جشنواره موسیقیموسیقیموسیقی ایران

ادای احترام هنرمندان به سردار دل‌ها/ از ساز «چوغرو» چه می‌دانیم

به گزارش کامینگ سون موزیک:  دومین شب از جشنواره موسیقی نواحی ایران با ادای احترام به سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی و ۱۰ اجرای صحنه‌ای در باغ موزه وزیری برگزار شد.

دومین روز جشنواره در حالی کار خود را آغاز کرد که جمعی از هنرمندان حاضر در این رویداد صبح روز ۳۰ مهرماه به مزار سردار قاسم سلیمانی رفتند و بر مزار ایشان فاتحه خواندند.

اما شامگاه جمعه (۳۰ مهرماه) باز هم ساز و آواز اقوام ایران با حضور علاقمندان موسیقی در باغ موزه وزیری کوک شد. این در حالی است که شعبان شعبان‌زاده چراغ شب دوم جشنواره را روشن کرد و سپس نوبت موسیقی کردی بود.

ادای احترام هنرمندان به سردار دل‌ها/ از ساز «چوغرو» چه می‌دانیم

علیرضا میرخسروی (اتنوموزیکولوژ) پیش از این اجرا گفت: هم‌اکنون اجرایی از منطقه کردستان داریم در مقام حیرانی اجرا می‌کنند. ما در موسیقی ایران عاشقانه زیاد داریم و اینجا یک نمونه از آن را می‌بینیم. در ایران فرهنگی، اقوام مختلفی داریم و وقتی از کردها صحبت می‌کنیم، حرف از یک استان نیست و در واقع حرف از یک قوم است. سپس گروه حسن یوسف‌خانی دقایقی حاضران را میهمان موسیقی کردی کرد.

فواد توحیدی (پژوهشگر موسیقی نواحی) هم در ادامه این مراسم از یکی از گروه‌های شرق کرمان دعوت کرد تا روی صحنه بیایند و پیش از حضور گروه یاسین شرفایی در سخنانی گفت: متاسفانه بخشی از موسیقی نواحی ایران در حال از دست رفتن است و متاسفانه کیبوردها گلوی موسیقی نواحی را گرفته‌اند.

وی افزود: به طور کلی منطقه شرق کرمان منطقه‌ای طلایی در موسیقی نواحی است چون سه ساز بی‌نظیر دارد. مثلاً ساز «چو غرو» نظیرش در دنیا وجود ندارد و یا ساز دایره روده‌ای که مشخصاً برای این منطقه است.

در ادامه مراسم، فرهاد نادری و عثمان زاهدی موسیقی کردی، سیاچمانه اجرا کردند.

ادای احترام هنرمندان به سردار دل‌ها/ از ساز «چوغرو» چه می‌دانیم

اما بخش دیگری از اجراهای شب دوم به اجرای موسیقی حوزه هرات اختصاص داشت و پیش از این اجرا فاروق رحمانی (پژوهشگر موسیقی نواحی ایران) با بیان اینکه موسیقی حوزه هرات به سمت موسیقی هندوستان رفته، گفت: ما در استان سیستان و بلوچستان افغان‌های زیادی داریم که ساکن منطقه هستند و حتی خیلی‌وقت‌ها بلوچ و افغان با هم ازدواج کرده‌اند برای همین در منطقه‌ای مثل زاهدان موسیقی ترکیبی می‌بینید.

بعد از این صحبت‌ها بود که غلام‌سخی رسولی اجرایش را روی صحنه برد.

سپس نوبت خوزستان رسید و فواد توحیدی درباره این موضوع توضیح داد: موسیقی خوزستان، موسیقی بسیار متنوعی است. موسیقی امروز، اجرای گروه «میسان» است که عرب هستند و موسیقی بداهه‌ای اجرا می‌کنند.

این گروه نیز به سرپرستی مهدی سواری روی صحنه رفت.

ادای احترام هنرمندان به سردار دل‌ها/ از ساز «چوغرو» چه می‌دانیم

در ادامه مراسم، علیرضا میرخسروی از پژوهشگران حوزه موسیقی نواحی هم در سخنانی گفت: وقتی صحبت از اصالت می‌کنیم، در واقع سنت بخشی از اصالت است. اینجا موسیقی اصیل می‌بینیم و سلسله قطعاتی که یک رقص می‌سازند. سپس محمد آزادی با گروهش روی صحنه آمد.

در بخش دیگری از مراسم نوید وزیری (اتنوموزیکولوژ) از وحید میری دعوت کرد که قطعاتی از موسیقی مرکز و شرق مازندران اجرا کند.

ادای احترام هنرمندان به سردار دل‌ها/ از ساز «چوغرو» چه می‌دانیم

کریم بیانی‌منش از کرمان نیز به همراه گروهش قطعاتی را اجرا کرد و در نهایت دومین شب از اجراهای جشنواره با سرنای احسان عبدی‌پور از لرستان به پایان رسید که اجرا با استقبال زیادی از سوی مخاطبان همراه بود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=46241

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا