موسیقیموسیقی ایران

قصه مازندران با زبان موسیقی شنیدنی شد

به گزارش کامینگ سون موزیک: سرپرست گروه موسیقی «آوای تبری» از ساخت چند پروژه متفاوت و کمتر تجربه شده در حوزه موسیقی منطقه مازندران با حضور نوازندگان جوان این منطقه طی ماه های گذشته خبر داد.

جلال محمدی نوازنده و سرپرست گروه موسیقی آوای تبری ضمن تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های این گروه موسیقایی بیان کرد: فصل تازه فعالیت‌های گروه موسیقی «آوای تبری» از اردیبهشت ماه امسال با تمرکز روی ساخت چند تک آهنگ و نماهنگ آغاز شد که طی آن برای اولین بار نماهنگی از سوی گروه دوتارنوازان «دِتارچی» پیش روی مخاطبان قرار گرفت. نماهنگی که تلاشی برای معرفی ساز دو تار مازندران در قالب یک اثر تصویری بود که تا به امروز در این حوزه شاهد کمتر تجربه‌ای در این زمینه بودیم. به هر حال فکر می‌کنم انجام چنین کاری که بتواند مورد توجه مخاطبان عام موسیقی هم قرار بگیرد یک کار تخصصی است که نیازمند پژوهش و سنجش بیشتری است. از این رو تلاش کردیم تا با تولید این نماهنگ دوتار مازندران را از شرایطی فعلی خارج کرده و در گستره بیشتری به مردم حتی در فضای مجازی معرفی کنیم.

وی افزود: بعد از این نماهنگ ما قطعه «نقاره سماع» را تولید کردیم که طی آن بیش از هفتاد نوازنده ساز «دِسَرکوتن» و ساز «نقاره» مازندران گردهم آمدند و تمام ریتم‌های مازندران در این حوزه را در قالب یک اثر چند دقیقه‌ای آماده کردیم که فکر می‌کنم در نوع خود تجربه کم نظیری است. به هر حال اینکه بیش از هفتاد نوازنده گردهم آمده و تجربه متفاوتی را در حوزه موسیقی مازندران کسب کنند، در نوع خود می‌تواند جالب توجه باشد که فضای جالب توجهی را برای ما فراهم ساخت. کما اینکه حضور تعداد زیادی از نوازندگان مرد و زن مازندرانی برای ساخت یک اثر موسیقایی متفاوت برای خودم تجربه کم نظیری بود که بعید می‌دانم در چنین قالبی شاهد ساخت اثری بوده باشیم.

تلاش کردم در این روزگار کرونایی همراه سایر هنرمندان منطقه مازندران یکی از هنرمندان پرکار عرصه موسیقی باشم تا به واسطه این تلاش شرایط بهتری برای معرفی موسیقی منطقه‌ام به مردم محیا شود
این نوازنده موسیقی با اشاره به پروژه بعدی خود در حوزه موسیقی منطقه مازندران بیان کرد: پروژه بعدی «لگن نوازی» بود که چندی پیش هم از سوی شبکه پرس تی وی پیش روی مخاطبان قرار گرفته و با استقبال مخاطبان این شبکه نیز مواجه شد. ما در این پروژه برای اولین بار از حدود ۱۰۰ هنرمند لگن نوازی دعوت کردیم و از آن‌ها خواستیم تا در این عرصه همراه ما باشند. در خلال این فرآیند ما تلاش کردیم سازهایی همچون «شاخ» و «گوکل» و چند ساز دیگر که بنده روی آنها نوآوری‌هایی را ایجاد کردم نیز به مردم شناسانده شوند. در این چارچوب آنچه طراحی شده بود، به نوعی یکی از بزرگترین اجتماع لگن نوازی ایران بود که در فرم‌های مختلف روی آن کار شده بود. شرایطی که شاید اکنون آنچنان به چشم نیاید اما در آینده‌ای نه چندان دور، آنهایی که می‌بایست متوجه ارزش ماجرا شوند، حتماً به ارزش کارهایی که به آن اشاره داشتم، پی می‌برند.

محمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: پروژه بعدی هم موزیک ویدئو «مازرون» با هدف معرفی هرچه بهتر منطقه مازندران شکل گرفت که بنده در آن کوشش کردم اثر با کلامی را در قالبی متفاوت تولید کنم. در این پروژه هنرمندان زن و مرد مشتمل بر یک گروه کُر به زبان تبری که در منطقه مازندران تشکیل چنین گروهی تجربه نشده بود، اقدام به تولید یک اثر تصویری کردند. ما در این قطعه تلاش کردیم تا با زبان موسیقی مناطق مختلف مازندران از حوزه جنگل تا دریا را به بینندگان ارائه دهیم که خوشبختانه از حال و هوای خوبی هم برخوردار بود.

وی ادامه داد: پس از انجام این کارها ما در مرحله پنجم تلاش کردیم تا این گروه‌ها را در قالب یک گروه بزرگ «آوای تبری» دور هم جمع کرده و برنامه‌ای را با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی در تالار وحدت ضبط کنیم. در این چارچوب ۱۳۰ هنرمند در شاخه‌های مختلف قطعات جدیدی را در قالب گروه موسیقی «تبری» آماده کردند که ارائه کننده موسیقی‌های مختلف و کمتر شنیده شده منطقه مازندران هستند. بخشی از این اثر که دربرگیرنده یک سناریوی نمایشی هم هست، برای «روز مازندران» آماده و در تالار وحدت تهران ضبط شد. همه این آثار هم به صورت کامل مراحل ثبت مجوز خود را از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کسب کرده است.

این نوازنده دوتار مازندران که با گروهش که در بخش آهنگسازی و اجرای موسیقی مجموعه سریال‌های «پایتخت» حضور موثری داشتند، درباره پروژه ششم گروه هم اظهار کرد: پروژه ششم هم درباره نیما یوشیج با نام «رنج نیما» بوده که در این زمینه پس از رایزنی‌های زیادی که با میراث فرهنگی داشتیم، موفق به ساخت نماهنگی در خانه نیما شدیم که طی روزهای آینده منتشر می‌شود. این نماهنگ بر اساس اشعار نیما یوشیج آماده و اکنون نیز آماده ارائه است.

محمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تولید و انتشار آلبوم «امام رضا (ع)» اشاره کرد و گفت: آلبوم «امام رضا (ع)» از جمله آثار مهم من در عرصه آهنگسازی و نوازندگی بوده که از سال‌ها پیش روی آن کار کرده بودم، اما از آنجا این کار مجوزی برای انتشار نداشت، بنابراین اولین کاری که در ابتدا انجام دادم، بارگذاری آثار روی سامانه صدور مجوز شعر دفتر موسیقی وزارت ارشاد بود و پس از دریافت مجوز هم اقدام به تولید اثر کردم. این کار قبلاً با مشارکت حوزه هنری انجام گرفته بود اما با توجه به اینکه شعرها در سامانه ارشاد بارگذاری نشده بود می‌بایست این کار انجام می‌گرفت که خوشبختانه کارها صورت گرفت و این اثر با نام مقدس «امام رضا (ع)» پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد. در این چارچوب آلبوم «نوروزخوانی» هم داشتم که این اثر نیز مراحل مربوط به دریافت مجوز را انجام داده و به زودی درباره نحوه انتشار آن اطلاع رسانی خواهد شد.

وی افزود: دو اثر دیگر به نام «عاشق زارم» با محوریت حضرت محمد (ص) و یکی از آثار برگزیده جشنواره «آیات» و یک قطعه با محوریت اشعار نیما نیز در ردیف آثار جدیدم هستند که به زودی در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. قطعاتی که امیدوارم مورد پسند مخاطبان و دوستداران موسیقی نواحی ایران قرار گیرد. به هر حال من تلاش کردم در این روزگار کرونایی همراه سایر هنرمندان منطقه مازندران یکی از هنرمندان پرکار عرصه موسیقی باشم تا به واسطه این تلاش شرایط بهتری برای معرفی موسیقی منطقه‌ام به مردم مهیا شود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=47066

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا