال اخباری کرد.

کلاس موسیقی و خوشنویسی

در سال ۱۳۴۶ در ۲۷ سالگی با احمد عبادی نوازنده سه تار آشنا شد و در کلاس های موسیقی دان مشهور اسماعیل مهرتاش شرکت کرد.

در ۲۸ سالگی همزمان با موسیقی، خوشنویسی را زیر نظر حسن میرخانی شروع کرد و دو سال بعد در سال ۱۳۴۹ درجه ممتازی را بدست آورد.

شروع خوانندگی + معلمی

شجریان بخاطر مخالفت پدرش مدتی با نام مستعار سیاوش بیدگانی در رادیو آواز می خواند تا اینکه پدر اجازه استفاده از نام اصلی اش را داد.

شجریان بعد از تحصیلات تا سال ۱۳۴۷ دبیر آموزش و پرورش در رادکان خراسان رضوی بود سپس به وزارت منابع طبیعی منتقل شد.

کلاس آواز و تصنیف خوانی

سال ۱۳۵۰ وقتی ۳۱ ساله بود زیر نظر فرامرز پایور استاد موسیقی شروع به یادگیری سنتور و ردیف های آوازی کرد و همزمان زیر نظر چند استاد دیگر شیوه های تصنیف خوانی را گذارند.

اجرای زنده و شرکت

در سال ۱۳۵۴ وقتی ۳۵ ساله بود در جشن هنر شیراز با یک گروه موسیقی اجرای زنده داشت و در سال ۵۴ در ۳۷ سالگی در تلاوت قرآن کشوری اول شد.

در اسفند ۵۷ شرکت موسیقی دل آواز را بنیانگذاری کرد.

بعد انقلاب ۵۷

با شروع انقلاب فعالیت او نیز مثل سایر هنرمندان دستخوش تغییر شد و در یکی دو سال اول چند آهنگ انقلابی و میهنی با ناظری و لطفی داشت.

سپس بیشتر وقت خود را صرف تدریس موسیقی کرد.

ربنای معروف

در سال ۱۳۵۸ وقتی ۳۹ ساله بود برخی از آیات قرآن را صرفا برای تمرین هنرجویان خود خواند، اما این دعا به مدت ۳۰ سال تا قبل از ممنوع الصدایی او در رادیو و تلویزیون در ماه رمضان پخش شد.

کنسرت های جهانی

از سال ۱۳۷۰ وقتی استاد شجریان ۵۱ ساله بود با همکاری پیرنیاکان و مرتضی عیان کنسرت های جهانی خود را شروع کرد.

آلبوم های معروفی چون، دل مجنون و پیام نسیم حاصل این اجراها بود.

ازدواج اول + طلاق

محمدرضا شجریان ابتدا در سال ۱۳۴۰ وقتی ۲۱ ساله بود با فرخنده گل افشان ازدواج کرد که حاصل آن سه دختر و یک پسر بنام همایون بود.

این زندگی بعد از سی سال به طلاق و جدایی ختم شد.

ازدواج دوم

شجریان در سال ۱۳۷۰ در ۵۳ سالگی با دختر ۲۶ ساله بنام کتایون خوانساری ازدواج کرد که حاصل آن تولد پسری بنام رایان در سال ۱۳۷۶ در کشور کانادا بود.

فعالیت های چشمگیر

از شروع دهه ۷۰ شهرت جهانی استاد شجریان نیز شروع شد.

در سال ۷۸ جایزه پیکاسو سازمان یونسکو را گرفت و از سال ۷۹ همکاری با حسین علیزاده و کیهان کلهر را شروع کرد، در دهه ۸۰ از او بعنوان افسانه موسیقی شرق در جهان یاد شد.

سازهای ابداعی

در سال ۸۷ گروه موسیقی شهناز را به افتخار جلیل شهناز نوازنده مشهور تاسیس کرد که از ویژگی این گروه استفاده از سازهای خودشان شامل ساز شاه صراحی، شهر آشوب، شهنواز و … بود.

ابداع این سازهای واکنش منفی استاد حسین علیزاده و استاد لطفی از نوابغ نوازندگی موسیقی را در پی داشت.

حوادث ۸۸ + ممنوعیت

در پی حوادث سال ۸۸ شجریان با یک نامه انتقادی به ضرغامی رئیس صدا و سیما استفاده از سروده های انقلابی بخصوص سرود ایران، ای سرای امید را غیر شرعی خواند و خواستار توقف پخش این آثارش شد.

مدتی بعد آهنگ زبان آتش را خواند که بعد از آن پخش دعای ربنا او نیز در صدا و سیما ممنوع شد و از اجرای کنسرت های او در ایران جلوگیری گردید.

سرطان

در نوروز ۹۵ با انتشار یک کلیپ دردناک از وضعیت ظاهری برآشفته و غیر معمول خود خبر از یک مهمان قدیمی ۱۵ ساله داد که بعدها مشخص شد استاد به سرطان کلیه مبتلا شده است.

افتخارات جهانی

استاد علاوه بری جایزه پیکاسو در سال ۸۷، دیپلم افتخار و نشان موتزارت را از سازمان یونسکو گرفته است، او همچنین سال ۹۳ نشان شوالیه ملی لیاقت را از فرانسه گرفت و در سال ۸۹ جایزه بیتا را از آن خود کرد.

شاگردان معروف

از جمله شاگردان معروف استاد شجربان می توان به حسام الدین سراج ،شهرام ناظری، همایون پسرش، ایرج بسطامی، حمیدرضا نوربخش، معصومه مهرعلی، سینا سرلک و … اشاره کرد.

خبر درگذشت

استاد شجریان بنا بر سیاست خانوادگی از زمان اعلام خبر سرطان خود از سال ۹۵ دیگر در هیچ محفل هنزی حاضر نشد و کمتر کسی موفق به ملاقات با وی شدند.

با این حال در هفته های گذشته وضعیت ریوی ایشان به شدت وخیم گزارش شده و چندین بار خبر فوت ایشان نیز منتشر و تکذیب شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=8630

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا