آلبوم ایرانموسیقیموسیقی ایران

“صدای پای عشق” پس از بیست سال آمد

به گزارش اختصاصی کامینگ سون موزیک: با تازگی مهدی سپهر، خواننده، ترانه سرا، آهنگساز و از بنیان گذاران سبک موسیقی پاپ ایران پس از 20 سال سکوت آلبومی بنام “صدای پای عشق” را منتشر کرده اند که این آلبوم در ده ترک از تاریخ 16 آبان سال جاری از طریق سایت ها در اختیار عموم مردم قرار گرفته است.

سپهر پیش از آن سه آلبوم موسیقی دیگر به نام های “عسل”، “آدم برفی” و “خوب من” را منتشر کرده است. همچین آهنگ “بهار را صدا بزن” که در سال 1374 منتشر شد یکی از خاطره انگیزترین ترانه هایی بود که توسط این خواننده و هنرمند پیشکسوت به اجرا درآمد.

وی هنرمندی بود که به مدد توانایی‌های فنی و تکنیکی خود که برگرفته از تعلیمات موسیقایی اش در محضر استادان موسیقی ماننده آقای علی تجویدی بود توانست خود را به عنوان یک خواننده استاندارد معرفی کند.

مهدی سپهر، خواننده سبک پاپ درنشست خبری و مطبوعاتی در مورد آلبوم آخر خود بنام “صدای پای عشق” گفت:

حدود 21 الی 22 سال پیش من آهنگ صدای پای عشق را ساختم اما از آنجایی که بازار موسیقی ایران به سمت غلطی کشیده شده بود این آهنگ را منتشر نکردم چراکه نیازی به این کار نمی دیدم؛ درواقع احترام موسیقی در آن است که کار را زیاد نفروشی زیرا قیمت گذاری بر روی ا ثرهنری ارزش آن را پایین می آورد.

من در طی این 20 سال آهنگ های دیگر این آلبوم را ساختم و هربار وزارت ارشاد آهنگ ها را رد می کرد و مانعی جلوی راهم قرار می داد و آلبومم را در آرشیو نگه داشت تا اینکه 6 الی 7 سال پیش به کمک دوستانی که در این راه همیشه همیارم بوده اند توانستم مجوز آلبوم را از سوی وزارت ارشاد دریافت کنم اما هیچ کمپانی به دلیل فاخر و نوستالژی بودن آلبوم و سبکی که در آن می خوانم حاضر به انتشار آن نشدند.

تا اینکه در این یکسال اخیر با کمک کمپانی جام سبز این آلبوم پس از 20 سال به بازار عرضه شد و از 16 آبان از طریق تمامی سایت های موسیقی در اختیار مردم عزیز قرار گرفته است.

وی افزود: البته قرار بود که در ابتدا این آلبوم 8 ترک داشته باشد اما به مرور دو ترک دیگر به آن اضافه شد و برخی از آهنگ ها هم به دلیل آنالوگ بودن دوباره بازخوانی و تنظیم  شده اند.

این خواننده پیشکسوت درباره ترانه‌سرا و آهنگساز آلبوم جدیدش، اظهار داشت:

98 درصد ترانه های این آلبوم را خودم سروده ام و تنها ترانه آهنگ باز آمدم از مولانا و یک آهنگ دیگر از بابک صحرایی است. همچنین آهنگساز کارهایم هم خودم هستم و پسرم نوید سپهر کار تنظیم موسیقی آلبوم هایم را انجام می دهد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن ترانه‌های آهنگ هایی که تاکنون منتشر کرده ام از خودم بوده است. هرچند که در گذشته معمولا ابتدا ملودی ساخته و سپس باتوجه به آن ترانه ای سروده می شد چراکه آهنگ بیشتر از محتوا مطرح می شد اما من باتوجه به قابلیتی که در سرودن شعر داشتم ابتدا ترانه را می سرودم و بعد موسیقی را باتوجه به ریتم آن می ساختم.

سپهر در مورد موضوع اکثر ترانه هایی که تاکنون سروده است، بیان کرد:

در ترانه های من موضوع های عاشقانه، نصیحت، عارفانه، گفت‌و‌گو با خدا و خود و درد و دل وجود دارد؛ درواقع موضوع شعرهایم به حس و حالی که در لحظه سرودن آن ها دارم بستگی  دارد. در مواقعی هم ممکن است ابتدا ملودی به ذهنم برسد و روی آن ملودی و ریتم، شعری بسرایم.

وی در تعریف سبک موسیقی پاپ، عنوان کرد:

بسیاری تصور می کنند که سبک پاپ یک سبک غربی است درحالی که پاپ با تمام سبک هایی که از غرب آمده است تفاوت دارد.

از کلمه پاپ همانند کلمه جز که به اشتباه در ایران جاز خوانده می شود، تعبیر نادرستی شده است و موسیقی مردمی با سبک پاپ که از غرب می آید اشتباه گرفته شده درحالی که موسیقی مردمی یا همان پاپی که در ایران وجود دارد، موسیقی است که هرکسی بتواند آنرا بخواند و چارچوب مشخصی مانند ردیف خوانی ایرانی نداشته باشد برای مثال می توان در این سبک زبان های دیگر هم به کار برد.

این موضوع و تحریف در سایر سبک های موسیقی ایرانی هم اتفاق افتاده است. برای نمونه سبک سنتی همان موسیقی فولکلور است که به اشتباه به آن سنتی خوانی گفته می شود.

مهدی سپهر با اشاره به دشواری‌هایی که در طی سالهای فعالیتش در عرصه موسیقی با آن روبه‌رو بوده است، گفت:

من به عنوان یکی از پیشگامان سبک موسیقی پاپ که 50 سال در این عرصه هنری فعالیت کردم قصد داشتم که این سبک را حفظ کنم اما افرادی بودند که سد راهم شدند و به بهانه فاخر بودن کارم اجازه ندادند که ترانه هایم به گوش مردم برسد درحالی که مردم کشورم باید موسیقی فاخر و درست گوش کنند نه آهنگ های جدیدی که به اسم پاپ و با هر محتوای بی ارزشی به خورد مردم می‌دهند.

البته از تمام دوستانی که در این راه مرا حمایت کردند تا بتوانم آلبوم موسیقی جدیدم را پس از دو دهه به بازار عرضه کنم سپاسگذارم و قدردان تمام زحماتشان هستم.

سپهر در پایان، درجواب به این سوال که آیا تاکنون بر روی زندگی نامه وی کار شده است یا خیر، عنوان داشت:

به تازگی در برنامه ای بنام ” 77 دقیقه” به کارگردانی و تهیه کنندگی کورش کبیری و اجرای خانوم کیانا همتی درباره زندگی نامه و فعالیت های هنری من کار شده است که به زودی منتشر می شود.

خبرنگار گزارش: محیاکشاورز

عکاس و فیلمبردار گزارش: امیررضا طباطبایی/ مهدی فرهادی فر

 

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=46700

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا