موسیقیموسیقی ایران

کتاب «زمینه شناخت تنبور» تالیف حیدر کاکی منتشر شد

به گزارش کامینگ سون موزیک: کتاب «زمینه شناخت تنبور» پس از کتاب (تنبور از دیرباز تاکنون) مرحوم سید خلیل عالی نژاد دومین کتاب پژوهشی در خصوص ساز کهن تنبور است که به تالیف حیدر کاکی، نوازنده و مدرس شناخته شده تنبور منتشر شده است.

کتاب «زمینه شناخت تنبور» تالیف حیدر کاکی، توسط انتشارات مشاهیر هنر راهی بازار محصولات فرهنگی و هنری شد.

کتاب «زمینه شناخت تنبور» پس از کتاب (تنبور از دیرباز تاکنون) مرحوم سید خلیل عالی نژاد دومین کتاب پژوهشی در خصوص ساز کهن تنبور است که به تالیف حیدر کاکی، نوازنده و مدرس شناخته شده تنبور منتشر شده است.

این کتاب مرجعی مستند و مستدل است که علاقه‌مندان ساز تنبور و موسیقی کهن و باستانی را با تمامی ابعاد آن آشنا می‌کند و مقدمه‌ای خواندنی از استاد علی اکبر مرادی و نگارنده آغاز می‌شود.

ابتدا تاریخچه ای مختصر از موسیقی و ساز تنبور در دوره های مختلف از خلقت بشر تا عصر حاضر و بررسی انواع تنبور در سرزمینهای مختلف با استناد به آثار و نقوش باستانی می‌پردازد.

در ادامه معرفی مختصری از یارسان و تنبور یارسان،ارائه می‌شود، سپس مشخصات و شکل ظاهری، خواص مواد،کوک،عوامل فنی در اجرا، انواع مضراب‌های متنوع و تکنیک های نوازندگی دست راست و چپ توضیح داده می شود.

همچنین نوازندگان تنبور طی یکصد سال گذشته در حوزه‌های مختلف و تعدادی از سازندگان تنبور معاصر معرفی و مضاف بر آن مباحث استفاده از تنبور، مقام، انواع مقامهای تنبور،خصوصیات موسیقی تنبور از لحاظ جنبه‌ها و حالات مختلف روند ملودیک ودورهای ریتمیک مورد بررسی قرار می گیرد.

در خاتمه بخش انتهایی کتاب تمامی مقام‌های تنبور تجزیه و تحلیل شده است.

مطالب ارزنده این کتاب همان پیشینه فرهنگی موسیقایی تنبور است و به تمامی نوازندگان و هنرآموزان و علاقمندان موسیقی تنبور پیشنهاد می شود که آن را در کتابخانه خود داشته و مطالعه نمایند.

این کتاب در سال ۱۳۸۷ توسط انتشارات نوید شیراز چاپ و منتشر گردید و هم اکنون پس از تغییرات بنیادی مجدد توسط سیامک عزیز زاده مدیر مسئول انتشارات مشاهیر هنر این کتاب چاپ و منتشر شده است.

شایان ذکر است که علاقه‌مندان می‌توانند جهت تهیه این کتاب به کتابفروشی های معتبر یا سایت انتشارات مشاهیر هنر مراجعه نمایند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=45999

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا