موسیقیموسیقی ایران

از میان ۲۰۰ متقاضی، ۷۰ نفر به جشنواره موسیقی نواحی دعوت شدند

به گزارش کامینگ سون موزیک: دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران می‌گوید بیش از ۲۰۰ اثر را بررسی کرده اند و در نهایت ۷۰ نفر به جشنواره دعوت شده‌اند و جدول نهایی جشنواره شنبه هفته آینده، ۲۴ مهر اعلام خواهد شد.

نشست خبری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران صبح دیروز، چهارشنبه ۲۱ مهر با حضور محمدرضا علیزاده (مدیرکل فرهنگ‌وارشاد اسلامی استان کرمان) ، محمدعلی مرآتی (دبیر جشنواره) و علی نیکنام‌انزابی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) برگزار شد.

از میان ۲۰۰ متقاضی، ۷۰ نفر به جشنواره موسیقی نواحی دعوت شدند
پوستر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران

در ابتدای این نشست محمدرضا علیزاده، مدیرکل فرهنگ‌وارشاد اسلامی استان کرمان و  مدیر اجرایی چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در سخنانی مطرح کرد: «خوشحالیم بار دیگر جشنواره موسیقی نواحی ایران به میزبانی استان کرمان برگزار می‌شود و اعتبار جشنواره افزون شده است. امروز که به عنوان دبیر اجرایی جشنواره چهاردهم در خدمت شما هستم، باعث افتخارم است که بگویم این جشنواره با همه فرازوفرودش امروز و در دوره چهاردهم به این کمال و جایگاه رسیده است.»

او ادامه داد: «با وجود این که دوره سیزدهم همزمان با شیوع بیماری کرونا شد اما به همت مسئولان، چراغ این جشنواره خاموش نشد و سال قبل جشنواره موسیقی نواحی ایران به صورت آنلاین برگزار شد و خوشبختانه تهدیدها تبدیل به فرصت شدند و ما خارج از مرزهای ایران هم در بستر فضای مجازی مخاطب داشتیم.»

مدیر اجرایی جشنواره همچنین گفت: «امسال با دشواری و همچنان با وجود اپیدمی با همراهی مدیران عالی کشور شاهد برگزاری جشنواره چهاردهم در کرمان هستیم  و میزبان ۱۱۰ هنرمند و عوامل اجرایی در استان کرمان هستیم.»

علیزاده اضافه کرد: «همان‌طور که مستحضر هستید، کرمان استانی است که در حوزه فرهنگی و  موسیقی بومی دارای ارزش ها و اصالت‌هاست و همه‌ساله از زبده‌ترین هنرمندان موسیقی اقوام و نواحی سراسر ایران میزبانی کرده است و ما مفتخریم که بیش از یک دهه در حوزه این هنر شریف کار کرده‌ایم.»

از میان ۲۰۰ متقاضی، ۷۰ نفر به جشنواره موسیقی نواحی دعوت شدند

او درباره بخش اجرایی جشنواره توضیح داد: «در حوزه اجرایی، ما جلسات ستاد را در کرمان و تهران داشته‌ایم که بخشی از این جلسات حضوری و بخشی آنلاین بود. امسال تصمیم گرفتیم تغییراتی نسبت به دو سال گذشته داشته باشیم و محل برگزاری جشنواره که پیش از این کاروانسرای گنجعلی‌خان بود را به باغ موزه وزیری که یکی از مراکز تاریخی کرمان مربوط به دوره قاجار است و مرمت شده است، انتقال دادیم. معتقدیم باغ موزه محل شایسته‌ای برای میزبانی جشنواره است. همچنین لازم به ذکر است که تمام ظرفیت‌های گردشگری استان کرمان در اختیار جشنواره قرار خواهد گرفت و تعامل خوبی در سطوح مختلف استان داشته‌ایم.»

او همچنین اعلام کرد: «سال گذشته جشنواره به دلیل شرایط موجود فقط به صورت آنلاین بود اما امسال هم از فضای باز استان استفاده می‌کنیم و هم ظرفیت مجازی را خواهیم داشت. رفسنجان، سیرجان و شهربابک هم به احتمال زیاد میزبان جشنواره خواهند شد  و در حال رایزنی با ستاد کرونا درباره میزبانی‌ها هستیم.»

علیزاده همچنین از برگزاری برنامه زنده اینترنتی از برنامه‌ها، نکوداشت درگذشتگان عرصه موسیقی نواحی و نمایشگاه عکس جشنواره در ادوار مختلف در کنار اجراهای جشنواره چهاردهم خبر داد.

در بخش دیگری از این نشست خبری محمدعلی مرآتی، دبیر جشنواره در سخنانی مطرح کرد: «ایران در قالب ایران فرهنگی مولد موسیقی‌های رنگارنگی است که ارتباط بسیار خوبی با موسیقی کلاسیک و دیگرگونه‌های موسیقایی دارد.»

دبیر جشنواره ادامه داد: «امسال برای اولین بار موضوع «وحدت در کثرت موسیقی اقوام ایران» را به عنوان شعار جشنواره انتخاب کرده‌ایم تا این تنوع و رنگارنگی را در ایران فرهنگی اجرا کنیم. از سوی دیگر بحث سنت به عنوان هویت اقوام و بحث اصالت به عنوان حامی ماندگار ارزش‌های قوم شناسانه و بحث غیرایستایی بودن سنت از جمله محورهای اصلی این دوره از جشنواره هستند. شرایطی که همچنان در حوزه آفرینش موسیقی اقوام وجود دارد و می‌تواند بسیار بیشتر از این‌ها مورد توجه قرار گیرد.»

از میان ۲۰۰ متقاضی، ۷۰ نفر به جشنواره موسیقی نواحی دعوت شدند

مرآتی درباره هیئت انتخاب جشنواره چهاردهم نیز توضیح داد: «امسال با همراهی تیم حرفه‌ای انجمن موسیقی ایران، سامانه‌ای برای هنرمندان موسیقی نواحی ایران ایجاد کردیم که اتفاق مهمی است؛ این بزرگان در واقع شناسنامه ایران فرهنگی هستند که در این جشنواره تکریم خواهند شد. سامانه «بامک» در حد توان مشغول رصد هنرمندان است و تاکنون نزدیک به ۳۰۰ هنرمند در این سامانه ثبت شده‌اند. اما امیدوارم این روند حتی بعد از برگزاری جشنواره نیز ادامه پیدا کند.»

او اعلام کرد: «امسال اجراها با یک روز تاخیر با کیفیت عالی ضبط خواهند شد و در این سامانه بارگزاری می‌شوند و همه جهان بدون محدودیت می‌توانند برنامه‌ها را ببینید.»

دبیر جشنواره همچنین گفت: «برای بررسی آثار جشنواره از ۴ گوشه ایران ۷ نفر را انتخاب کردم که در این سال‌ها تلاش زیادی برای موسیقی نواحی ایران داشتند و این عزیزان که از پژوهشگران و هنرمندان این حوزه هستند، در جلساتی در تاریخ  ۴ و ۵ مهرماه بیش از ۲۰۰ اثر را بررسی کردند. انتخاب‌ها کاملا محترمانه و براساس محورهای فراخوان است و اگر عزیزی برای اجرا  انتخاب نشده به این دلیل است که به این محورها متعهد نبوده است. با این حال ما دقیقا ۷۰ نفر به جشنواره دعوت کرده‌ایم و جدول نهایی جشنواره شنبه هفته آینده اعلام خواهد شد.»

او توضیح داد: «ما هر روز ۴ اجرا خواهیم داشت و اجراها با سلویی از بزرگان آغاز می‌شوند و بعد وارد گروه‌نوازی خواهیم شد. مراسم افتتاحیه رنگ‌آمیزی جالبی دار و قطعا به دلیل محدودیت‌های کرونایی جای خیلی از بزرگان خالی است. البته جشنواره‌ها بحث حمایتی ندارند و صرفا جایی برای تکریم هنرمندان و تجلی هنر هستند. در بخش پژوهش نیز با دانشگاه‌ها ارتباط گرفتیم و مقاله‌های خوبی هم به دستمان رسیده است.»

مرآتی درباره کاهش حضور بزرگان در ادوار مختلف جشنواره موسیقی نواحی کرمان و پژوهش‌های کاربردی مرتبط با موسیقی نواحی و جشنواره‌ها گفت: «ما تابع ستاد کرونا هستیم و طبیعتاً سلامت بزرگان موسیقی نواحی بسیار برای ما مهم است. بنابراین شرایط امسال برگزاری جشنواره به گونه‌ای است که ما در دعوت از آن‌ها با محدویت‌های زیادی مواجه هستیم. از سوی دیگر ما برای این دوره از جشنواره قطعاً از هنرمندان پیشکسوت و نامدار موسیقی نواحی دعوت کردیم که شاید تعدادشان محدود باشد اما قطعاً در حد امکاناتی است که برای ما وجود دارد. در حوزه پژوهش هم مشغول برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست‌هایی هستم که قطعاً می‌تواند به صورت کاربردی مورد توجه قرار گیرد. البته سه استاد بزرگ از افغانستان داریم که کارشان دیدنی است.»

نیکنام‌انزابی مدیرعامل انجمن موسیقی نیز در سخنان کوتاهی با تقدیر از عوامل جشنواره گفت: «خیلی از بزرگان در حوزه موسیقی نواحی را به صندوق اعتباری هنر معرفی کردیم و از سوی دیگر با راه‌اندازی سامانه بامک نهایت تلاش خود را انجام می‌دهیم تا در روزهای خوش و ناخوش هنرمندان موسیقی نواحی همراه آنان باشیم.»

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به صورت غیر رقابتی طی روزهای بیست و نهم مهر تا دوم آبان ماه در شهر کرمان برگزار می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=45818

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا