موسیقیموسیقی ایران

ایجاد رشته «موسیقی» برای دانش‌آموزان کم‌بینا و نابینا

به گزارش کامینگ سون موزیک: رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به ایجاد رشته موسیقی در شاخه فنی و حرفه‌ای برای دانش آموزان آسیب دیده بینایی گفت: قابلیت «گویاساز» قرار است از آبان ماه به شبکه شاد افزوده شود. ظرفیت جدید دیگر ایجاد اتاق‌های صوتی و امکان گفت وگوی گروهی در شاد بود که محقق شده است.

سیدجواد حسینی در نشست روز جهانی عصای سفید با بیان اینکه این روز بهانه‌ای است تا دستیابی به جامعه‌ای متناسب سازی شده، بی خطر، بدون مانع بودن و به طور کلی دوستدار انسان را یادآوری کنیم که در آن همه اماکن و فضاهای عمومی و به ویژه نظام تعلیم و تربیت به شکل فراگیر و عادلانه در اختیار جامعه نابینایان قرار بگیرد گفت: یکی از اهداف سازمان آموزش و پرورش استثنایی کمک به تحقق همین اهداف است.

وی افزود: بیش از ۷۰۹۹ دانش آموز آسیب دیده بینایی داریم که از این تعداد ۴۹۶۴ دانش آموز به صورت تلفیقی در مدارس پذیرا درس می‌خوانند و ۲۱۳۵ تن در حال تحصیل در مدارس خاص هستند. این تعداد دانش آموز در ۴۶۶ کلاس درس، ۱۷۰۰ مدرسه خاص، ۲۵ مدرسه خاص نابینایان، ۹ مدرسه شبانه روزی ویژه نابینایان درس می خوانند. ۲۰ هزار مدرسه پذیرا و ۹۴ مدرسه ضمیمه آسیب دیده بینایی داریم. ۵۹۷ همکار امر تعلیم و تربیت این دانش آموزان را برعهده دارند که ۲۴۴ نفر خودشان آسیب دیده بینایی هستند.

افزوده شدن قابلیت گویاساز به شاد از آبان ماه

ایجاد اتاقهای صوتی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه ۷۰۰ عنوان محتوای تدریس پیشرفته با استفاده از بهترین معلمان طراحی و بارگذاری شده گفت: قابلیت گویاساز قرار است از آبان ماه به شبکه شاد افزوده شود. ظرفیت جدید دیگر ایجاد اتاق های صوتی و امکان گفت وگوی گروهی در شاد است.

حسینی با اشاره به توانمندسازی نیروی انسانی گفت: معلم باکیفیت اولین و مهمترین عنصر یادگیری است. لازم است در انتخاب و انتصاب معلمان و توانمندسازی شان در طول مسیر تدریس اهتمام ویژه داشته باشیم. در همین راستا یکی از برنامه‌های انطباقی ما نهضت زبان اشاره و خط بریل بود که هدفگذاری کرده بودیم ۵۰۰۰ نفر در سطح جامعه که با نابینایان ارتباط بیشتری دارند آموزش ببینند.

وی ادامه داد: خوشبختانه ۸۲۳۵ نفر در ۲۴۴ کارگاه آموزش‌هایی دریافت کردند که در این میان ۲۰۰۰ نفر از معلمان، اولیای دانش آموزان و روسای ادارات، آموزش بریل دیدند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به آموزش مهارتهای چندگانه مانند زبان اشاره، بریل و آموزش مخصوص دانش آموزان اوتیسم اشاره کرد و گفت: ۱۴۰۹ نفر در این دوره‌های ویژه شرکت کردند. همچنین ۵۲ مدرس کشوری آموزش خط بریل، ۵۰ مدرس کشوری آموزش ریاضی و کوتاه نویسی بریل دیدند.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش را برای این گروه از دانش آموزان مورد توجه قرار دهیم گفت: اکنون
در هشت رشته فنی دانش آموز داریم. ایجاد رشته موسیقی برای نابینایان و همچنین کامپیوتر را انجام دادیم. تجاری سازی و برندسازی محصولات این دانش آموزان را نیز در دستورکار داریم.

حسینی افزود: در راستای برنامه ملی توان افزایی بررسی کردیم که ۱۰۵ قلم و تجهیزات برای گروه‌های هفتگانه دانش آموزان با نیازهای ویژه وجود دارد که اگر آنها را فراهم کنیم آموزش آنها کیفیت بالایی پیدا می کند. ۷۲ هزار دانش آموز به این تجهیزات نیاز دارند. از این تعداد بیش از ۳۶ قلم به گروه آسیب‌دیدگان بینایی مربوط می‌شود که بخشی از آنها تهیه شده است و توانستیم ۱۲ هزار قلم تجهیزات را در حوزه آسیب‌دیدگان بینایی تهیه و در اختیار قرار دهیم.

وی به سیاست توسعه مشارکت‌ها اشاره و عنوان کرد: نظام تعلیم و تربیت ما نیازمند آن است که اجتماعی شود و ذهن دولت، سازمان ها و مردم به آموزش و پرورش معطوف و متمرکز شود. معتقدیم بدون مشارکت جامعه و به ویژه اولیاء، نظام تعلیم و تربیت ارتقاء نمی‌یابد.

آموزش زبان انگلیسی به خط بریل

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: قرار است تا پایان سال جاری ۱۰ اتاق چندحسی راه اندازی کنیم. ۱۲۰۰ نسخه فیلم آموزش با خط بریل در مدارس در سال جاری توزیع می‌شود. خط بریل به زبان انگلیسی آموزش داده خواهد شد و امسال نهضت آموزش جهت یابی و حرکت در ۲۵ مدرسه ویژه نابینایان را داریم که پارک های جهت یابی و حرکت در این مدارس راه اندازی می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه هفت گروه دانش‌آموزی با نیازهای ویژه را تحت پوشش داریم که یک گروه از آنها آسیب دیدگان بینایی هستند گفت: اخیرا مجوزی دریافت کردیم تا سه گروه طیف اوتیسم، نقص توجه و بیش فعالی و اختلال گفتار و زبان به گروه‌های هفتگانه افزوده شود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=45950

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا