موسیقیموسیقی ایران

تفاوت و شباهت ساز سه تار و تار

به گزارش کامینگ سون موزیک: تار و سه تار معمولاً دارای ۲۵ پرده می باشند که به صورت ۳ تایی یا ۴ تایی بر روی دسته، بسته می شود مبنای بسته شدن این پرده ها از قدیم بر اساس فواصل دستگاه شور تنظیم می شده است و پرده های اصلی چهارتایی و بقیه سه تایی بسته می شود و این کار کمک شایانی برای شناسایی سریع پرده ها به چشم می کند .

سیم سه تار، چهار تا می باشد.

سیم تار شش سیم می باشد سیم آخری ضخیم تر است و به همراه سیم کنارش دو کوک می شوند انگشت گذاری در تار و سه تار به یک جور است .

تار دارای دست های کمی ضخیم تر می باشد و مقدار انگشت گذاری بر روی آن سخت تر است اما در کل به هم شباهت دارند .

روی کاسه سه تار صفحه چوبی وجود دارد که صدای زیر تر می باشد و با وجود تغییرات آب و هوا و رطوبت صدای آن تغییری نمیکند و البته صدای سه تار از صدای تار کمی ضعیف تر می باشد صدای سه تار دارای ناله های احساسی و سوزناک است اما صدای تار کمتر احساس را به شنونده القا می کند.
روی کاسه تار پوست وجود دارد و این موجب وسعت در صدای ساز می شود اما با وجود کوچکترین تغییر هوا صدای ساز تغییر می کند مخصوصاً در فضایی که دارای رطوبت می باشد پوست تار شل می شود و کمی صدای تار را بم می کند .

جنس کاسه سه تار از ترک های چوب است که به صورت ملاقه ای شکل است اما جنس کاسه تار از کنده درخت توت می باشد به این صورت که کنده درخت توت را به دوقسمت تبدیل می کنند و طبق الگویی داخل آن را می‌تراشند و به یکدیگر وصل می کنند .

اگر بخواهیم آنها را به شخصیت‌هایی جاندار مثال بزنیم باید بگوییم که سه تار به دلیل ظرافت و طنازی شبیه دختران و تار به دلیل چابکی و قوی بودن شبیه به پسران است .

تار بهتر است یا سه تار

پاسخ دادن به این سوال کمی اشتباه است زیرا افراد باید ببینند که به کدام علاقه دارند ولی اگر بخواهید از نظر بودجه مالی در نظر بگیرید سه تار ارزان تر از تار می باشد مثلا اگر قرار است یک سه تار معمولی ۴۰۰ هزار تومان باشد تار مبلغی نزدیک به ۲ میلیون دارد.
اگر بین سه تار و تار شک دارید و مردد می باشید باید به شما بگوییم که بهتر است ابتدا به سراغ سه‌تار بروید اگر شما به سه‌تار علاقه داشته باشید می توانید تار را هم به راحتی یاد بگیرید زیرا شباهت‌های بسیار زیادی با هم دارند و اگر هم علاقه نداشته باشید هزینه بسیار زیادی را در این زمینه نکرده‌ایم اما بدانید که در نوع مضراب زدن این دو ساز با یکدیگر تفاوت دارند ولی اگر تصمیم خود را گرفته اید و خواهید تار بزنید باید به شما بگوییم که بهتر است هزینه خوبی را برای این کار در نظر بگیرید که یک تار استاندارد و مناسب تهیه کنید تا برای شما ماندگار شود .

وزن تار و سه تار

وزن تار کمی سنگین تر از سه تار می باشد شاید هم به همین دلیل بانوان گرایش بیشتری به سه‌تار دارند .

شیوه نواختن تار و سه تار

تار با مضراب نواخته می‌شود ولی سه تار با ناخن انگشت اشاره و گاهی همراه با انگشت وسطی دست راست نواخته می‌شود . می‌توان گفت که مضراب سه تار ناخن انگشتان است و به همین دلیل صدای این ساز ضعیف‌تر است در صورتی که چون تار با مضراب نواخته می‌شود دارای صدای رسا تری می باشد .

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=4741

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا