هنرمندانوفات

یکی از ذخیره‌های موسیقی گوداره مازندران از دنیا رفت

به گزارش کامینگ سون موزیک: عشق‌علی شکارچیان ـ نوازنده دوتار مازندران و از گودارهای مازندران ـ شامگاه روز گذشته در سن تقریبا ۷۰ سالگی به علت بیماری درگذشت.

علی مغازه‌ای، پژوهشگر موسیقی در مصاحبه با ایسنا خبر درگذشت این هنرمند را تأیید کرد و گفت: من دو شب قبل با خانواده این هنرمند صحبت کردم ولی گفتند که احتمال اینکه بهبود پیدا کند وجود دارد؛ البته سه یا چهار روز در بیمارستان امام خمینی ساری بستری بود و بیماری‌اش به سمتی رفته بود که خانواده‌اش یک بار فکرده بودند، فوت کرده است. در نهایت بیماری به او مجال زندگی نداد و شامگاه روز گذشته دار فانی را وداع گفت. عشق‌علی بسیار خوب دوتار می‌زد و آواز گوداری را به خوبی می‌خواند. او یکی از کسانی است که از دست دادنش در موسیقی مازندران یک ضایعه‌ محسوب می‌شود.

او ادامه می‌دهد: این هنرمند پسرعموی ارزمون شکارچیان (خواننده و موسیقیدان سنتی مازندران) و از گودارهای مطرح ساری بود. او ساکن روستای ولوجا در حوالی ۲۰ کیلومتری شمال در جاده‌ی فرح‌آباد ساری و در محدوده‌ طبقده گهر باران ساری بود. خانواده‌ شکارچیان همه اهل موسیقی و از گودارهای منطقه‌ی ساری هستند. از آنها می‌توان بخشعلی شکارچیان، بهرام شکارچیان، عبدالعلی شکارچیان، نادعلی شکارچیان، ملک شکارچیان و حسن شکارچیان را نام برد. عشق‌علی و برادرانش در فستیوال آینه‌دار دوره قبل، مهمان ما بودند.

مغازه‌ای اظهار کرد که مراسم خاکسپاری عشق‌علی شکارچیان عصر امروز در روستای ولوجا صورت گرفت. علت مرگ او مشخص نیست و می‌گویند که به علت بیماری فوت کرده است.

مغازه‌ای همچنین درباره موسیقی گودارها گفت: آنها از خاندان‌های صاحب موسیقی منطقه مازندران هستند این موسیقی به صورت موروثی به آنها رسیده است. کمانچه، ویولن، ضرب و دِتار مازندارنی (دوتار) از سازهای این خانواده است. آهنگ‌هایی که می‌سازند سنتی و مربوط به موسیقی مازندران است. او نیز ذخیره‌ای از موسیقی گودار مازندران بود که از دست رفت.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=4722

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا