هنرمندانوفات

در مراسم یادبود مطرح شد: قنبری‌مهر اوج همبالی علم و هنر است

به گزارش کامینگ سون موزیک: همزمان با نکوداشت یک عمر فعالیت هنری پیشکسوت ساخت ساز ایران، ابراهیم قنبری‌مهر از وی بعنوان اسطوره‌ای از ترکیب علم و هنر، یاد شد.

مراسم نکوداشت یک عمر فعالیت هنری ابراهیم قنبری مهر یکی از مشهورترین سازندگان ادوات موسیقی جهان عصر دیروز سه شنبه ۱۷ دی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که به همت مجله فرهنگی، هنری بخارا و همکاری بنیاد آفرینش های نیاوران برگزار شد، سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های نیاوران در ابتدا شهادت سردار قاسم سلیمانی را تسلیت گفته و یاد تمام شهیدان راه وطن را گرامی داشت.
وی افزود: شب قنبری مهر شب تواضع و مهر است تواضعی که باعث شده تا امروز هرلحظه یاد استادش میکند به پاس ابوالحسن صبا می گرید و از او با احترام یاد می کند.

موجی همواره در اوج

وی افزود: هنر و زندگی قنبری مهر مانند فواره و موجی است که همواره در اوج ایستاده است.
سجادی در ادامه گفت: تنها هنر قنبری مهر ساختن ساز نبود او شاگردان زیادی را تربیت کرده و بزرگواری و عاشقی را تا آنجا زیسته که بسیاری از ابداعات خود را به ثبت رسمی هم نرسانده است.
وی سپس لوح افتخاری را از سوی بنیاد آفرینش های هنری به ابراهیم قنبری مهر تقدیم کرد.

خلاقیت های مدام و مخالفت های همیشه

در ادامه این برنامه مرجان قنبری مهر دختر استاد قنبری مهر در سخنانی گفت: درباره پدر گفتن برایم سخت است ولی عمری عاشقی و تلاش او را دیده ام.

وی افزود: او در عرصه ساخت سازهای موسیقی نابغه ایست که در طول ۵۰ سال بسیاری از سازهای قدیمی را کامل، سازهای کلاسیک را تکثیر و ایرادات سازهای سنتی ایران را رفع کرد.
وی ادامه داد: او بسیاری از سازهای بدوی را با تغییراتی بعنوان سازی رسمی و شهری بازنمایی کرد هرچند اکثر کارها و ایده های نو در جامعه عموما در ابتدا با مخالفت هایی روبرو می شوند اما او همیشه استوار و پایدار به کار خود ادامه داده است.

مبادا اوج و فراز آغاز افول شود

در ادامه این مراسم فیلم مستندی در رابطه با این پیشکسوت عرصه هنر به نمایش در آمد. در این فیلم ابراهیم قنبری مهر گفت: من هرچه دارم از استادم ابوالحسن صبا دارم.
او در قسمتی دیگر از این فیلم نیز اظهارکرد: استاد صبا روزی به من گفت: «ابراهیم روزی تو در جایی خواهی ایستاد مراقب باش آن روز آغاز سقوط تو نباشد.»

اسطوره قنبری مهر نشان از عظمت صبا دارد

در ادامه این مراسم فرهاد فخرالدینی آهنگساز معاصر در سخنانی گفت: اولین بار وصف ابراهیم قنبری مهر را از استادم ابوالحسن صبا شنیدم.
وی افزود: اولین باری که در سال ۱۳۳۹ به منزل استاد قنبری مهر رفتم مصادف شده بود با برگشت وی از سفر اروپا. در همان سفر داوید اویستراخ نوازنده شهیر ویولن جهان با دیدن ساز قنبری مهر نامه ای به او نوشته بود و از درک عمیق او از مشکلات صدادهی ویولن و ذوق سرشار قنبری مهر ستایش کرده بود.
وی افزود: بزرگی شخصیت هنری صبا آنچنان است که همه شاگردان او از بزرگان فرهنگ ایران هستند اما کمتر کسی فکر می کرد این بزرگمرد در عرصه تربیت سازنده ادوات موسیقی اسطوره ای مانند قنبری مهر تربیت کند.

وی افزود: روزی که یهودا منوهین بزرگترین استاد ویولن جهان که از سازهای معتبری مانند استرادیواریوس استفاده میکند در سفر به ایران ساز استاد قنبری مهر را دید از کیفیت ویولن ساخت استاد قنبری مهر بسیار تعریف کرد.

یک پارک و یک یادگار

وی در خاتمه از مسئولان شورای شهر تهران به نمایندگی از هنرمندان موسیقی درخواست کرد پارک نزدیک منزل استاد قنبری مهر که اکنون شقایق نام دارد به نام او نامگذاری شود.

در ادامه این مراسم کلیپ لحظاتی از زندگی استاد قنبری مهر و بیان خاطرات او با ابوالحسن صبا کاری از حسین نظری و مرجان قنبری مهر به نمایش در آمد.

موسیقی مدیون قنبری مهر است

در ادامه این مراسم، یدالله کابلی از خوشنویسان کشور در سخنانی گفت: بی تردید برای من حضور در این مراسم افتخار بزرگی است. من طی ۵۰ سال فعالیت در عرصه خوشنویسی لحظه ای از موسیقی جدا نبودم.
وی افزود: از دوست عزیزم آقای بهروزی نیا متشکرم که بانی آشنایی من با استاد قنبری مهر شد.
کابلی گفت: هنر همیشه باشکوهترین میراث بشری بوده است. همه هنرمندان در طول تاریخ مدیون کسانی بودند که ادوات خلق و آفرینش را برای هنرمندان مهیا می کردند. بی گمان دنیای موسیقی نیز چنین است و هنرمندان موسیقی در سایه حضور بزرگانی چون استاد قنبری مهر موفق به خلق آثار خود شده اند.
وی افزود: او منشوری چند وجهی از قابلیت ها و اتحاد دست و دل و ذوق و قریحه است. او ابزارشناسی بی بدیل و هنرمندی صاحب دل و سرشار از عزت نفس است.
وی در پایان خطاب به قنبری مهر گفت: صبر بسیار باید پدر پیر فلک را تا مادر گیتی چون تو فرزند بزاید.

در ادامه این مراسم، ویدیویی با مضمون تقدیر شاگردان استاد قنبری مهر و گرامیداشت شخصیت او پخش شد.

اقیانوس و اشک

در ادامه هوشنگ امیراردلان شاعر معاصر در سخنانی گفت: روزی از صبا پرسیدند فرق موسیقی غربی و ایرانی چیست؟ صبا گفت موسیقی غربی یک اقیانوس است و موسیقی ایرانی یک قطره اشک.
وی در ادامه چند بیت شعر برای استاد قنبری مهر خواند و این اشعار را به او تقدیم کرد.

حسین بهروزی نیا نوازنده عود نیز در سخنانی گفت: سال ۱۳۴۹ وارد هنرستان موسیقی شدم. و بعد از چند سال در مراسمی و به واسطه یکی از دوستانم با تار ساخته شده توسط استاد قنبری مهر و خصوصیات آن اشنا شدم.
وی افزود: در مدت نوازندگی عود من هرگز قادر نبودم ساز نریمان آبنوس خودم را برای تعمیر به هر کسی بسپارم. پس از پرس و جو خدمت استاد قنبری مهر رسیدم.

در همان جلسه نمونه ای از بربط قدیمی ایران که توسط استاد قنبری مهر ساخته شده را دیدم. پس از نواختن آن بسیار مشتاق داشتن آن شدم. پس از مدتی استاد قنبری مهر آن ساز را به من هدیه داد و من در کنسرتی با گروه دستان در شهر مالمو سوئد با آن ساز بعنوان اولین بربط ایرانی قدیمی اجرا کردیم.

وی گفت: امروزه نوازندگان و سازندگان بربط در ایران کم نیستند و این یکی از ثمرات زندگی استاد قنبری مهر است.
در پایان این مراسم و قبل از اجرای موسیقی توسط حسین بهروزی نیا، استاد قنبری مهر از برکزار کنندگان این مراسم، سخنرانان و حاضران در سالن تشکر کرد و پوستر یادبود ابراهیم قنبری مهر توسط او و سایر هنرمندان امضا شد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=4678

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا